שאל את הרב

ברכת שוקולד ועוד

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 23/04/02 04:21 יא באייר התשסב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום,

יש לי מספר שאלות, אודה לרב אם יענה לי.

1. האם כאשר אדם מרגיש צורך להגיד תהילים או להתפלל וזה בזמן שצריך ללמוד גמרא (כגון סדר וכד') זה נקרא ביטול תורה?

2. האם מותר לומר לשון הרע על אדם שעושה מעשים שמזיקים לעם ישראל ולספר בגנות מעשיו?

3.מה מברכים על שוקולד ומה המקור? (שהרי יש דעה שיש לברך בורא פרי העץ)

4.אם בביתי נוהגים מנהגים שאני לא נוהג אותם בגלל החמרות מסויימות שפסקו לי, כיצד אנהג בביתי? דוגמא: אם יש אוכל בשבת שאופן הכנתו אסור לי, האם אני יכול לאכול מאוכל זה, וכד'

5. אם אני יודע שכשאני אלמד תורה לבד, אני אלמד יותר טוב מאשר אם אני אלמד אם עוד אנשים ויש חשש שם לביטול תורה, האם עדיף ללמוד לבד?

(לעניין מה שכתוב במסכת ברכות שצריך ללמוד בחבורה ולא לבד)

תודה רבה,

יברכך ה', ויישר כוח.

תשובה

בס"ד

1- לא.

2- אם המטרה היא להזהיר מפניו - מותר. אם סתם להנות מלשון הרע - אסור.

3- שהכל. לרמב"ם - העץ.
וכך כתב בטור אורח חיים סימן רב
"תמרים שכתשן קצת ואינן מרוסקין לגמרי בורא פרי העץ"

וכתב הבית יוסף אורח חיים סימן רב
"תמרים שכתשן קצת וכו'. שם (לח.) והלכתא תמרי ועבדינהו טרימא מברכין עלייהו בורא פרי העץ מאי טעמא במילתייהו קיימי כדמעיקרא ופירש רש"י טרימא דבר הכתוש קצת ואינו מרוסק ומשמע מדבריו שאם היה מרוסק לגמרי אין מברכין עליו בורא פרי העץ וכן נראה מדברי רבינו וכן כתוב בתרומת הדשן סימן כ"ט. אבל הרמב"ם (שם ה"ד) כתב תמרים שמיעכן ביד והוציא גרעינין שלהם ועשאם כמו עיסה מברך עליהם תחלה בורא פרי העץ ולבסוף ברכה אחת מעין שלש וכתבו רבינו בסמוך וכתב דאפשר שגם ר"י מודה להרמב"ם".
וכך כותב השו"ע אורח חיים (סימן רב טו)
"על הסוקא"ר - מברך שהכל וכן המוצץ קנים מתוקות שהכל".

4- כן, כיון שיש מישהו מהפוסקים שמקל כך - האוכל לא נאסר.

5- לא ברור לי כלל איך דבר כזה יכול להיות. אבל גם אם זה כך - צריך תמיד מישהו שתרצה בפניו את הדברים שלמדת ואת המסקנות כדי שיעמיד אותך על טעותך.

כתבות נוספות