שאל את הרב

איך מותר לקרוא למורה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/05/02 11:20 יז בסיון התשסב

שאלה

איך מותר לקרוא למורה?

האם מותר לקרוא לה בשם המשפחה?

(כמובן שלא בפניה).

רחלי

תשובה

שלום רחלי,
נקודת המוצא שלנו בהתייחסות לנושא זה היא שאנו חייבים בכבוד של המורים שמלמדים אותנו. בין אם מדובר ברב תלמיד חכם, שיש לכבדו מצד התורה שיש בו, ואפילו לא למדנו ממנו דבר, וכל שכן אם למדנו ממנו.
אך גם כשמדובר במורה למקצוע חול, יש לתת לו כבוד ולהכיר לו טובה על מה שלימד אותנו. חז"ל אומרים לגבי דוד המלך ש'לא למד מאחיתופל אלא שני דברים, ואף על פי כן קרא לו 'רבי אלופי ומיודעי,' אז כל שכן למי שלמד מחבירו אפילו הלכה אחת או אפילו אות אחת או דבר אחד שצריך לתת לו כבוד'. הרבה דברים שלמדנו מהמורים שלנו ילוו אותנו ויסייעו לנו כל החיים שלנו, ויאפשרו לנו לרכוש מקצוע ולהתפרנס בכבוד, ובכלל להסתדר בחיים. נגיד שלמדת נהיגה אצל מורה אחד. לאחר שתסיימי את השיעורים ותעברי טסט תקבלי את הרשיון המיוחל לידייך, תגידי למורה יפה תודה, ולא תראי אותו עוד. אך האם בכל פעם שתכנסי למכונית ותחסכי לך בזה הרבה זמן,כסף וכוח תחשבי רגע:"כמה אני חייבת להודות למורה שלי לנהיגה, מוטי, שלימד אותי לנהוג ובזכותו אני יכולה לנסוע עכשיו ביעילות ובטיחות"? נדמה לי שלא. אך אולי כן מגיעה לו הכרת טובה כזו. וכך הדבר לגבי כל מי שלמדנו ממנו משהו.
עד כאן באופן עקרוני.
באופן ספציפי לגבי שאלתך ביחס לקריאת שם למורה. הדבר תלוי בעיקר במה שנהוג ומקובל אצלכם ואיזה הרגשה זה יוצר אצלך כלפי המורה. אם יש בזה זלזול וחוסר כבוד אז אין מקום לזה. אך אם לא, ואם תשאלי את המורה עצמו יש להניח שלא היה איכפת לו, אז לא נראה לי שיש עם זה בעיה, כי אפילו לגבי רב נאמר בהלכה ש:"רב שמחל על כבודו, כבודו מחול".
כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות