שאל את הרב

דחוף! זמן מקסימום לתחילת תפילת הנעילה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/10/03 03:40 יא בתשרי התשסד

שאלה

אני שואל את שאלתי בעקבות מה שקרה אצלנו בבית הכנסת אתמול, ביום הכיפורים.

עקב תכנון זמנים לקוי, נאלצנו לרוץ ולקצר את תפילת המנחה כדי להגיע לתפילת הנעילה "בזמנה". התחלנו את תפילת העמידה של הנעילה ב-17:14 (דקה או שתיים לפני שקיעה, יתקן אותי הרב אם אני טועה)!

חיפשתי במחזור "קול יעקב" עם פסקי מו"ר אביך הגאון וכן ב"ילקוט יוסף" להרב יצחק עובדיה, ולא מצאתי זמן מקסימום לתפילת הנעילה. רק מינימום (שעה לפני שקיעה). המלצת המחזור "קול יעקב" היתה להתחיל את העמידה של הנעילה 40 דקות לפני השקיעה, ושל הילקוט יוסף 30 דקות לפני הנעילה (ויסלח לי הרב אם אני טועה בשיוכי הזמנים, היות ואני כותב זאת מזכרוני). בשום מקום לא ראיתי מהו גבול הזמן בו ניתן להתחיל בנעילה.

אמנם ב"קול יעקב" מופיע שניתן לסיים את התפילות (התחלת דגש) שלאחר עמידת הנעילה (סיום דגש) גם בלילה, כי הקב"ה ממתין לתפילתן של ישראל. האם מכאן יכולתי להסיק שזמן עמידה של נעילה היא עד השקיעה? אם כן - האם היינו צריכים לבטל את תפילת הנעילה?

אבקש את תשובתו המהירה של הרב למרות שיום הכיפורים כבר עבר, כדי שנוכל ללמוד לקחים לשנה הבאה, ולהעלות את הדברים על הכתב בטרם הזכרון של היום הקדוש נעלם.

תזכה לשנים רבות, להגדיל תורה ולהאדירה,

דוד.

נ.ב. הכהנים עלו לדוכן ב-17:31 (התחילו את ברכת הכהנים רק אז וסיימו כעבור דקה-שתיים). לע"ד אסור היה להם לעשות זאת, אך הם עלו בתמיכת החזנים. אני אמרתי לכהן שישב לידי שלא יעלה, היות וזה מנוגד להלכה. כבודו, האם טעיתי והטעיתי את הכהן בכך שאמרתי לו שלא יעלה (הייתי בטוח שאף כהן לא יעלה כשאמרתי לו זאת וכשראיתי שאם עולים ביקשתי ממנו מחילה אם הטעיתי אותו)??? הנושא הזה יושב לי על המצפון, שמא חטאתי לאלוקים ואדם כבר ביום הכיפורים עצמו!

לתשובתך המהירה אודה.

תשובה

בס"ד

היו צריכים לקצר במנחה בסליחות על מנת להתחיל נעילה בזמנה.

כשכבר אחרו - היו צריכים להתפלל נעילה בכל מצב כשזה לפני שקיעה.

ברכת כהנים עד שלוש עשררה דקות אחרי השקיעה.

חג שמח

כתבות נוספות