שאל את הרב

ביאת המשיח- מתי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/12/01 09:38 ט בטבת התשסב

שאלה

יש המון רבנים שאומרים שבתאריך מסוים יבוא המשיח. אבל צריך להאמין שכל שנייה המשיח יבוא, אז למה להאמין?

תשובה

שלום לך,
אנו מאמינים שהמשיח והגאולה יכולים לבוא בכל יום ובכל שעה. חז"ל מתבטאים בצורה חריפה כלפי מי שמנסה לחשב את זמן הגאולה המדויק, והדברים מדברים בפני-עצמם:
"אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: תיפח עצמן (=תצא נפשם) של מחשבי קיצין, שהיו אומרים: כיון שהגיע את הקץ ולא בא - שוב אינו בא. אלא חכה לו, שנאמר אם יתמהמה חכה לו" (סנהדרין צ"ז).
חז"ל מתיחסים בדיוק לבעיה שציינת, והם כותבים שאסור לחשב את הקץ כי זה גורם לכאב לב ונפילה רוחנית, כאשר יבוא התאריך והמשיח לא יבוא. הם מדריכים אותנו לחכות ולצפות לו, וכמובן שבכל מצוה ומעשה טוב שאנו עושים, מתקרבת יותר הגאולה, ובזה אנו תורמים להבאתה.
לגבי רבנים שכותבים תאריכים – יש לדעת שהם לא באו לומר שבודאי באותו תאריך יבוא המשיח, אלא שהם הצליחו להבין דרך התעלות בתורה ובקדושה, שיש זמנים מיוחדים שיותר מסוגלים ומוכנים לגאולה ולמשיח. (בדרך אגב, יש גם אנשים שאינם רבנים, והם סתם מפרסמים תאריכים בדויים לגבי המשיח, או שיש להם שיגעון שהם עצמם המשיח ולכן הם מודיעים על תאריך שבו הם יתגלו. אינני מתיחס לדברים כאלה, וכמובן שכתבתי רק על רבנים גדולים וידועים שכתבו תאריכים).
אתן לך דוגמה פשוטה: בכל רגע אדם יכול לעשות תשובה על חטא והיא תתקבל. אבל אנו יודעים שיש זמנים שקל יותר לחזור בתשובה וכדאי לנצל אותם, כגון עשרת ימי תשובה ובשיאם יום כיפור. אותו דבר לגבי הגאולה – היא יכולה לבוא בכל רגע, אבל יש זמנים שבהם קל יותר לגאולה להגיע. אך אם הדור עדיין לא ראוי לגאולה, היא תתעכב עוד, לצערנו. וכך אומרים חז"ל באותה גמ' שהובאה לעיל: "וכי מאחר שאנו מחכים והוא מחכה, מי מעכב? - מדת הדין מעכבת". כלומר יש עוד דברים שצריכים לתקן ולשפר, ולכן יש עיכובים.
אז מה כן אנחנו אמורים ללמוד מאותם תאריכים? שזהו זמן שמוכשר לגאולה ולכן אפשר להשתדל יותר בעבודת ה' באותו זמן, להוסיף בלימוד תורה, בצדקה ובמידות טובות ובכל המצוות (ולעיתים גם אם לא יבוא המשיח בפועל באותו זמן, יתכן שתהיה התקדמות גדולה מבחינת הופעת הגאולה, עוד שלב חשוב שקרה, בין אם נבחין בכך ובין אם לא. ויש לכך כמה דוגמאות היסטוריות).
בברכה
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות