שאל את הרב

דתיים לעמת חרדים

חדשות כיפה הרב שי פירון 18/02/02 15:47 ו באדר התשסב

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני מגדיר את עצמי כזה אשר משתייך למחנה הדתי לאומי. רבי הינו חרדי (אני לומד אצלו דף יומי ועשיתי אותו לרב שלי). אשתי הינה מהמגזר החרדי.

עברי אינו מזהיר במיוחד - למדתי בתיכון דתי מעורב.

תיאור מצב:

ידוע שדתיים לאומיים - רמת ההקפדה על נושאים הלכתיים שונים הינה נמוכה יותר מחרדים.

אני מכיר את העולם החרדי מצויין מאשתי, ואני רואה שם הקפדה על קלה וחמורה. מאידך, בעולם של הכיפות הסרוגות, נאמר אף "מרכז הרב" (בתור מושג, איני מתמצא) יש יותר קולות, עפ"י כללים שונים כגון "ואהבת לרעך כמוך".

דוגמא לכך היא שיש רבנים דתיים לאומיים שאוכלים בכשרות רבנות ולא מהדרין, כאשר רבי אמר מספר פעמים שיש בכך רעותות לא מעטות (ביצים בעוגות, שחיטה לא מהדרין ועוד הרבה דוגמאות שאין כאן המקום לפרטן).

עוד - מה פתאום אנחנו, דתיים לאומיים הולכים בבגדים צבעוניים, דהיינו מתאימים את עצמינו להתקדמות העולם, בעוד המגזר החרדי שומר על היותו בקבוצה סגורה. גם כתוב בגמרא שלבישת שחור מכניע את הלב - וזו הסיבה ללבישת שחור (ללא קשר לאמרה בגמרא ללבישת שחור כאשר אדם מרגיש שהוא הולך לעבור עבירה).

2 שאלות -

אני יוצא מנק' הנחה שכבוד הרב הינו דתי לאומי, שכן איני מכיר אישית את הרב. במידה ולא, השאלה רלוונטית כיוון שהיא נשאלת באתר של ציונות דתית.

1 - האם כבוד הרב אינו מרגיש לפעמים שהתרחקנו ממורשת אבותינו בהתנהגות ובפשרות?

2 - מה גרם לכך שנושא הציונות הדתית ודתיים לאומיים הולכים ביחד כ"כ חזק. מדוע אין חרדים ציוניים (עפ"י רוב כמובן)?

בברכת התורה

תשובה

ב"ה


ברכת ה' עליך!


דבריך העלו בי הרהורים רבים בעיקר ביחס לצורה בה אתה בוחן מהי "רצינות בהקפדה על מצוות". למה מי שמזלזל בחכמים, מציג אותם ככלי ריק וכרמאים יותר דתי ממי שמקפיד על כבוד חכמים. תשאל למה כוונתי? מי נתן לך או לאחרים את החוצפה לפקפק במה שרב מסויים חתם עליו ככשר? האם יש לך ריעותא ממשית? האם שמעת שמועה מבוררת או שמא יש מי שהחליט שכל רב ששיך למערכת הכשרות של הרבנות, אין לסמוך עליו. מדוע? איך יודעים?
האם העובדה שגם בתוך העולם החרדי צצים וקמים גופי כשרות חדשם שחסדיהם מקפידים שלא לאכול הכשרים של החצר השניה לא מוכיחים שלא מדובר כאן רק על הקפדה על כשרות אלא על עניינים נוספים.
אני מקפיד על כשרות. על קלה כבחמורה. אבל אני מקפיד גם על כבודם של חכמים. אם יתן מי מהם הכשר למוצר מזון אכבד את ההכשר שלו. ואם אדע - ח"ו - שהרב הנ"ל מעד ולא מילא את תפקידו נאמנה, לא ארכוש מוצרים שעליהם הוא משגיח אבל לא אפסול את כל ההכשרים של הרבנות.
זאת ועוד - כאשר אתה חי במדינה, אתה רוצה ליצור מצב בו מערכת הכשרות מקיפה את כל המדינה כולה. כשם שאני לא רוצה שההגנה על המדינה תהיה על ידי מליציות של גופים שונים אלא צבא אחד ומאוד המביא לידי ביטוי את המיוחד שבנשמת האומה הישראלית כך אני רואה קידוש ה' גדול בעובדה שיש מערכת כשרות ארצית.
לכן, דומה בעיני שרבני הציונות הדתית זוכים לראיה מקיפה יותר מתוך שאיפתם לכשרות כלל ישראלית. ואם יש בעיות - בא נחזק את המערכת ולא נפרוש ממנה כדי ...

גם מה שכתבת ביחס ללבוש תמוה בעיני. כל הדרשות הנפלאות שהבאת לא ישכיחו מאיפה באו הבגדים הללוץ בגדי הליטאים הינם הבגדים שהיו הבגדים המודרניים בזמן שהסבא מסלובודקא תיקן שבחורי הישיבות צריכים להראות נאים כמו האצילים והעשירים שבאותם ימים.
לא זכיתי למה מגבעת העולה כמה מאות שקלים הצירוף חליפה מחויטת ועניבה תואמת מכניעים את הלב יותר מבגדים פשוטים וצנועים.
בתקופות בהן שהיתי בטובו תשבישיבות הליטאיות גיליתי שיחות רבות מסביב לאיכות המגבעת ותוצרתה. איזה הכנעה יש בכך?
לכן כל ההסתכלות החיצונית נראית לי מסוכנת ולא על פי דרכה של תורה. האם מי שלובש שחורים ומעלים מס הכנסה או מתחמק מנשיאה בעול עם הציבור בשירות צבאי (ואינני מדבר על מי שלומד תורה בשקידה עצומה ומתוך התמסרות גמורה!) הוא ירא שמיים? ממה בדיוק הוא חרד?

הציונות הדתית היא הביטוי הנשגב לשיבת ישראל - זו הרוצה ליצור איחוד מחודש בין הקפדה על מצוות לבין ההופעה שלהן בציבור. הפיכת היהדות ממצב גלותי בו היחיד במרכז למצב בו העם חוזר לחדש את חייו שהתנוונו מאז ימי מקדש שלמה, שיא הבית הראשון ועוד.
אנו שואפים להחזיר את הלכות מלכים, את הלכות הציבור אלה המראים את החיים היהודיים השלמים.

גם אני חרד. אני חרד לקיומו של העם, אני חרד לכבודו של ה'. אני חרד מהופעה מצומצמת שמעיבה מהאור הגדו שיש בתורתינו הקדושה.

בברכה,

שי

כתבות נוספות