שאל את הרב

איך לשמור על הצניעות בישיבות צוות מעורבות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/04/02 18:02 יא באייר התשסב

שאלה

שלום ,

אני מדריכה בסניף בנ"ע נפרד, אבל שהבנים והבנות זה אותו הסניף (עוד מעט תבינו מה חשוב בזה !).

הקטע הוא כזה, צוות ההדרכה כולו הם בוגרי הסניף שגדלו בצורה נפרדת בשבטים נפרדים, וכאשר מגיעים לצוות צריך לארגן פעילויות ביחד כיוון שאחרת הסניף לא מתפקד (ואין אפשרות לעשות סניף בנים וסניף בנות).

הבעיה היא כזאת- האנשים בצוות רובם ככולם לא יצאו מן המנטליות ש-"אסור לדבר עם בנות", אני לא אומרת שזה זה רע שיש מרחק בין הבנים לבנות ומשתדלים לא להגיע "לקלות ראש" ו"שיחה יתרה " זה דבר טוב מאד אבל זה מגיע למצב כזה שאי אפשר לדבר בכלל חוץ מישיבת מדריכים שגם שם אי אפשר לדבר רציני,

וזה הורס את הצוות והסניף שהצוות לא מתפקד טוב, ובסניף יש מלא פאשלות ארגוניות כי אנחנו לא מתואמים. ובגלל זה מגיעים להרבה כאסחים בין הבנות לבנים בצוות וזה הורס את האווירה הלא טובה ממילא.

השאלה שלי היא כזאת איך אפשר ליצור מצב , שמצד אחד יהיה קשר טוב מתואם מאורגן בצוות ותהיה הרגשה של צוות מגובש, ומצד שני שלא תהיה אוירה של קשר אישי יותר או במילים אחרות של ידידות בתוך הצוות.

תשובה

שלום לך,
קודם כל, אני שמח לשמוע שיש לכם סניף נפרד שלמרות כל הבעיות הוא בסה"כ מתפקד. זו באמת משימה חשובה ולא פשוטה שלא יהיה סניף מעורב, ויחד עם זאת כמו שכתבת, לגרום לסניף לתפקד כמו שצריך בצורה מאורגנת.
אני לא יודע מאיפה את ובאיזה סניף מדובר, אבל כדאי לפנות לרב של הסניף אם יש כזה, ואם לא אז לרב אחר שאתם מכירים בסביבה, שמכיר את הסניף ואת המציאות שם, שאפשר לדבר איתו ולקבל ממנו עצות איך לשפר את המצב ולשמור על דברי ההלכה.

אם בכל אופן ננסה להציע משהו, למרות שאני לא מכיר את הסניף ואת הצוות, וזה מאוד מקשה לעזור – אולי כדאי לארגן איזו ישיבת צוות במיוחד לענין הזה, של התיאום והקשר בין הבנים לבנות (אולי כבר עשיתם זאת בעבר). אולי זה לא נעים לומר בפירוש שרוצים לעשות ישיבה מיוחדת על זה, אבל אין ברירה וחייבים לדבר על הנושא.
אם את רוצה שכל הצדדים והאנשים השונים בצוות יהיו מרוצים ויסתדרו, את יכולה להדגיש שם את הדברים שמוסכמים על כולם, ולא לעורר ויכוח, דבר שממילא קורה כל הזמן (כך כתבת לי). אם יתעורר ויכוח, אז כל הפגישה תהיה סתם ולא יצא מזה כלום.
לכן את יכולה לדבר בישיבה על זה שבודאי צריך לשמור את הגדרים ההלכתיים, ואף אחד לא יחלוק על זה. ומצד שני, כולם מסכימים שאת הדיבורים שחייבים לעשות, עושים, שהרי בפועל יש ישיבות מדריכים וכדומה, וגם מי שמדריך בסניף ולא עוזב, כנראה שהוא החליט שצריך לעשות את זה למרות הקשיים.
ולכן דווקא בגלל שרוצים לשמור על ההלכה, ורוצים בנוסף לעשות מצוה של חינוך ועזרה לחניכים – כדאי להחליט איך עושים את הפגישות המשותפות בצורה הכי יעילה. כי דווקא אם כולם יחליטו שמדברים כשצריך, אבל מדברים רק על מה שנוגע להדרכה ומה שחשוב – לא רק שהתפעול של הסניף ישתפר, אלא גם מהבחינה ההלכתית, יהיו מינימום של דיבורים וקלות ראש.
אינני פוסק, ולא באתי לומר מה מותר ומה אסור בפגישות של הצוות. דבר כזה בודאי שצריך לשאול רב מורה הלכה (כמו שכתבתי לעיל). אני יוצא מנקודת הנחה שביררתם כבר מה מותר ע"פ ההלכה, ועכשיו את באה ליצור אוירה טובה ושיתוף פעולה בתוך הצוות.
אם יש שאלות נוסף, את יכולה לשלוח לנו שוב, עם פירוט, ונשמח לנסות לעזור.

שיהיה לכם הרבה הצלחה בסניף,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות