שאל את הרב

דתי שלא מחזיר הלוואה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 29/09/03 01:45 ג בתשרי התשסד

שאלה

שנה טובה לכבוד הרב שליט"א.

אני מפנה שאלה זו לכבודו, לאחר פנייה של חבר חילוני הגר בארץ רחוקה בעניין.

אותו חבר הלווה כסף לשליח של חב"ד המקומי, בסכום של מאות דולרים. יש לציין שההלוואה לא נעשתה במעבר כסף ממש אלא בקניית מחשב חדש עבור אותו רב ואני מצטט מדברי חברי "מכייון שלא היה לו הכסף הדרוש מיד באותו יום". להלוואה נקבע זמן להחזרתה ושוב אני מצטט "הוא התחייב בפני לשלם את הסכום כעבור שבוע".

על פי הבנתי פרטי ההלוואה סוכמו בטלפון, כך שאין עדים ואין חוזה. רק הסכם שבע"פ.

בכל אופן, לאחר חודשיים שלא הוחזר הכסף פנה חברי לרב. הרב התחייב להפקיד בחשבונו של חברי את הכסף עוד לפני השבת של אותו שבוע. לאחר שבוע פנה אליו שוב חברי, ושוב נענה שתוך שבוע יוחזר לו הכסף.

כמובן שזה לא קרה (אחרת לא הייתי פונה לכבודו). מאז עברה חצי שנה, והרב כעת מתעלם מפניותיו של חברי (לא עונה לטלפונים ולא להודעות דרך המחשב).

בתקופה זו, חברי היה זקוק לכסף בכדי לשלם לגרושתו (לשם הגילוי הנאות מדובר בגויה, אבל אני לא חושב שזה קשור לשיקולי העניין) בכדי שיוכל לראות את ילדיו (שלא נתנה לו לראותם במשך שנתיים!).

אני שוב מצטט מדברי חברי "אינני רוצה להסלים את העינין ולא רוצה לפגוע בו אך אני רוצה שישיב לי את מה שהלוויתי לו בידיעה שזה יהיה לשבוע ימים". כלומר, חברי שואל מה יש בידיו לעשות כדי להשיב את הכסף חזרה. כפי שכבודו מבין, הוא אינו רוצה לפנות לגורמי החוק המקומיים אלא מעוניין לסגור את זה בשקט בלי לפגוע ברב.

אני הצעתי לו לקחת אותו לדין תורה, אבל חברי לא מעורה בעניינים ואינו מכיר רב שיוכל לפנות אליו בעניין.

הבטחתי לו לברר עם כבודו, שאני יודע שמקבל שאלות באינטרנט בנושאים רבים.

אבקש מכבודו לעוץ לחברי עצה כיצד לנהוג כדי להשיב את הכסף בחזרה. אבקש לציין כי חברי מאד זקוק לכסף הזה.

בברכת שנה טובה מכל מילי דמיטב,

אני הקטן,

דוד.

תשובה

בס"ד

דע לך כלל שהלכות ממונות. "שמוע בין אחיכם ושפטתם צדק". [אסור אפילו לשמוע צד אחד מהצדדים].

תמיד לשמוע את שני הצדדים ביחד!!

ולכן אל תשפוט את אותו שליח חב"ד אפילו לא בליבך. למה לך לחשוב רע על אדם שאולי אינו אשם באמת? אוי יש עוד כמה עובדות חשובות שאתה ואני לא יודעים אותם.

לעם הענין מה שמותר לנו לעשות במקרה כזה זה רק לתת עצה הוגנת לחברך. והיא או ללכת לדין תורה או ללכת לבורר מוסכם זה יכול להיות רב או איש הגון וישר אחר.

בכל מקרה - אם חברך לא יסכים לכך - אפשר לגרור אותו לבית משפט אזרחי. אבל בתור עצה הייתי אומר כי לפני כן יש לשלוח לו מכתב ובו הדרישה הזו.

בהצלחה

כתבות נוספות