שאל את הרב

אלכוהול ביהדות

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 05/05/02 02:27 כג באייר התשסב

שאלה

לכבוד הרב.

שלום.

ברצוני לשאול אותך כמה שאלות הנוגעות לאלכוהוליזם.

1.מדוע הדת מחמירה מאוד בכל הקשור להתמכרות לאלכוהול ולעומת זאת הדת לא מחמירה כך על התמכרות לעישון וכן אנו יכולים לראות הרבה רבנים מעשנים? הרי שתי הדברים הללו הינם סוגים שונים של התמכרות.

2.האם ישנם סיפורים שונים בתורה-גמרא על אנשים שהשתכרו וכן מה היה עונשם?

3. מה דינו של ילד שאביו שיכור. האם על הילד לכבד את אביו בכל זאת ולמרות שהוא מבייש את עצמו?

אשמח מאוד אם תפנה אותי למקורות וכן לספרים הנוגעים בנושא

תודה רבה יפעת

תשובה

ב"ה מוצאי שבת פרשת קרח תשס"ב

ליפעת שלום!

1. הרמב"ן בפרשת קדושים על צווי התורה "קדושים תהיו" אומר שצווי זה כולל את כל הדברים המותרים מבחינה הלכתית אלא שהם בעייתיים מבחינה מוסרית כמו שכרות והוללות, שכרות במיוחד היא בעייתית כיוון שהאדם מאבד את דעתו, והדעה של האדם היא חלק מרכזי באישיותו, לדעת הרמב"ם במורה נבוכים זה "צלם האלוקים " שניתן לו. העישון הוא לא פחות חמור כיוון שהוא מזיק לבריאות, והדבר הוכח בצורה חד משמעית. בנושא זה נכתב בשנים האחרונות ספר בשם "העישון בהלכה" כמדומני, הוא אינו תחת ידי, ושם ניתן למצוא את המקורות לאיסור זה. זה שרבנים מעשנים יש להפנות אליהם את השאלה כיצד הם עושים זאת, והרי האדם מחוייב לשמור על בריאותו, מכח הצווי של התורה "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" וכן הרמב"ם בהלכות דעות ובהלכות רוצח ושמירת הנפש מנה את כל הדברים המסכנים את האדם בכלל האיסורים ההלכתיים.
ב. אין עונש ספיציפי לאדם המשתכר, אלא בכך שהוא תדרדר מבחינה רוחנית ועלול להגיע לאיסורים רבים אחרים.
ג. ילד חייב לכבד את אביו אפילו אם הוא שיכור. אם מדובר באדם המוגדר כרשע, ויש לעיין היטב לפני שמגדירים אותו כך, כיון שרשע הוא אדם שהוכיחו אותו ולא קיבל תוכחה, וכיום אין מי שיודע להוכיח, ואפילו אם נגדירו כרשע, יש מחלוקת בין הראשונים האם עדיין נותרה החובה לכבדו, המחלוקת היא בין הרמב"ם לטור, ניתן לעיין ביורה דעה בטור סימן ר"מ.
יש ספר בשם "אלכוהליזם ויהדות" אם אני לא טועה, המסכם את המקורות בנושא זה.
בברכת התורה
בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות