שאל את הרב

אם זו גאולה למה יש תופעות קשות כאלו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/04/02 09:27 ל בניסן התשסב

שאלה

אתם כל הזמן אומרים איך שעכשיו זה תחילת הגאולה... אבל אתם לא מתייחסים לצד השני והוא מה שקורה עכשיו בארץ. לדוגמא: כבוד האב ירד לאפס, נשים הולכות חצי ערומות ברחוב, בקיצור היגררות אחרי תרבות המערב.

תודה רבה!!!

תשובה

שלום לך,
ראשית יש לדעת שעכשיו תחילת הגאולה לא מצד "אתם אומרים" אלא הנביאים וחז"ל ראשונים ואחרונים הם שקבעו זאת. למשל – הפסוק ביחזקאל (פ' לו) "ואתם ערי ישראל ענפיכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבוא", שעליו דורשים חז"ל (סנהדרין צח ע"א) – "אמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה", ומסביר שם רש"י שכשארץ ישראל תתן את פריה בצורה יפה לעם ישראל שחוזר לארץ (כמו שאנו רואים בבירור בעינינו) זה הסימן הברור ביותר לגאולה. וכן קיבוץ הגלויות האדיר המתחולל ב–120 שנה האחרונות (מאז העליה הראשונה ב–1882, כשניצנים קודמים כבר הופיעו בעליית תלמידי הגר"א והבעש"ט) גם הוא סימן גאולה מובהק, כפי שמופיע בתורה בפ' ניצבים "ושב ה' אלוקיך את שבותך…", ואין ספור פעמים בנביאים. ואף ברכת הגאולה בתפילת שמומה עשרה נקבעה ע"י אנשי כנסת הגדולה סביב נושא זה –"מקבץ נדחי עמו ישראל".
סימן נוסף נפסק להלכה ברמב"ם בסוף הל' מלכים – "אין בין העוה"ז לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד". אין ספק שבנקודה זו נפל דבר בישראל ב–ה' אייר תש"ח – הכרזת המדינה. שלטון יהודי בארצינו, ריבונות. אמנם נכון הדבר שלא סר שיעבוד המלכויות לגמרי, עדיין מושפעים אנו מדבריהם של האמריקאים והאירופים בדברים מסוימים, אך ודאי שאתחלתא יש כאן.
כמובן שאי אפשר לחתום דברים אלו בלי להזכיר את תורתו העצומה של הרב קוק זצ"ל שניתח והעמיק בענין זה רבות, על סמך מקורות רבים מתורת הנסתר (וכפי שהעיד הרב צבי יהודה זצ"ל, שאין מילה אחת בתורת אביו שאינה כתובה בכתבי האר"י הקדוש). וראה גם בספר "התקופה הגדולה" של הרב כשר (בעל ה"תורה שלימה") שהביא שם כרוז חתום ע"י עשרות רבנים מכל החוגים מזמן הקמת המדינה שקבעו שאנו בתחילת הגאולה.
כך שהעובדה שאנו נמצאים בתהליך של גאולה היא דבר מבוסס ביותר.
ועכשיו לשאלתך: הרב קוק במאמר הדור (מופיע בס' עקבי הצאן) לימד אותנו שאנו חיים בדור שכולו זכאי ודור שכולו חייב גם יחד. איך זה יכול להיות? הוא מאריך להסביר שם שהמרידה הקשה בדת ובערכים התורניים אינה נובעת משפלות הדור אלא דווקא מגדלותם. אנו חיים בדור בעל נשמה גדולה מאוד, שהרי זהו דור הגאולה, כפי שהוכח לעיל, והמרידה נובעת מחוסר הבנה עמוקה ופנימית של התורה והמצוות, כפי שנשמה זו תובעת. במילים אחרות יש כאן קריאת תגר כנגד ה"מצוות אנשים מלומדה" שבקיום התורה ומצוות, שאחזה בחלק נכבד משומרי הדת במשך הגלות, ורצון לחשוף רבדים עמוקים בדת שיתחברו לעצמיות הישראלית–גאולתית ההולכת ונרקמת בתקופתנו זאת. העובדה שיש תופעות קשות בימינו אינה מפתיעה אותנו כלל וכלל. כבר חז"ל (בשלהי מס' סוטה) הורונו – "בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגי", ובית הועד יהפך לבית זנות. ישעיה הנביא מתאר 18 חטאים של ישראל בגלות ולא נתקררה דעתו עד שהגיע ל"בן את אב יבזה", שעל זה יבואו עונשים כבדים. יוצא שהדברים הקשים שקורים בארץ מבחינה רוחנית היו צפויים מראש, ועלינו מוטלת המשימה המסובכת להביא את הדור על כל פרטיו וגווניו להכרת ערכינו המיוחד כעם סגולה במימוש עצמיותינו כעבדי ה' בפנימיות ובחיצוניות. אין להתייאש! הגאולה באה קמעא קמעא (ירושלמי ריש מס' ברכות), וכבר קבע הגר"א שהגאולה הגשמית (=משיח בן–יוסף) תבוא לפני הגאולה הרוחנית (=משיח בן–דוד). אשרינו שזוכים אנו להמצא בתוך תוכה של הגאולה הגשמית בבנין ארצינו וערי אלוקינו, ויהי רצון שיעזרנו ה' להוביל את עמינו גם לגאולה הרוחנית במהרה בימינו אמן.
כל טוב
יצחק, חברים מקשיבים

כתבות נוספות