שאל את הרב

דחוף!!! קניה באשראי בחוה''מ

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/10/03 04:27 יד בתשרי התשסד

שאלה

כבודו שלום וחג שמח.

אני יודע על האיסור לכתוב בחוה"מ סוכות, בכלל זה שקים ופעולות בנקאיות. עם זאת, אני יודע שאצטרך לשלם על כל מיני מוצרים במהלך חוה"מ. בדר"כ (בימי החול) אני משלם את רוב קניותי באשראי.

אני יודע שאני אמור להוציא מזומן כדי להשתמש בו בחוה"מ ללא צורך בכתיבה. אבל היות ואין לי כעת כסף בעו"ש (אני כבר באוברדרפט של כמה מאות אם לא אלפים) אני חושש להוציא שמא האובר יצמח (ריביות מטורפות יש היום על אוברדראפט!).

האם מותר להשתמש באשראי? אחרי ככלות הכל מדובר רק בחתימה (ובמקרים מסוימים כתיבת מס' טלפון)...

לתשובה מהירה אודה!

תשובה

בס"ד


לא עושים בחול המועד קניות שאינם מצורכי המועד וראה הלכות קניה ומכירה במועד בהמשך.

אם מדובר שקניה שמותר לעשותה בחול המועד - מותר גם באשראי כפי שכתבת.


[הלכות קניה ומכירה בחול המועד]

אסור למכור בחנות בחול המועד, כי אין בזה "דבר האבד" אלא "מניעת ריוח", ומניעת ריוח אינה מותרת בחול המועד. ואם נזדמנה לו מכירה חד פעמית עם ריוח טוב, יכול לעשותה בצינעה, ויוציא לכבוד יום טוב יותר ממה שהיה בדעתו להוציא.\ שו"ע תקלט סע' א \.
לה.
אם יש לו סחורה שיש לחוש שאם לא ימכרנה בחול המועד יפסיד מן הקרן, מותר למכרה, משום שזה "דבר האבד". אבל אם אין לחוש שיפסיד אלא שלא ירויח אסור למכרה.\ שו"ע תקלט סע' ד \.
לו.
בחישוב הפסד וריוח יש לחשב את הוצאת הקניה וכל ההוצאות הישירות כגון הובלה וכד'.
לז.
אסור לערוך קניות של רהיטים או בגדים או כלי בית וכד' במועד אלא רק מה שצריכים למועד עצמו.
לח.
אם יש "תערוכה" או "יריד" שנערך אחת לתקופה, ובאותה עת מתאספים הרבה קונים, מותר למכור או לקנות. כיון שהוא דבר שאינו תדיר, נחשבת "מניעת ריוח" כ"דבר האבד". אבל ביום השוק שמתקיים בכל שבוע, אסור למכור ולקנות אלא דברים שצריכים לחול המועד.\ שו"ע תקלט סע' ה \.
לט.
מותר לקנות דבר שנמכר ב"מבצע" ובזול שלא יהיה אחרי החג כמוהו.\ שו"ע תקלט סע' ה \.
מ.
מותר לקנות ולמכור צרכי מכולת ודברים הנצרכים למועד כגון לחם ומזון, פירות ותבלין, ומותר למוכרם אפילו בפרהסיא. אמנם גם באלה לא יקנה אדם למלאות את ביתו, אלא לצורך החג.\ שו"ע תקלט סע' י, יא \.
מא.
מותר לקנות מכונית וכד' אם יש חשש שאחרי החג לא ימצא כמוה בטיב או במחיר.\ שו"ע תקלט סע' ה \.
מב.
מותר לאדם לפרוט באופן חד פעמי כסף גדול לכסף קטן או להחליף דולרים לשקלים וכד' ובלבד שלא יחשבו את הסכום על ידי כתב, וכן אם נעשה על ידי מחשב אסור. ואם עוסק בכך בקביעות עובר איסור.\ עיין תוספות מו"ק י ב ד"ה פרקמטיא והגהות הב"ח שם. שו"ע תקלט סע' יד \.
מג.
אל לו לאדם להפקיד כסף או שיקים בבנקים כיון שדבר זה נעשה בדרך כלל על ידי כתיבה של פקידים שהיא מלאכה האסורה במועד כנ"ל. ואם צריך הוא את הכסף להוצאות החג- מותר.
מד.
אסור להעביר סחורה ממקום למקום אלא אם חושש מפני גנבים או מהפסד אחר. ובכל אלה כל מה שאפשר לעשות בצנעא, יעשה בצנעא ואם אי אפשר לעשות בצנעא, מותר לעשות אפילו בפרהסיא.\ רמ"א תקלה סע' א \.

כתבות נוספות