שאל את הרב

דרקונים - כשפים, וכיצד מחוללים ניסים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/10/03 16:25 יג בתשרי התשסד

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב (ולכל מדינת ישראל, בע"ה)

רציתי להפנות אליך שאלה שהרהרתי בה זמן רב אך לא מצאתי מרגוע לנשמתי ממנה.

אני חובב ספרי פנטזיה, וכל עולם הפנטזיה בכלל. (ויש לדקדק ולהבדיל בין פנטזיה למדע בדיוני, שמדע בדיוני- עולם המתכת והעתיד הבדיוני וההגיוני כביכול, שאותו אינני אוהב כלל ופנטזיה- עולם הכשפים, הדרקונים, האבירים והעבר-שלא-היה-מעולם שאותו אני אוהב, מסתבר.)

מאז ומעולם רציתי לכתוב ספר פנטזיה משלי, אך כל נסיון לכתיבה עלה בתוהו וחרף כל הרעיונות שנשמעו בראשי כמציונים, הכתיבה לא עלתה יפה והתייאשתי מיד לאחר הפרק הראשון אם בכלל.

חפשתי בפנים נפשי את הבעיה. בתחילה חשבתי שהדבר נובע מגילי הצעיר (אני כמעט בן 16.) וחוסר הבנתי בכתיבה, אך לא נכון הדבר וזוהי לא הבעיה המרכזית, כנראה.

הבעיה היא הניגוד בין הפנטזיה לתורה.

מעולם לא הכחשתי שישנו ניגוד ולא ניסיתי להפוך את האמת על פיה ולהטילה לכל הרוחות בחיפוש נואש אחר קשר בין פנטזיה לתורה ממקורות תורה מופרכים.

התורה בהחלט לא הולכת בקו אחד עם ספרי הפנטזיה, אף כי ניתן להגיד שניתן למצוא בכל דבר מן הטוב, מה שנכון, אך אני חושב שאם הדבר תלוי בי עדיף מראש להכין דבר שיהיה ניתן להוציא ממנו טוב ביתר קלות, ותקן אותי אם אני טועה.

מצד שני, אהבתי לעולם הפנטזיה לא דבר של מה בכך ובכל מאודי רציתי מאז גיל צעיר לכתוב ספר פנטזיה.

לכן החלטתי לא מזמן שברצוני לכתוב ספר פנטזיה שילך בקו אחד עם התורה, שיאחוז בפתיל או שניים, או כמה שניתן, מהקדושה.

דיברתי עם גיסי בעניין (אני חושב שאתה מכיר אותו.) והוא הציע ספר שנמצא בתקופה בה יצאו בני ישראל ממצריים, שם היו מכשפים, אך אני דחיתי את ההצעה בטענה שאין זה ממש פנטזיה וגם איני רוצה לקשר את התורה עצמה לספר פנטזיה כי הסיפורים שאכתוב ממש לא יהיו נכונים ואין לקשר בין ההיסטוריה של בני ישראל לסיפורים בדויים מהתקופה אלא רק לקחת רעיונות מהתורה.

בקיצור, שאלתי היא תחילה- האם ניתן לכתוב ספר פנטזיה?

לאחר מכן- האם ניתן לשלב ספר פנטזיה עדיין ללכת בדרך התורה ולצרוף אותם זה בזה?

ואחרית- אם כן, כיצד ניתן לעשות זאת?

תודה רבה מראש.

תשובה

שואל יקר שלום,

רוב המושגים המופיעים בספרי הפטנזיה הם "נכונים". והם שייכים לטומאה בכבודה ובעצמה.

למשל ה,,,,דרקון הנמצא בכל הספרים הללו. מקורו בתרבויות העמים והוא משמש ככוכב ראשי או כוכב משני בכל הספרים הללו. הוא,,, עבודה זרה של ממש.

