שאל את הרב

אני לא מרגישה את ה'

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/10/03 20:57 יג בתשרי התשסד

שאלה

הרב שלום וברכה.

אני כותבת את השאלה מתוך יאוש עמוק וכבר לא יודעת מה לעשות. למדתי השנה במדרשה ליהדות, שנה שבה למדתי המון ומאז אני מקפידה לקבוע עיתים כל יום. אבל שמתי לב שכשאני מתפללת אני לא מרגישה שבאמת קיים מישהו שנמצא שם ומקשיב לי. יש לי המון ידע וזה לא עוזר לי.

אני עדיין מקפידה לקיים מצוות קלה כבחמורה כי אין לי הוכחה שה' לא קיים אבל אני מפחדת שאם אני לא אמצא תשובות אני אפול... מה אני יכולה לעשות? אני רוצה להאמין!!

אולי הבעיה שמה שאני לומדת לא יורד ללב? יש אולי ספר מיוחד שיכול לעזור או שלרב יש הצעות אחרות?

תודה רבה.

תשובה

בס"ד


[לא לפחד]
אל תפחדי מהרגשתך. זו עבודה חשובה מאוד שהגעת אליה וזה בדיוק זמנה. אחרי הלימוד שלמדת במדרשה בא השלב הזה.
זיכרי - זו עבודה בפני עצמה. זו עבודה שאין לה מורה רב ומדריך. זו עבודה אישית. זו עבודה להוריד את הדברים ללב. "וידעת היום - והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים". זו העבודה שצריכה התאמצות יום יומית. היא באה בכמה דרכים.


[ספרים]
א- קריאת שמע וברכותיה.
ב- ברכות.
ג- תהילים.
ד- מסילת ישרים.

[מידות]
עבודה על מידות ובעיקר מידת הענווה - מאוד מועילה לתחושת האמונה. ענווה ואהבת ישראל הקשורה בה. מחברת את הדברים ללב ולהרגשה.

[בכיה]
על התחושה שלך נאמר "מאז שנחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה" וזה בדיוק מה שאת מספרת שאת דופקת על הדלת ואת לא מרגישה שיש מי שעונה לך. שערים נעולים. אבל חכמינו הוסיפו ואמרו ששערי דמעה לא נעלו.
ואיך מגיעים לדמעה?
כשמרגישים את הכאב האמיתי של כלל ישראל . את הכאב של החיילים והוריהם. של המתנחלים של כל ההרוגים והפצועים. את הכאב של עם ישראל שנכחד בגלות. את הכאב על המחלוקת. את הכאב על ניתוק מאבינו שבשמים. את הכאב על כך ששועלים נמצאים בבית קדשי הקדשים. "על זה היה דוה ליבנו על אלה חשכו עיננו על הר ציון ששמם שועלים הלכו בו.

[שייכות לציבור]
ואת כל הדברים האמיתיים הללו קל להרגיש כאשר אדם עסוק עם הציבור ביתר כוח וביתר עוז.
ללכת לבתי חולים ולמקומות שצריך אותך ושם תעסקי עם הציבור. כשתחזרי הביתה תבכי כל כך בתפילה עד שכל השערים יפתחו לך בעזרת ה'.

וכתב על זה אחד מגדולי המקובלים המכוונים - הרמח"ל -בספרו "מסילת ישרים":


