שאל את הרב

בחירה חופשית

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 01/05/02 03:08 יט באייר התשסב

שאלה

שלום לכ' הרב!

האם לאחר ביאת המשיח תהיה בחירה חופשית?.(שמעתי מפי מס' רבנים שלא יהיה יצר רע) אם לא, מדוע הקב"ה ברא את יצר הרע ונתן לנו את הבחירה החפשית האם לא היו טוב יותר אילו ד' לא ברא את יצר הרע ואז היה מצב שכולם עושים רצון ד' ועובדים את ד' באמת ובתמים.אני שואלת שאלה זו מהסיבה כשאני מתפלמסת עם יהודים שלא שומרים מצוות, הם טוענים ואולי בצדק "אם ד' לא היה נותן לנו את יצר הרע, היינו מקיימים מצוות" אנו לא מלאכים" אנו בני אדם וחשופים לפיתויי העולם הרחב.

בברכה ובתודה

בשם חנה

בבברכה ובתודה

תשובה

ב"ה כ"א אייר תשס"ב

למרים שלום וברכה!

הרמב"ם בסוף הלכות מלכים מלמד אותנו שבימות המשיח "עולם כמנהגו נוהג" ולכן נראה שגם האדם ישאר אותו אדם עם בחירה חפשית. אפילו האדם הראשון בגן עדן היה בעל בחירה חפשית הראיה היא שהוא חטא ונענש, אם לא היה לו בחירה חפשית לא הייתה סיבה להענישו.

אלא שבימות המשיח המצב הרוחני בעולם טוב יותר, "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" ולכן יהיו בעולם פחות חטאים ואנו מקוים שיעלמו כליל.

המבחן של האדם בעולם הזה הוא ההתמודדות עם יצר הרע, וזה ההבדל ביננו למלאכים, ומי שעומד בהתמודדות זו זוכה לקרבת ה' ומיטיב לעולם כולו, יהי רצון שנזכה כולנו לעמוד במבחן גדול זה שהציב בפנינו רבונו של עולם.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות