שאל את הרב

איך מתלבשים כשנמצאים לבד?

חדשות כיפה הרב שי פירון 13/08/02 01:30 ה באלול התשסב

שאלה

כבוד הרב, שלום.

יש ענין שאדם צריך להיות צנוע גם בחדרי חדרים משום כבוד/יראת שמים, האם זה אומר שצריך להתלבש בצניעות גם בבית כשאין עוד אנשים או שמא יש לבוש מינימלי עליו יש להקפיד תמיד?

כמו כן רציתי לשאול - אם אכן מותר לי להסתובב בבית בלבוש פחות צנוע, האם מותר לי לברך ברכות בלבוש זה? ומה לגבי למוד תורה?

רוב תודות.

תשובה

ב"ה



שלומות

היסוד המרכזי בהלכות צניעות הוא בעמידה של האדם מול עצמו ומול אלוהיוץ טעות היא לחשוב שכל עניינם של הלכות הצניעות הם ביחס שבין האדם לבין האחר, בעיקר אם הוא בן המין השני. לא!
היסוד בהלכות צניעות נובע מהרצון לבנות אדם הנאמן לעצמיותו, הנאמן לערכיו הפנימיים ולא חי על פי התביעות החיצוניות. לא להכנע למציאות החיצונית המושפעת ממרקם רחב של היחסים עם החברה הסובבת. כאשר האדם לא נאמן לעצמו, הרי שהוא מאבד את הטעם האמיתי להולדתו.
אם אנו מאמינים שהקב"ה ברא את העולם כך שכל בריאה משלימה עוד צד בתמונה הכוללת, אם אנו מאמינים שכל אחד מקדם את העולם בצעד אחד לקראת גאולה העולם מכבליו וממגבלותיו, אם אנו מאמינים שהקב"ה לא ברא בריאה מיותרת בעולמו, הרי שנאמנות האדם לערכיו היא חלק מחובתנו כלפי שמיא,ף והתכחשות לאופי העצמי נובעת ממידה מסויימת של כפירה בה' ית'.
לכן, הלכות צניעות נוהגות גם כשהאדם נמצא בינו לבין עצמו.

ביחס ללימוד תורה ותפילה, מותר להתפלל בבגדים שאיתם היית מופיעה לפני מלך. אין זה נובע מהלכות צניעות אלה מכבוד התפילה ומקומה בחיינו.

ברור שמותר להסתובב בתוך הבית, פנימה בלבוש שונה מהלבוש שעמו יוצאים החוצה, אבל, גם כאן, לצניעות הפנימית משקל גדול.



בברכה,


שי

כתבות נוספות