ראה למשל משנה במסכת עבודה זרה פרק ג (ג)
"הַמּוֹצֵא כֵלִים וַעֲלֵיהֶם צוּרַת חַמָּה, צוּרַת לְבָנָה, [צוּרַת דְּרָקוֹן,] - יוֹלִיכֵם לְיָם הַמֶּלַח. (כי צריך לאבדם שהם עבודה זרה ואסור להנות מהם)
רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, שֶׁעַל הַמְכֻבָּדִין - אֲסוּרִים. שֶׁעַל הַמְבֻזִּין- מֻתָּרִין.
רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שׁוֹחֵק וְזוֹרֶה לָרוּחַ אוֹ מַטִּיל לַיָּם. אָמְרוּ לוֹ, אַף הוּא נַעֲשֶׂה זֶבֶל, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יג) וְלֹא יְדְבַּק בְּיָדְךָ מְאוּמָה מִן הַחֵרֶם"

והטעם לאיסור הדרקון הוא בגלל שהוא היה צורת עבודה זרה של "תלי הלבנה" ודרך עובדי הע"ז היתה לעובדה.

והטעם שאנשים יכולים להתחבר לסיפורים הללו למרות שזה נראה דמיוני כיון שזה לא דמיוני זה עולם מציאותי של כוחות הרע שכולו.

ובכן דע לך שמכשפות ורוחות וכל השאר הם כוחות רשע ורע ידועים. עצמות ומעלי באוב הם גם הם כוחות רשע וההתעסקות בהם היא ממש ממש שלילית.

ראה מאמר על הארי פוטר וכוחותיו שנראה כאילו דמיון אבל יש בו הרבה הרבה מציאות חיים שמנסים להתעלם ממנה.
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=32492

אמת כי ליד כל דבר "מציאותי" יש גם נוכלים ונצלנים שמנצלים את בורותם של רוב האנשים בענינים אלו. מנצלים את הפחד מהם. מנצלים את התמימות ואת הכסף של התמימים הללו.
אבל ביסוד הכל יש כוחות רשע שכולם כמובן בנוים על בסיסי דמיוני. ולמרות שלא כולנו זכינו לראות ש"אין עוד מלבדו". אין עלינו להעצים את הכוחות הללו ולתת להם יותר ממשות.

צריך לדעת ולקבוע בלב שכל זה הוא הבל וריק ולא לתת להם חשיבות ומקום לא בראש ולא במחשבה ולא בזמן. ככל שנתעסק בהם - כך הם יקבלו מאיתנו ממשות וכוח. ולכן אמרו חכמינו שאפילו הזכרת שמם בלבד יש בה לתת להם כוח.

מה שמותר כלפיהם זה רק "ליצנות" שענינה זלזול וביטול.

אני גם ממליץ לך להוציא את כוחות הכתיבה שלך בכוחות היותר פנימים ויותר פנטסטיים ויותר עליונים ומדהימים והעיקר העיקרי ש...
הם מציאותיים.
הם יחד על ה'.
הם מביאים לטוב.

חשוב למשל על הכוח שבעזרתו ריחף הרב אבוחצירא באורי על מחצלת ועלה ממרוקו לישראל.

חשוב על הנכים שעמדו על רגליהם והלכו בעקבות ציווי של הבבא סאלי.

חשוב על בקבוק המשקה המכוסה שהבבא סאלי מזג ממנו לעשרות כוסות מלאות.

אלו מקרים שאנשים ראו במו עינהם. ואלה לא דמיונות כוזבים ש[אין בהם ממש, אע"פ שהם מציאותיים.]

שמא תשאל איך אתה אומר בנשימה אחת "מציאותיים" ו"אין בהם ממש"?

ובכן קרא מה כתוב בגמרא (סנהדרין דף סז/ב )

אמר רבי יוחנן למה נקרא שמן "כשפים"?
שמכחישין פמליא של מעלה:

"אין עוד מלבדו" - אמר רבי חנינא אפילו לדבר כשפים.

היתה אשה שניסתה לקחת עפר מתחת כסאו של רבי חנינא אָמַר לָהּ, אם את יכולה - לכי עשי כשפים. אינני חושש , "אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ", כְּתִיב!!
רק אלוקים הוא המחליט מה שיקרה ולא הכשפים שלך.

מקשה עליו הגמרא והלא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן, לָמָּה נִקְרָא שְׁמָן "כְּשָׁפִים" - שֶׁמַּכְחִישִׁין פָּמַלְיָא שֶׁל מַעְלָה? זאת אומרת שיש להם כוח?

מתרצת הגמרא שרבי חנינא מיוחד מכולם - שכוחו הרוחני הוא רב מאוד והכשפים לא משפיעים עליו.

