שאל את הרב

האם יש מעלה להתפלל בירושלים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 25/10/02 14:43 יט בחשון התשסג

שאלה

האם יש מעלה מיוחדת להתפלל בירושלים החדשה או העתיקה?

האם יש משמעות להתפלל בכותל המערבי?

או אולי יש מעלה להתפלל רק בבית המקדש וכל התפילה בעיר העתיקה או בכותל היא רק רגש טוב אהל אין לה מעלה אמיתית?

תשובה

בס"ד

בודאי יש מעלה גדולה להתפלל בירושלים ובודאי במקום הקרוב לבית המקדש, ולמה?

כי כשברא הקב"ה את האדם ונפח בו נשמת חיים, הוא נתן לו חיים בשביל עצמו ובשביל כולנו. באותו רגע של יצירת האדם – נוצרו החיים של צאצאיו ומהם עוד צאצאים רבבות בני אדם שחיים עד עצם היום הזה.
מקור החיים בבריאה – היה בהר הבית.
לכן כשאנו מתפללים על תוספת חיים לעולם - אנו מתפללים לכיון המקום ההוא או במקום ההוא - כשנזכה לבנין בית המקדש.


מצורפים בזה דברי הרב מו"ר אבא בספר הלכה בכמה הלכות והערתו מהבן איש חי:
א. "והתפללו אליך דרך ארצם אשר נתת לאבותם, העיר אשר בחרת והבית אשר בנית לשמך", ולכן הנמצא בחו"ל כשעומד להתפלל תפילת י"ח - יחזיר פניו לארץ ישראל, ויכוון במחשבתו לירושלים, ולבית המקדש ולקודש הקודשים. הנמצא בארץ ישראל - יחזיר פניו לירושלים ויכוון במחשבתו לירושלים ולבית המקדש ולקודש הקדשים. הנמצא בירושלים - יחזיר פניו למקדש ויכוון גם לקודש הקודשים. ובירושלים עצמה אם עומד בהר הזיתים - יחזיר פניו לכוון בית המקדש, דהיינו למערב וכשעומד בכותל המערבי - יחזיר פניו למזרח. הגרים בדרום - יחזירו פניהם לצפון, והגרים בצפון - יחזירו פניהם לדרום, במזרח - יחזירו פניהם למערב ובמערב - יחזירו פניהם למזרח נמצאו כל ישראל מכוונים לבם למקום אחד, ולכן נקרא ביהמ"ק "תלפיות" - תל שכל הפיות פונים אליו.
ב. טוב לכתוב על דף שיונח בתוך הסידור "ירושלים, ביהמ"ק ובית קודש הקודשים", כדי לזוכרם ולכוון בהם.
ג. ישתדל כל אדם להתפלל במקום הקדוש ביותר, ובית הכנסת שנמצא - בתוך חומות ירושלים יותר מקודש מכל בית כנסת אחר, והכותל המערבי או מקום שאפשר לראות ממנו את מקום ביהמ"ק, מקודשים יותר ממנו, כי כל ביהכנ"ס שקרוב יותר לבית המקדש קדושתו יותר גדולה, כי שם שער השמים, אבל אסור להכנס ולהתפלל בביהמ"ק עצמו, כי כולנו טמאים בטומאת מת ושאר טומאות, ואין אנו יודעים את המקום המדויק של העזרה והחיל.
ומקור הדברים להלכה האחרונה בעוי"ח יתרו א' .ועיין ברמב"ם הלכות ביאת מקדש פ"ג, וכה"ח צד' ס"ק ה'.
וכתב הרב יוסף חיים בספרו "עוד יוסף חי" וזה לשונו: ולכן בודאי בית הכנסת ובית המדרש שהיא בנויה עתה סמוך וקרוב להר הבית – היא מעולה ומקודשת יותר כיון שהיא סמוכה וקרובה לשער השמים. וכל שכן אם העומדים שם יכולים לראות מהחלונות שבה קרקע בית המקדש הרי זה מעולה ביותר. ואשרי הזוכה להתפלל שם ולעסוק בתורה במדרש הבנוי שם, עכ"ל.
ושמענו ממגידי אמת שהרב זצ"ל השפיע על הנדיב יוסף אברהם שלום ז"ל להוציא הוצאות עצומות ולהשתדל בהרבה השתדלויות כדי שיבנה מדרש ובית הכנסת שמשם יראו את קרקע הר הבית, ולבסוף זכה ובהשפעתו נבנתה ישיבת "פורת יוסף" בעיר העתיקה, וכשבנו אותה הקפידו שמבית הכנסת ומבית המדרש יראו את הר הבית. ובעונות, המבנה המפואר הזה גהרס עד היסוד ע"י הירדנים בשנת תש"ח, ועתה זכינו לבנינו מחדש בחסדי ה' עלינו.

כתבות נוספות