שאל את הרב

דחיית ברית מילה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 26/08/02 17:42 יח באלול התשסב

שאלה

האם מותר לדחות ברית מילה מטעמי נוחות והאם מותר לדחות ברית משבת או לשבת?

תשובה

א. מצות המילה יקרה היא מאוד וכבר אמרו חז"ל "גדולה מילה שנכרתו עליה שלוש עשרה בריתות" (נדרים ל"א וע"ש כדברי חז"ל). ולכן אין לדחות כל ברית מילה מהיום השמיני משיקולי נוחות. ושם בגמרא "רבי יוסי אומר גדולה מילה שדוחה את השבת חמורה".

והתוס' במסכת מגילה (ד': ד"ה "ויעבירנה ארבע אמות") שאלו מדוע לא אסרו למול בשבת כפי שלא קוראין מגילה בשבת מחשש שמא יטלטלו, הרי במילה יש לחשוש שמא יטלטלו את הכלים או את התינוק. והשיבו שהמילה חמורה היא ונכרתו עליה י"ג בריתות ולכן חכמים לא רצו לבטל את המצוה בזמנה ולדחותה מפני גזירות אחרות. ועוד אמרו שאין אדם מל אלא אם כן הוא בקי. ובבקי לא חיישינן שיטלטל.

והר"ן תירץ שבמגילה שופר ולולב יש ספיקא דיומא ולכן דוחים אבל במילה שהיא ביום השבת שהוא קביעא וקיימא ואינו תלוי בקידוש החודש לא דוחים. (ועיין בתוס' סוגה מ"ג: שלולב ושופר אינו מתבטל כיון שנעשה ביום השני, אך מילה עיקר מצוותה בו ביום ד"ה "לא איקלע").

וההלכה מפורשת היא (שו"ע יורה דעה סימן רס"ו) וכמובן צריך המורה להזהיר להורים שלא יחללו שבת ולא יעשו שום דבר חילול שבת אלא יקיימו את המצוה בזמנה ובהידורה כהלכה.


ב. אם היה התינוק חולה והברית דחויה, אסור למולו בשבת ואם ההורים רוצים דווקא לעשות בשבת, אסור להם. ואם-כן ברית בשבת תהא דווקא ביום השמיני בלבד.


ג. ברית דחויה. הספרדים לא נוהגים למול ביום חמישי או שישי, אלא ימולו ביום ראשון ואם הזמינו מוהל לאולם הברית ושם נודע לו שהברית דחויה ונקבעה לחמישי או שישי - ימול.
והאשכנזים נוהגים למול בחמישי ושישי גם אם זו ברית דחויה.


ד. בענין שכר מילה שהתקיימה בשבת, יבקר המוהל לפני השבת ולאחר השבת בבית ויבדוק את תינוק ושכרו יובלע.

כתבות נוספות