ומסביר הרב רבי חיים מוולוזין בספרו הנפלא נפש החיים - שער ג - פרק יב

ודאי שלא היה מחזיק עצמו ר' חנינא כמו בעל כוח רב. בגלל תורתו ומעשיו הטובים המרובים עד שבעבורם היה סמוך לבו שלא ישלוט בו פעולת הכשפים.
אבל הענין כמש"ל כיון שבאמת אין בכחות המרכבה טמאה שום כח מעצמם חלילה. אלא שהוא יתברך קבע כחם למעלה מכחות טבעי הכוכבים ומזלות כדי שעל ידי זה יהא ביכולתם לעשות פעולות אף גם לשנות סדרי טבעי המזלות. ובלתי יתברך הם אפס ותהו.
ולכן גם ר' חנינא לא שבטח על זכות קדושת תורתו ומעשיו המרובים. רק שידע ושיער בנפשו שזאת האמונה קבועה בלבו לאמיתה שאין עוד מלבדו יתברך שום כח כלל. והדביק עצמו בקדושת מחשבתו לבעל הכחות כולם אדון יחיד המלא כל עלמין. ואין כאן שום שליטה ומציאות כח אחר כלל.

לכן היה נכון לבו בטוח בזה שלא ישלטו עליו פעולות הכשפים הנמשכים מכחות המרכבה טמאה. זה שאמר "לא מסתייעיה מילתיך -אין עוד מלבדו כתיב"

ובאמת הוא ענין גדול וסגולה נפלאה להסר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו ולא יעשו שם רושם כלל. כשהאדם קובע בלבו לאמר: "הלא ה' הוא האלקים האמתי ואין עוד מלבדו יתברך שום כח בעולם וכל העולמות כלל והכל מלא רק אחדותו הפשוט ית"ש". ומבטל בלבו ביטול גמור ואינו משגיח כלל על שום כח ורצון בעולם. ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ב"ה. כן יספיק הוא יתב' בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכחות והרצונות שבעולם שלא יוכלו לפעול לו שם דבר כלל.

וזה הענין הוא גם כן בכלל כוונת הזוהר בהקדמה דף י"ב סוף ע"א פקודא רביעאה למנדע דה' הוא האלקי' כד"א וידעת היום וגו' כי ה' הוא האלקים ולאתכללא שמא דאלקים בשמא דהוי"ה וכד ינדע ב"נ דכלא חד ולא ישוי פרודא אפי' ההוא ס"א יסתלק מעל עלמא כו' והבן.

וגם יגזור אומר ויקם לו לפעול ענינים ונסים נפלאים היפוך סדור כחות הטבעים. כיון שמשעבד ומדבק טוהר אמונת לבבו באמת בל תמוט רק לו יתברך לבד ואצלו יתברך הכל שוה כל רגע. לפעול בסידור הטבע שקבע או היפוך סידור הטבע.
כמו שמצינו בר' חנינא בן דוסא שהיה גוזר אומר ופועל כפי רצונו כל עת היפוך סידור הטבע כאמרו מי שאמר לשמן וידליק יאמר לחומץ וידליק. רוצה לומר הלא אצלו יתברך שוה זה כמו זה כנ"ל. וכן הספיק הבורא ב"ה בידו. וכהנה רבות אתו כמובא בש"ס מנפלאות עניניו:

ואחרי שראית את העקרון של הכשפים ולמדת את העקרון כיצד מחוללים ניסים ונפלאות. אתה יכול לכתוב על כך ספר שלם וגם ,,,,לעשות כך בעצמך. רק שלכתוב ספר זה קל. ולהיות כזה קדוש זה,,,, אפשר. אבל צריך לעבוד קשה.

