שאל את הרב

ארץ ישראל- עם ישראל

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 14/04/02 07:25 ב באייר התשסב

שאלה

נאמר, "טוב לרשע וטוב לשכנו", ולמדתי שתפקידו של עמ"י בעולם הוא להיות החוט המקשר בין הקב"ה לאוה"ע.

אם כן, מדוע אין אנו שואפים לגור עם הגויים בכדי להשפיע עליהם לטובה?

* האם התורה היא תורת חיים רק ליהודים? אם כן, מדוע אנו "אור לגויים"? ומדוע אין שאיפה לגייר את הגויים?

אם אפשר בבקשה לצרף לתשובה מקורות אני אודה לך מאד.

בברכה, רחלי.

תשובה

ב"ה י אייר תשס"ב

לרחלי שלום1

ישר כח על שאלותייך החשובות.

עם ישראל יצא ממצרים על מנת להגיע לארץ ישראל, כך נאמר למשה בסנה: "ויאמר ה' ראה ראיתי את עני עמי אשר במצרים ואת צעקתם שמעתי מפני נגשיו כי ידעתי את מכאוביו, וארד להצילו מיד מצרים ולהעלותו מן הארץ ההיא אל ארץ טובה ורחבה אל ארץ זבת חלב ודבש, אל מקום הכנעני והחתי והאמורי והפריזי והחוי והיבוסי", ולאורך כל המשך פרשיות התורה, היעד שאליו עם ישראל הולך זה ארץ ישראל. בספר דברים מודגש פעמים רבות שמקום קיום כל החוקים והמשפטים שה' צוה אותנו הוא בארץ ישראל. מכאן אנו לומדים שעם ישראל מסוגל להאיר לגויים רק מתוך ארץ ישראל, רק כשהוא חי בארצו, שהיא בעל סגולות רוחניות מיוחדות, היא הקדושה מכל הארצות. ומעבר לכך עם ישראל יכול להאיר לכל העמים רק כשהוא חי במדינתו העצמאית, "ממלכת כהנים" ולא נתון למרותם של אחרים, בתנאים כאלו אנו יכולים להוציא מהכח לפועל את הכוחות הטמונים בנו, ולהאיר איתם לנו ומתוך כך על העולם כולו.
היציאה מארץ ישראל ואיבוד העצמאות הם מסממני הגלות, והגלות היא חלול השם כפי שאומר הנביא יחזקאל בפרק ל"ו. ובגלות הגויים אינם רוצים ללמוד מעם ישראל, על פי הכתוב בספר משלי: "חכמת המסכן בזויה ודבריו אינם נשמעים", זו הסיבה שמלך כוזר בספר הכוזרי לא רצה בתחילה ללכת לשמוע מה יש ליהודי לומר, כיון שהיהודים מושפלים. ובאמת ספר הכוזרי שכתב רבי יהודה הלוי הוא ספר להגנת הדת המושפלת.
למרות התנאים המחפירים בהם היה עם ישראל בגלות, הוא הצליח בצורה עקיפה להשפיע על אומות העולם, אבל זו לא הדרך הרצויה.

עם ישראל הוא העם הנבחר, "עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו", ותפקידו כפי שאמרת להאיר לכל הגויים. כיון שקיים הבדל מהותי, גנטי-רוחני בין עם ישראל לשאר העמים, התורה ניתנה לנו כיוון שהיא מתאימה רק לנו, אין לנו מטרה לגייר גויים. אנו מכבדים את הגויים, ואפילו קיימת חובה ללמדם שבע מצוות בני נח שהם חייבים בהם, אבל התורה הכוללת תרי"ג מצוות מתאימה רקל לנו. בהרבה דורות רצו גויים רבים להתגייר, ואל כל הגיורים היו לשם שמים, ולעיתים רובם היו לשם אינטרסים זרים, ומציאות זו גרמה לנו צרות רבות. מהערב רב שיצא איתנו ממצרים עד לכותים ועוד ועוד.

אם קיימים גויים פרטיים שהם רוצים להכנס לעם ישראל, ואנו בודקים שכוונתם היא לשם שמים, ובכוונתם לקבל על עצמם עול מצוות בצורה כנה, קיימת אפשרות לגיירם, ובאמת יש לנו נסיון עם גרים כאלו שהוסיפו רבות לכלל ישראל, כמו רות המואביה שיצא ממנה דוד המלך, רבי עקיבא היה בן גרים, שמעיה ואבטליון, אונקלוס הגר ועוד.

יש עוד להאריך רבות בנושאים חשובים אלו.

כדאי לך ללמוד ביסודיות את ספר הכוזרי של ריה"ל, ואחריו ספרים רבים העוסקים בנושאים אלו.

בהצלחה

בניהו ברונר
צפת

כתבות נוספות