שאל את הרב

דתים-חרדים מי יותר טוב2

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 17/06/02 12:25 ז בתמוז התשסב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שליט"א!

קודם כל רציתי לומר שחברי לא התכוון לומר מילה רעה על הראי"ה זצ"ל רק בירר (בירור יסודי יש לציין) וזהו ובעז"ה גם הוא יזכה להיות בגאולה.

בתגובה לתשובת הרב יש לי כמה שאלות!

1-למרות שהראי"ה לקח הכל מהמקורות יש דבר שנקרא מסורת דבר חשוב ביותר בעמ"י גם בענייני השקפה (אולי במיוחד) ופתאום שינוי ההסתכלות לא רק על מה שהוא רואה וקודמיו לא ראו אלא בכלל על דברים כללים שהיו ושוב אני שואל הוא ראה מה שהגר"א לא ראה???

2-חניך שלי אמר לי שהוא רוצה שהבנים שלו ילכו לחינוך החרדי,למה? כי למרות שאצלנו יש חיזוק ועליה וכו' הוא לא רוצה לקחת שום סיכון לגבי ילדיו !! יש עליה מ-2 ל-6 ויש 8 מה עדיף??

הישיבות התיכוניות זה ממש לא מה שהראי"ה התכוון!! א"א שמשפרים לאט-לאט בנתים רוב (רוב!! ממש) הכיפות הסרוגות הולכים לים מעורב טלוויזה בבית, קולות כשצריך??

אז מה אני יאמר לו ??טוב מאד נכון ב"עניני השקפה" הם קצת "עיוורים" אבל זה לא שווה??

3-אני רוצה לבחור לי רב (בכל תחום) ונראה לי שאדם צריך לחפש את הרב הכי גדול בכל תחום!

וכך גם בעניני השקפה אני הולך היום עפ"י רב ושאני מסתכל על מס' הרבנים (הגדולים ממש) אז מה רואים ?? עניני כשרות, שבת וגם השקפה!

אני לא בוחר דרך כי נראה לי אני בוחר גדול והולך אחריו .

תודה רבה לרב שליט"א יש לציין שהכל מתוך בירור אמיתי ולא להכפיש חו"ח איזה רב!

תשובה

בס"ד

1- כל הרעיון הזה שדרך הציונות היא דרך חדשה - אין לה על מה שתסמוך. להפך להפך. כל הדורות כולם חינכו והתפללו ודיברו ופסקו הלכות שצריך לעלות לארץ ישראל מגדול הגדולים ועד קטן הקטנים כולם דיברו רק על ארץ ישראל. מנין אתה לוקח שהרב קוק חידש?
וכי הגר"א לא שלח את תלמידיו לעלות לארץ ישראל? הרי הוא ציווה עליהם לבנות בה במסירות נפש עצומה למרות היסורים הקשים. כך נבנתה והתחזק הישוב בצפת בירושלים ובטבריה. הם חידשו או שהם המשיכו?
הגר"א עודד בכל כוחו. מסר את כל כוחותיו למענם. גם הוא ניסה לעלות לארץ - איך אפשר לומר על הרב קוק - "דבר חדש"??
עוד דע לך שכל הויכוח הזה על "כן עליה" או "לא עליה" שהיה פעם - לא היה כלל בעולם התורה הספרדי. כמעט כל החכמים ראשי הישיבות הדיינים ואבות בתי הדין ואם לא כולם ממש אז הרוב המוחלט של החכמים וכל גדולי הגדולים בלי יוצא מהכלל לימדו דרשו פעלו ועודדו את קהלם לעלות ולבנות לארץ - וכך באמת נעשה ברוב המקומות. האם חברך רוצה לומר שכולם טעו?

2- אני לא מתנגד לחינוך חרדי ובמקרים מסוימים אני מורה לשואלי לשלוח ל"חינוך חרדי". כשה"חינוך הציוני" לוקה בחסר בדברים שהעלת במכתב. כך הורתי וכך גם עשיתי בעצמי עם ילדי בכמה שלבים בחיים - ואני לא מצטער על כך.
אני מצטער שלא היו באותו זמן ומקום מקומות לחינוך שיחנכו גם לתורה בשלמות וגם לאהבת העם והארץ בשלמות כפי שהתורה רוצה. מקומות שיחנכו להכיר במעשה ה' בשלמות. מקומות שיחנכו לאהבה ולא לשנוא רבנים אחרים. ברוך ה' מצאתי מקומות חרדים עם הרבה מעלות ומידות טובות - אם כי לא כולם.
אז לא היו מוסדות ציונים כאלה - ברוך ה' שהיום יש מקומות חינוך טובים החל מתלמוד תורה ובתי ספר נפרדים ומצוינים לא פחות משום חינוך חרדי. גם ישיבות חזקות וגם כוללים חזקים ומוסדות חזקים בכל התחומים.
נכון שיש מקומות שעדין חסרים. אבל מי בקש מחברך לשלוח את ילידיו למוסדות החסרים. שישלח את ילדיו למוסדות שיש בהם גם תורה בשלמות וגם אהבת העם הארץ בשלמות.
עוד דע לך - מה שחברך קורא בזילזול מה "עניני השקפה" - אלה הם "יסודי התורה". מצוות אמונה אינה משהו שאפשר לזלזל בו ולהניחו לכותבי העיתונים שיחליטו מה אמת ומה שקר.

3- מי אמר שבוחרים "גדול" והולכים אחריו? איפה זה כתוב?
אין בשום מקום דבר שכזה!!
חבל שלא קראת היטב את התשובה הקודמת. רק כשיש בית דין גדול בירושלים הולכים אחריו ב"עינים לא עצומות". אבל הולכים אחריו לגמרי ולא מורים אחרת בעניני מעשה כדי שלא תהיה תורה כשתי תורות. אבל מותר לחלוק עליו ואסור למי שחושב אחרת שלא להקשות ולשמוע תירוץ עד שתברר ההלכה.
אין דבר כזה בשום מקום בהלכה שבוחרים רב ופוסקים על פיו. שחברך יראה לך רב אחד מזמן משה רבינו עד היום שהולכים כפי כל הפסקים שלו. אפילו לא על הלל הזקן.

אנחנו הולכים אחרי ה' ותורתו. יש ברוך ה' רבנים ענקי עולם אוהבי ארץ ישראל גדולי עולם בהלכה ובקבלה ובמעשים טובים גם בכשרות ובעניני שבת והם גם גדולים באמונה. וכי צריך ללכת אחרי כל הרבנים. אהוב את כולם וקח מכל אחד את הטוב ביותר שבו.

4- הבירור שחברך קורא לו "בירור יסודי" הוא אלא בירור בדרכי "בירור הלכה" - הוא התנצחות בסגנון הדיבור של ה"כנסת" וחבריה.
בירור יסודי הוא עם מקורות הלכתים מהגמרות מהמדרשים וכד'.
חברך זרק מילים בלי שום מקור. סתם השמצה על גדול תורה. לכן אמרתי על חברך את מה שאמרתי. אם הוא לא יתנצל על דבריו - דברי כלפיו שרירים וקיימים!!
אסור לי ואסור לך ואסור לשום אדם לשתוק כאשר נער חצוף שלא קרא ולא שנה מזלזל בגדולי תורה. העובדה שהוא קורא לעצמו "בן תורה" לא מתירה לו לעבור על הלכות מפורשות בשולחן ערוך.

והאמת והשלום אהבו

כתבות נוספות