עוד סיפורים על כשפים שם בגמרא ראה:
אָמַר רַבִּי אַיְיבוּ בַּר נִגְרֵי, אָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא, "בְּלָטֵיהֶם" - אֵלּוּ מַעֲשֵׂה שֵׁדִים. "בְּלַהֲטֵיהֶם" - אֵלּוּ מַעֲשֵׂה כְּשָׁפִים. וְכֵן הוּא אוֹמֵר, (בראשית ג) "וְאֶת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת".
אָמַר אַבַּיֵי, דְּקָפִּיד אַמָּנָא - שֵׁד, דְּלָא קָפִּיד אַמָּנָא - כְּשָׁפִים.
אָמַר אַבַּיֵי, הִלְכוֹת כְּשָׁפִים, כְּהִלְכוֹת שַׁבָּת;
יֵשׁ מֵהֶן בִּסְקִילָה,
וְיֵשׁ מֵהֶן פָּטוּר אֲבָל אָסוּר,
וְיֵשׁ מֵהֶן מֻתָּר לְכַתְּחִלָּה.
הָעוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה - בִּסְקִילָה,
הָאוֹחֵז אֶת הָעֵינַיִם - פָּטוּר אֲבָל אָסוּר.
מֻתָּר לְכַתְּחִלָּה - כִּדְרַבִּי חֲנִינָא וְרַבִּי אוֹשַׁעְיָא, כָּל מַעֲלֵי שַׁבְּתָא הֲווּ עַסְקֵי בְּהִלְכוֹת יְצִירָה, וּמִיבְרֵי לְהוּ עִיגְלָא תִּילְתָּא, וְאַכְלֵי לֵיהּ.
אָמַר רַב אַשִׁי, חֲזִינָא לֵיהּ לַאֲבוּהָ דְּקַרְנָא - דְּנָפִיץ וְשָׁדִי כְּרִיכֵי דְּשִׁירָאֵי מִנְּחִירֵיהּ.

(שמות ח) "וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה, אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִוא". אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, מִכָּאן, שֶׁאֵין הַשֵּׁד יָכוֹל לִבְרֹאת בְּרִיָּה פְּחוּתָה מִכַּשְּעוֹרָה.

רַב פָּפָּא אָמַר, הָאֱלֹהִים - אֲפִלּוּ כְּגַמְלָא נַמִי לָא מָצִי בָּרִי! אֶלָּא הַאי - מִיכְנִיף לֵיהּ, וְהַאי - לָא מִיכְנִיף לֵיהּ.

אָמַר לֵיהּ רַב לְרַבִּי חִיָּא, לְדִידִי חָזִי לִי הַהוּא טַיְיעָא, דְּשַׁקְּלֵיהּ לְסַפְסִירָא, וְגַיְדֵיהּ לְגַמְלָא, וְטָרַף לֵיהּ בְּטַבְלָא וְקָם. אָמַר לֵיהּ, לְבָתַר הָכִי - דָּם וּפַרְתָּא מִי הֲוָאִי?
אָמַר לֵיהּ, לָא
הַהִיא - אֲחִיזַת עֵינַיִם הֲוָאִי.

זְעִירִי אִיקְלַע לְאַלֶכְּסַנְדְרִיָּא שֶׁל מִצְרַיִם, זָבַן חַמְרָא, כִּי מָטָא לְאַשְׁקוּיֵי מַיָא, פָּשַׁר, קָם אַגַּמְלָא דְּאַסְקוּנִיתָא. אָמַר לֵיהּ, אִי לָאו דִּזְעִירִי אַתְּ, לָא הֲוָה מְהַדְּרִינָן לָךְ, מִי אִיכָּא דְּזָבִין מִידִי הָכָא, וְלָא בָּדַק לֵיה אַמַיָא?

יַנַּאי אִיקְלַע לְהַהוּא אוּשְׁפִּיזָא, אָמַר לְהוּ, אַשְׁקְיוּן מַיָּא, קְרִיבוּ לֵיהּ שַׁתִּיתָא, חַזְיֵיהּ לְהַהוּא אִיתְּתָא דַּהֲוָה קָא מְרַחֲשָׁן שִׂיפְוָתָהּ, שָׁדִי פּוּרְתָּא מִינֵיהּ, הֲוָה עַקְרַבָּא.
אָמַר לְהוּ, אֲנָא, שַׁתָּאִי מִדִּידְכוּ, וְאַתּוּן נַמִי שְׁתוּ מִדִּידִי, אַשְׁקֵיהּ, הֲוָת חַמְרָא, רָכְבָהּ, סָלִיק לְשׁוּקָא, אָתָא חֲבֵירְתָּא, פָּשְׁרָא לָהּ, חַזְיוּהָ דְּרָכִיב אִיתְּתָא בְּשׁוּקָא.

אם אתה רוצה פירוש לארמית הזו - תתחיל לעבוד - קרא רש"י שם ושא רמפרשים כי בסיפורים הללו כתובים העקרונות של כוחות האופל.
[
לך עם האור!!!]

בהצלחה רבה בפריחתך.

כתבות נוספות