שאל את הרב

האם המעשים הקטנים שלנו מקדמים את הגאולה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/12/01 13:51 א בטבת התשסב

שאלה

בזמן האחרון אני קוראת הרבה מאמרים ושומעת הרבה שיחות על כך שהדור שלנו הוא דור מיוחד, דור של נשמות גדולות.

שמעתי מפי הרב אלישע וישליצקי שהדורות הולכים ופוחתים מבחינה אישית, אבל מבחינה כוללת, כל עם ישראל מסוגל להתעלות דווקא בדור הזה לרמות שקודם לכן רק יחידים הגיעו אליהן. אנחנו מצפים מהדור הזה להתעלות מספיק כדי שתגיע הגאולה. ובאמת, יש מידי פעם רגעים (בעיקר אחרי פיגועים) שבהם מרגישים את הכוח שלנו, של עם ישראל, וחושבים שהנה אוטוטו תגיע הגאולה...

ואז נפגשים עם היום יום, עם המציאות, ושוב הכל חוזר לקדמותו, והחיים ממשיכים, עם אותה טלויזיה ואותם עיסוקים... וגם אצלנו, בציבור הדתי, כולם ממשיכים כרגיל. המצב הזה גורם לי לתהות אם אי פעם באמת נצליח להתרומם מעל כל הדברים הגשמיים האלה ומהעיסוק בעצמנו ולהגיע לגאולה?! אולי אנחנו צריכים איזה טיהור שיבוא משמים?! בקיצור, אני מאוד מוטרדת. אני מרגישה שאני תקועה במקום, שכל כמה שאני אנסה לעשות, זאת רק אני, ומעשים של אדם אחד לא ישפיעו- צריך שכל העם יתעורר, אבל זה לא קורה!

מה עושים?

תשובה

שלום לך,
אמרת דברים נכונים לגבי הדור, שהוא דור מיוחד ומסוגל להתעלות. אך אין זה אומר שהגאולה חייבת להגיע מחר או מקסימום עוד חודש-חודשיים. נכון שאנו מאמינים שהגאולה אפשרית לבוא בכל רגע, אבל חשוב שנדע גם את מה שאמרו חז"ל שגאולתן של ישראל היא קימעא קימעא – בשלבים ובהדרגה.
כשמתבוננים על הדורות האחרונים, רואים שאנו בתוך תהליך מדהים שמתחולל לנגד עינינו. השיבה לארץ-ישראל ותחיית העם, המון ישיבות ומדרשות וכו'. מרכז תורני בא"י שלא היה במשך מאות שנים, ועוד. תהליכים אלה לא קרו ברגע או בשנה, ורק במבט רחב וארוך טווח אנו רואים אותם.
הסבלנות חשובה מאוד. רבש"ע לא נתן לנו תאריך מדויק שבו הוא מתחייב לשנות את הכל בבת-אחת. הוא הבטיח שתהיה התקדמות שתיקח זמן, עד שכל עם ישראל (ובעקבותיו כל העולם) ידעו את ה'.
אין להתייאש ממחשבה שמעשים של אדם אחד לא משפיעים. כמו שכתבתי מקודם – אי-אפשר לראות כל דבר 'בשטח' ולחוש מיידית את התוצאות וההשפעה. יש לכל אחד את התפקיד שלו. נעשה אותו בנאמנות, מתוך ידיעה שהוא מצטרף לאנשים נוספים ולתהליך כולו. המעשים שאדם עושה, מקדמים בראש ובראשונה אותו, ואז הוא כבר מתקדם ואינו תקוע במקום. ומכיוון שכל אחד הוא חלק מעם ישראל, ההתקדמות שלו מוסיפה לכלל, גם כשאיננו יודעים כיצד בדיוק זה נעשה. וכדברי השיר "כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן". כל אור קטן מצטרף אל האור הגדול. ככל שיותר נאמין בזה, ככל שנפעל יותר במרץ ובעקשנות לשם כך, כך נזכה מהר יותר ל"אור חדש על ציון, ונזכה כולנו במהרה לאורו".
בהצלחה רבה!
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות