שאל את הרב

ארץ ישראל

חדשות כיפה הרב אייל קרים 19/06/02 17:17 ט בתמוז התשסב

שאלה

בס"ד

לרב שלום!

האם א"י היא תוצאה של מעשיהם של אנשים פרטים ולא גאולה מן השמיים?

מדוע החרדים לא מכירים בא"י?

שמעתי שיחה שבו הועלה הנושא ונאמר שארץ ישראל היא אינה בדיוק מה שהיה צריך להיות כי שילוב של תורה ועבודה הוא אינו בא בחשבון כי הוא גורם לניתוק רוחני מהתורה......

כמו כן אין צורך בצבא כי התורה שומרת והכל ברצון הקב"ה...

האם דרכה של הציונות מוטעית ובגלל זה מצבו של עם ישראל נראה כך?

האם אנחנו מתפשרים???

כמו כן הציעו לי לשבת וללמוד תורה ולגבי התרומה לעם ישראל היא תתבטא בלימוד התורה שכן אם אתה אדם מאמין אז עליך להבין שרק התורה היא זאת שתפתור את הבעיות....

האם אין לנו את הזכות לפעול בדרך התורה כאידיאל או לשבת ללמוד תורה ולזכות לעולם הבא?......השיעור סוכם בכך שאולי הייתי יכול להיות החפץ חיים או החזון איש ועדיין יש לי סיכוי להציל את עצמי מהסבך הזה שרואה את א"י כראשית צמיחת גאולתנו...

אמרו לי שאני חי בשקר ויום אחד אני אתפכח ואבין שדרכם של הציוניים הדתיים מוטעית מיסודה שכן אין הקב"ה חפץ במדינה שכזו ואנחנו עשינו צעד מוטעה בכך שתרמנו יד והקמנו זרם ציוני דתי...ואם נראה לנו שצריך לשמוח על מדינתנו אז זה בגלל שאנו לא רואים את האמת ורק מי שרואה את המציאות הוא "עלה על הגל".

אשמח לשמוע חוות דעת של הרב

כי אני מאוד מאוד מבולבל!

תודה רבה.

תשובה

שני הדברים נכונים: א"י היא גם גאולה מן השמיים וגם מעשי ידי אנשים בודדים (בתחילת בדרך לפני כ150- שנה) ורבים (כיום), משום שרבש"ע רוצה שאנו נגאל את ארצנו, את אדמתינו ואותנו בעצמינו ולכן הוא פועל על ידינו ומתוכינו, כמו שנאמר "רוכב שמיים בעזרך".
מה שלעת עתה אין "החרדים" מכירים בכך, כבר נא' על זה שמשיח עתיד להחזיר בתשובה צדיקים שאינם מאמינים (עיין מסכת סוטה). נכון שארץ ישראל לעת עתה אינה מה שתהיה, אבל כבר פסק רבונו החת"ס (חידושיו למסכת סכה דף לו) שעבודת החקלאות בא"י היא מצוה וכמו שלא יאמר אדם לא אניח תפילין מכיון שאני עסוק בתורה, כך לא יאמר אדם לא אעסוק בחלקאות צבאי (כלכלה ושאר אומניות שיש בהם משום ישוב הארץ) מחמת עסקי בתורה וכן ההיפך. לכן צריך גם את זה וגם את זה. והרי אותם שטענו שהתורה מגינה בזמן מאורעות תרפ"ט נמלטו מחברון ולא נשארו בה בטענה שהתורה מגינה, וכן צדיקים גדולים חובשים מסכות אב"כ ואינם סומכים על כך שהתורה מגינה. משום שהיא מגינה רק על מי שמגן על עצמו ולא על מי שמפקיר את עצמו לסכנה, וכל הסומך על הנס אין עושים לו נס. רק במדבר כשחיינו חיים על טבעיים יכול היה להתרחש מצב של ה' ילחם לכם ואתם תחרישון, וגם אז היתה זו הוראה שמיימית. אולם מאז כניסתינו לא"י רבש"ע רוצה שאנו נעשה, כמובן מתוך נשיאת עין צופיה לשמיים. איננו לומדים תורה כדי לזכות לעוה"ב אלא כדי לעשות נחת רוח לרבש"ע. ודאי שראוי לבחור בדרך של תורתו ומנותו וזהו אכן האידיאל הנשגב, כפי שכתב הרמב"ם (בסוף הלכות שמיטה ויובל).

כתבות נוספות