שאלה
שלום רב,
אנו מבקשים לברר מדוע לדגים דין שונה מבחינת כשרות / בשר וחלב.
מדוע אינם נחשבים כבשר (מה ההגיון שבכך, מעבר לכתוב בתורה "לא תבשל גדי בחלב אמו"
מעבר לתשובה שלדגים דם קר ואינם יונקים - גם עופות, עפ"י ההלכה אינם בשר, אך מתייחסים אליהם כבשר משום "מראית העין" - שלא כך לדגים.
אמנם, ישנם עדות שלא אוכלים דגים וחלב ביחד, אך יש עדות שכן אוכלים דגים ובשר באותה ארוחה, עם כי לא באותה מנה.
דרך אגב - מה הדין של חגבים? האם נחשבים כבשר?
ידוע, הרי, שהתימנים מכירים סוג מסויים של חגבים כשרים.
שאלה נוספת: מדוע עדות שונות ממתינות זמן שונה בין בשר לחלב (ההולנדים שעה, היקים 3 שעות ועדות המזרח ומזרח אירופה - 6 שעות)?
תודה מראש על ההתייחסות.
תשובה
בס"ד
- מקור הדין הוא בתורה שכתבה על דגים שהכשרם ב"אסיפה" ואין צורך בזביחה או בשחיטה.
- עיקר דין "בשר וחלב" שייך רק בגדי וחלב אימו. דהיינו בבשר של "יונקים".
- איסור אכילת בשר עוף בחלב הוא גזירה מדרבנן בגלל קירבה ודמיון חיצוני ואולי גם דמיון רוחני פנימי.
- אכילת דגים וחלב היא בגדר סכנה ומומלץ לא לאוכלם. ויש נוהגים איסור ב"דברי סכנה" יותר מאיסור רגיל. יש חולקים על הסכנה שבדבר ומתירים אכילתם בחלב.
- כתוב בטור ושו"ע יורה דעה סימן פז שמותר לאכול חגבים בחלב.
- לגבי זמן המתנה אני מצרף תשובה שניתנה בעבר.
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7008
- סיבת החילוק היא בגלל שבגמרא כתוב להמתין מארוחה לארוחה ובדרך כלל מדובר בשש שעות.
מכאן תביני את מקור המנהגים השונים. וכתבו הפוסקים שטוב להנהיג לכולם מנהג אחיד של שש שעות.
- המסקנה בתשובה היא לכולם להמתין שש שעות לכתחילה אחרי בשר.
בהצלחה
-----
אנו מצטערים על הזמן הארוך שעבר מאז נשלחה השאלה. פשוט היא לא הגיעה למקום הנכון.
(המחשב אשם).
סליחה.