שאל את הרב

איך להתגבר על קשיים בקיום מצוות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/04/02 14:04 יא באייר התשסב

שאלה

אני מגדיר את עצמי אדם מאמין אבל יש לי בעיה לקיים את המצוות בפועל. לדוגמא: בתפילות אני בכלל לא מצליח להתרכז, ואז אני בכלל לא מתפלל או אני לא מקיים את כל הדברים שצריך לפי ההלכה כי ככה כבר התרגלתי לחיות, ואני מרגיש שאין ממש הבדל בני לבין אדם חילוני. איך משפרים את זה?

תשובה

שלום לך,
אם אתה יושב לכתוב לנו שאלה, כנראה שהנושא באמת חשוב לך, למרות הקשיים. וזה כבר סימן טוב להתקדמות.
כתבת על הקושי בתפילה. אתה צודק שזה לא קל בכלל להתרכז בתפילה, ואז ההרגשה היא שסתם מתפללים כי ממילא לא מכוונים בכלל.
לכן כדאי ללמוד קצת על התפילה. יש היום ספרים מצוינים, בשפה פשוטה, על התפילה. חלק מהם עוסקים במשמעות העקרונית של התפילה – למה היא חשובה, מה היא נותנת לנו ולעולם כולו, איך התפילה משנה את המציאות, מה המטרה של ברכות השחר, ושל פסוקי דזמרה, ושל תפילה העמידה וכו'. למשל בספר "אמונות" של הרב הס. וכן תוכל לעיין במאמרים באתר של 'חברים מקשיבים' ולמצוא שם עוד על התפילה (למשל מאמר שנקרא 'מלב אל לב').
וחלק מהם עוסקים בפירוש של המילים שאנחנו אומרים בתפילה. למשל יש סידור שנקרא "יסוד מלכות", שמתחת לכל מילה יש פירוש במילים פשוטות, וכך אפשר להתפלל ותוך כדי כך להתרכז ולהבין את המילים.
אחרי שלומדים על הערך והחשיבות של התפילה, ואז באים להתפלל – התפילה נראית אחרת לגמרי ופתאום מוצאים בה טעם, ומרגישים אפילו צורך אישי להתפלל, אפילו אם עדיין לא מכוונים במאה אחוז של הזמן.

כנ"ל לגבי שאר המצוות, שהתרגלת לא לקיים הכל – כדאי ללמוד בספרי אמונה שנותנים את ההבנה והכוח לקיים את התורה. כמו לגבי התפילה, גם בספרי אמונה יש ספרים שמדברים על האמונה בכלליות – מהי אמונה, מה מטרתנו בעולם, מה התפקיד של התורה בחיינו, וכו'. וגם באתר שלנו יש כמה וכמה תשובות בנושאים האלה. ויש ספרים שמסבירים בצורה מפורטת את המשמעות של כל מצווה – מה זה באמת מצות ציצית, תפילין, שבת, לימוד תורה וכו'.
מאוד מומלץ גם למצוא איזה רב שמבין אותך (אולי אתה כבר מכיר), ושאפשר לדבר איתו ולהתייעץ איתו וללמוד ממנו. כי אנחנו עכשיו מדברים דרך כתיבה, וזה ממש לא דומה לדיבור אמיתי (ולכן אתה גם מוזמן להתקשר לקו שלנו, בשעות הערב, 6518388 – 02 , ואם אתה מעדיף בכל זאת לכתוב, תוכל לשלוח לנו שוב בדואר אלקטרוני שאלות נוספות). ואפילו דיבור בטלפון הוא לא כמו פגישה פנים אל פנים. לכן שווה להתגבר על הבושה ולגשת אל איזה רב ולדבר איתו.
מובטח לנו, כמו שאמרו חז"ל, ש'הבא להטהר מסייעין אותו'. מי שרוצה להתקדם, ומשתדל ומתאמץ – עוזרים לו מן השמים והוא מצליח להתגבר לבסוף על כל המכשולים והקשיים.
בהצלחה רבה בדרכך,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות