שאל את הרב

איך להתיחס לחרדים?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/11/03 16:48 ב בכסלו התשסד

שאלה

לה"ו

שלום לכבוד הרב,

אני תלמיד ב,,,,,,ב,,,,,,, ורציתי לשאול את כבוד הרב שאלה!...

לפני שבועיי'ם במוצש"ק היה לי ולחברי דיון סוער סביב השאלה איך אלינו להתייחס כלפי חרדים?

אני ועוד ילד טענו שהחרדים גורמים בעיות לנו ולעצמם בזה שהם לא מתגיי'סים לצבא (בטענה שהם לומדים תורה , אבל לפי הרב שלי מכיתה ח' , הרבה מאוד מהם נמצאים ברחוב ,בבית ולא בבית מדרש - ובכך מתחמקים משירות צבאי , ומפקירים את דמם של אחים היהודי!) , הם גם לא עובדים ולא מפרנסים את המשפחות שלהם וחיי'ם על חשבון המדינה , הם גורמים לחילול ה' כאשר הם זורקים אבנים בכביש בר - אילן בשבת , ותוקפים ומקללים חילונים! (קראתי על זה שחרדים עלו לאוטובוס וקראו לבחורה אחת "פרוצה" , וגם תקפו עובד של חברת YES "טמבלויזיה ,ע"ז, בלויי'ן"...).

אבל הרבה מאוד משאר חברי טענו שזה טוב מאוד שהם לומדים תורה ושהם לא צריכים להתגייס לצבא , והם כן עובדים והם מסכנים כי הקצבאות שהם מקבלים מהמדינה לא מספיקות להם ולכל ילדיהם , וזה המצאות של התשקורת והטמבלויזיה כל הסיפורים הנ"לים... , אחד מחברי טען שהאידיאל שלנו זה להיות "חרדים לאומים".

עוד טענו חברי: שיש חיוב ללמוד תורה... למה אני לא מכריח את החילונים ללמוד תורה? אז עניתי להם "שהחילונים הם "תינוקות שנשבו" (מדברי נשיא המדינה) מכיון שהם רואים את היהדות מבעד למה שמשרד החינוך קובע! (והוא בקושי מראה משהו, אני קיצוני בדעותי למשרד החינוך!) ואינם מכירים את היהדות ויש להם רק דרך אחת ללכת בה , ואילו יהודי דתי יש לי את הבחירה החופשית בין חילוני לדתי!, ולכן אני לא יכול להכריח את החילונים ללמוד תורה!".

כמובן שגם דיברנו על נושא של ישיבות הסדר - הם אמרו שעדיף לא לעשות צבא בכלל מאשר הסדר!... וכך גם נושא המכינות הקדם צבאיות והנח"ל החרדי!!!...

בקיצור רציתי לדעת מה דעת הרב בנושא הזה?

נ"ב

מה משמעות השם רועי

בתודה

רועי

וסליחה על כל הטירחה!...

תשובה

שלום וברכה. שמחתי לקרוא שאתם דנים בשאלות חשובות.
איך צריך להתייחס כלפי חרדים?

[קודם כל - באהבה גדולה, כמו שמתייחסים לאחים!] כי חרדים הם אחים שלנו, יהיו מה שיהיו חילוקי הדעות בינינו!!!
את הדבר הזה אנחנו לפעמים שוכחים וחשוב לזכור זאת תמיד.

הנקודה הבאה: לפני שניכנס לעצם חילוקי הדעות, חובה עלינו להדגיש: [הציבור החרדי, ככלל, עושה מעשיו לשם שמים!]

אין הכוונה שכל אחד ואחד הוא צדיק הדור, זה משפט שאי אפשר לומר אותו על אף ציבור, אבל באופן כללי - מבחינת הערכים עליהם הוא גדל ואותם הוא מיישם, הוא פועל לשם שמים.

בכלל, אחת הדרכים להכיר ציבור הוא לראות כיצד הוא מחנך את ילדיו, על אלו ערכים. אני חושב שהערכים שעליהם גדלים ילדי הציבור החרדי הם ערכים נפלאים.

[הציבור החרדי] מקיים מצוות תלמוד תורה במסירות רבה (שוב, איני מדבר על בודדים שמתבטלים), ותלמוד תורה הוא מצוה בין אם גם משרתים בצבא ובין אם לא, ולימוד תורה גם מגן רבות על עם ישראל.

[הציבור החרדי] פועל רבות למען קירוב עם ישראל לאביהם שבשמים, מתוך אהבה ואכפתיות, כבר הרבה שנים.

[הציבור החרדי] הוא אות ומופת להקמת מפעלי חסד, כמו 'יד שרה', 'זק"א', ועוד הרבה ארגונים שפועלים למען כל הציבור, בהתנדבות מוחלטת.

לצערנו יש בתוכו מיעוט קטן שגורם הרבה פעמים להכפשת שמו ולחילול ה'. דע לך שזורקי האבנים בבר אילן הם ברובם נערים פורקי עול, ואני כותב 'פורקי עול' כי היתה קריאה מפורשת של רבני הציבור החרדי נגד העניין, והם צפצפו עליהם.

אי אפשר לומר אמירה כוללת שהציבור החרדי אינו עובד. חלק גדול מתוכו כן עובד ומשלם מיסים, והשאר - רובם הגדול לומדים תורה.

התקשורת משום מה כמעט מתעלמת לחלוטין מהדברים היפים והטובים של הציבור האהוב הזה, ולכן אין לי שום אמון בכתבות שהיא מפרסמת עליהם. היא בכלל לא מחפשת את האמת! רק את הרייטינג!

יש בינינו לבין הציבור החרדי כמה חילוקי דעות משמעותיים, אבל ראשית - כולנו מאמינים ב13 עיקרים ושומרים על תרי"ג מצוות, ושנית - חילוקי הדעות הם, בדרך כלל, לשם שמים.

[שאלת עוד - למה אנחנו לא מכריחים את החילונים ללמוד תורה?] אבל לא כל כך הבנתי את השאלה. אתה מכיר דרך מעשית לעשות זאת?

האמת היא גם שאין בכך כל כך טעם. המשנה בפרק שני במסכת ברכות אומרת "מפני מה קדמה פרשת שמע לפרשת והיה אם שמוע? כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה, ואחר כך עול מצוות". איזה טעם יש ללימוד תורה בלי אמונה? אנחנו בהחלט צריכים לשאוף לקרב כל יהודי אל אביו שבשמים, מתוך אהבה גדולה ומתוך דרכי נועם.

[בעניין לימוד תורה ביחס לשירות בצבא] – התפרסמו על כך הרבה תשובות באתר, אתה יכול למצוא אותן דרך המילים 'ישיבה', 'צבא', 'לימוד תורה' ועוד. כללו של דבר שעם ישראל צריך גם לימוד תורה בעוצמה הכי גדולה שיכולה להיות, וגם צבא חזק.

איך מחלקים את התפקידים?
זו כבר שאלה שיכולה להיות נתונה לדיון.

לסיכום: האידיאל שלנו הוא להיות עובדי ה', ואין צורך בשום הגדרות נוספות. לקיים את כל המצוות על דקדוקיהן ופרטיהן, ולנסות לכוון תמיד לשם שמים.

[בעניין השם רועי] ראה:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=36961

כתבות נוספות