שאל את הרב

איך אפשר להתגבר כל מידת העצלות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/03/02 17:20 יט באדר התשסב

שאלה

איך אפשר להתגבר כל מידת העצלות?

תשובה

שלום רב,
זו אכן בעיה קשה להתגבר על העצלות. כקושי הבעיה כן גם הקושי לתת עצות להתגבר עליה , אך ננסה לתת כמה הדרכות כלליות.

א. קודם כל כמו שאר מלחמותינו עם היצר הרע, חייבים להתאזר במשמעת עצמית. כלומר צריך ולהחליט באופן נחוש לא לוותר לעצמנו. נטיה טבעית היא באדם לדחות את מלחמותיו עם היצר לזמן אחר נח יותר (שכמובן אף פעם לא מגיע…). בסוף כל יום עלינו לשאול את עצמנו מה עשינו היום להתגבר על העצלות. וכמובן העיקר הגדול – עדיפה התקדמות איטית אך קבועה, מאשר התקדמות גדולה חד-פעמית.

ב. באופן פרטי יש שתי דרכים כלליות ל"טפל" בעצלות.
1. הרבה פעמים העצלות נובעת מחוסר "התחברותינו" למצוות. חבר שלי בישיבה התיכונית (שלא היה זריז במיוחד) אמר לי פעם שאם היה משחק של "מכבי" בארבע לפנות בוקר, הוא היה קם, למרות שלתפילה הוא היה בד"כ מאחר. כמובן הסיבה היא שהקשר הנפשי והחיבור שלו למשחק היה הרבה יותר גדול מהחיבור שלו לתפילה. במילים אחרות, בשביל להתרגל להזדרז, צריך ללמוד על חשיבות המצוה שאנו מזדרזים אליה, ולהפנים את הלימוד. כך שלפחות נרוץ למצוות כמו שאנו רצים לקראת חבר שלנו שלא ראינו הרבה מאד זמן.

2. הדרך השניה שהיא אמנם בדרגה נמוכה מהראשונה, אך בדרך כלל נחוצה לא פחות היא לחפש דברים חיצוניים שיעזרו לנו להזדרז. הרב דסלר מספר שבעודו ילד, הרגילו אותו לקום מוקדם בבוקר ללימוד, אך בסוף הלימוד חיכו לו לחמניות כל כך טעימות שאי אפשר היה לותר עליהם. אפשר גם לבקש ממי שנמצא איתנו בקשר קרוב, שיעיר לנו כשרואה שאנו מתעצלים.

ג. כמובן מומלץ ללמוד את הפרקים העוסקים במידת הזריזות במסילת ישרים (ו' עד ט').
אפשר לחשוב על רעיונות נוספים. אם יש דברים שראית שעזרו לך או לחבריך נשמח אם תשתף גם אותנו.
בהצלחה רבה
טוביה, חברים מקשיבים


כתבות נוספות