ספר מסילת ישרים - הקדמת הרב המחבר
אָמַר הַמְחַבֵּר, הַחִבּוּר הַזֶּה לֹא חִבַּרְתִּי לְלַמֵּד לִבְנֵי הָאָדָם אֶת אֲשֶׁר לֹא יָדָעוּ, אֶלָּא לְהַזְכִּירָם אֶת הַיָּדוּעַ לָהֶם כְּבָר, וּמְפֻרְסָם אֶצְלָם פִּרְסוּם גָּדוֹל. כִּי לֹא תִמְצָא בְּרֹב דְּבָרַי אֶלָּא דְבָרִים שֶׁרֹב בְּנֵי הָאָדָם יוֹדְעִים אוֹתָם וְלֹא מִסְתַּפְּקִים בָּהֶם כְּלָל, אֶלָּא שֶׁכְּפִי רֹב פִּרְסוּמָם וּכְנֶגֶד מַה שֶּׁאֲמִתָּתָם גְּלוּיָה לַכֹּל, כָּךְ הַהֶעְלֵם מֵהֶם מָצוּי מְאֹד וְהַשִּׁכְחָה רַבָּה. עַל כֵּן אֵין הַתּוֹעֶלֶת הַנִּלְקָח מִזֶּה הַסֵּפֶר יוֹצֵא מִן הַקְּרִיאָה בּוֹ פַּעַם אֶחָת, כִּי כְבָר אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא יִמְצָא הַקּוֹרֵא בְּשִׂכְלוֹ חִדּוּשִׁים אַחַר קְרִיאָתוֹ שֶׁלֹּא הָיוּ בּוֹ לִפְנֵי קְרִיאָתוֹ אֶלָּא מְעָט. אֲבָל הַתּוֹעֶלֶת יוֹצֵא מִן הַחֲזָרָה עָלָיו וְהַהַתְמָדָה, כִּי יִזָּכְרוּ לוֹ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַנִּשְׁכָּחִים מִבְּנֵי הָאָדָם בְּטֶבַע, וְיָשִׂים אֶל לִבּוֹ חוֹבָתוֹ אֲשֶׁר הוּא מִתְעַלֵּם מִמֶּנָּה:
וְתִרְאֶה אִם תִּתְבּוֹנֵן בַּהֹוֶה בְּרֹב הָעוֹלָם, כִּי רֹב אַנְשֵׁי הַשֵּכֶל הַמָּהִיר וְהַפִּקְחִים הַחֲרִיפִים יָשִׂימוּ רֹב הִתְבּוֹנְנָם וְהִסְתַּכְּלוּתָם בְּדַקּוּת הַחָכְמוֹת וְעֹמֶק הָעִיּוּנִים, אִישׁ אִישׁ כְּפִי נְטִיַּת שִׂכְלוֹ וְחִשְׁקוֹ הַטִּבְעִי. כִּי יֵשׁ שֶׁיִּטְרְחוּ מְאֹד בְּמֶחְקַר הַבְּרִיאָה וְהַטֶּבַע, וַאֲחֵרִים יִתְּנוּ כָּל עִיּוּנָם לִתְכוּנָה וּלְהַנְדָּסָה, וַאֲחֵרִים לִמְלָאכוֹת, וַאֲחֵרִים יִכָּנְסוּ יוֹתֵר אֶל הַקֹּדֶשׁ, דְּהַיְנוּ לִמּוּד הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, מֵהֶם בְּפִלְפּוּלֵי הַהֲלָכוֹת, מֵהֶם בְּמִדְרָשִׁים, מֵהֶם בְּפִסְקֵי הַדִּינִים. אַךְ מְעַטִּים יִהְיוּ מִן הַמִּין הַזֶּה, אֲשֶׁר יִקְבְּעוּ עִיּוּן וְלִמּוּד עַל עִנְיְנֵי שְׁלֵמוּת הָעֲבוֹדָה, עַל הָאַהֲבָה, עַל הַיִּרְאָה, עַל הַדְּבֵקוּת וְעַל כָּל שְׁאָר חֶלְקֵי הַחֲסִידוּת:
וְלֹא מִפְּנֵי שֶׁאֵין דְּבָרִים אֵלֶּה עִקָּרִים אֶצְלָם, כִּי אִם תִּשְׁאַל לָהֶם, כָּל אֶחָד יֹאמַר שֶׁזֶּהוּ הָעִקָּר הַגָּדוֹל, וְשֶׁלֹּא יְדֻמֶּה חָכָם שֶׁיִּהְיֶה חָכָם בֶּאֱמֶת שֶׁלֹּא יִתְבָּרְרוּ אֶצְלוֹ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. אַךְ מַה שֶּׁלֹּא יִרְבּוּ לְעַיֵּן עָלָיו הוּא מִפְּנֵי רֹב פִּרְסוּם הַדְּבָרִים וּפְשִׁיטוּתָם אֶצְלָם. וכו'

מה כותב הרמח"ל - שאלו הדברים אינם שאלה של ידיעה. אין בספרי חידוש שלא ידעת קודם. מה שיש כאן זה "ההשבה אל הלב".


בהצלחה גדולה.

***********
אם יש לך שאלות ספציפיות בנושאי אמונה - שאלי ואנסה לענות. רק כיתבי בראש השאלה את הכותרת שיש בשאלה זו בתוספת הספרה 2.



כתבות נוספות