שאל את הרב

בורא נפשות ומעין שלוש

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 21/05/02 00:54 י בסיון התשסב

שאלה

אדם האוכל תפוח ותאנה (את התפוח אכל ראשונה כפרי מועדף). ידוע לי כי בברכה האחרונה יברך בורא נפשות בלבד (= לא יברך גם מעין שלוש).

האם הרב יוכל לעזור לי במקור הלכתי?

תשובה

בס"ד


בורא נפשות ומעין שלוש

1. אם אכל כזית מפירות “העץ” מ7- המינים, וגם כזית מפירות “העץ” שלא מ7- המינים, מברך ברכה אחת "מעין שלש" - "על “העץ” ועל פרי “העץ”" , ופוטר את פירות “העץ” שלא מ7- המינים, כלומר: לא צריך לברך בורא נפשות על פירות “העץ” שלא מ7- המינים.
2. אם אכל כזית מפירות “העץ” מ7- המינים ואכל גם כזית מפירות “האדמה”, צריך לברך "מעין שלש" ו"בורא נפשות".
3. אם שתה רביעית יין ואחר כך רביעית מים או שאר מינים משקים - יברך ברכה "מעין שלש" - "על הגפן", ולא יברך "בורא נפשות" על המים ו/או שאר מיני משקים - ואפילו אם שתה קודם מים, ואחר כך יין.
לדעת הבן איש חי:
4. אם שתה בתחילה מים - יברך "בורא נפשות" על המים קודם שישתה היין, ואם שכח לברך ושתה מהיין - יברך "בורא נפשות" בלי שם ומלכות מדין ספק ברכות להקל.
5. אם אכל שיעור “מזונות” וגם שיעור אורז, מברך ברכה מעין שלש - "על המחיה", ולא יברך "בורא נפשות" על האורז.
6. אם התחייב בברכת "בורא נפשות" וגם התחייב בברכת "מעין שלש", יקדים לברך בכל מקרה "בורא נפשות", ואחר כך "מעין שלש כי "תדיר ושאינו תדיר - תדיר קודם".
7. אם טעה והקדים מעין שלש - יברך לבסוף בורא נפשות.
8. לעולם אין ברכת "בורא נפשות" פוטרת ברכה "מעין שלש".
9. אם התחייב בברכה "מעין שלש" וגם ב"בורא נפשות" - יכול לברך "מעין שלוש" ולהמשיך לאכול מהמאכל שברכתו "נפשות" - וכן להיפך, למעט המקרים שבהם ברכה "מעין שלוש" פוטרת מאכלים שברכתם "נפשות".

כתבות נוספות