שאל את הרב

אזעקה בשבת

חדשות כיפה הרב אייל קרים 29/06/02 14:51 יט בתמוז התשסב

שאלה

רציתי לשאול את כבוד הרב שתי שאלות לגבי אזעקה בבית בשבת:

1)האם יש צורך לנטרל את גלאי הנפח לפני כניסת השבת, או שהפעלתם היא פסיק רישא דלא ניחא ליה, והדבר מותר.

2) השבת ניטרלנו את גלאי הנפח, ותקלה שנגרמה בעקבות כך גרמה לאזעקה להתחיל לעבוד באמצע הלילה בליל שבת. האם במצב כזה מותר להפסיק את פעולת האזעקה בשינוי? באם לא תופסק פעולת האזעקה - כל השכנים מסביב לא יוכלו לישון במשך כל השבת.

תשובה

1. אם ניתן לנטרל את גלאי הנפח לפני כניסת השבת, מה טוב. (למעשה ניתן לתכנן שיהיה אפשר לנטרלו לגמרי), אך אם אי אפשר יש לכסותם, ואז הם מנוטרלים.
2. ניתן לסדר מערכת שמזמן לזמן נפסק המתח ואז אם קורה תקלה שהאזעקה הופעלה אפשר להפסיקה, ורצוי בשינוי, גם משום עצם הדבר וגם משום המוקצה שבדבר. אם לא סודרה מערכת זו, ונגרמת הפרעה לשכנים, יש מצוה להפסיק את האזעקה לפחות מצד ועשית הישר והטוב, ומעבר לזה, ורצוי להפסיקה בשינוי גמור כגון בעזרת חפץ שאינו מוקצה, שבזה לדעת האבני נזר יו"ד אין איסור כלל וכל שכן במקרה כזה. אם לא ניתן להפסיקו בשינוי שלכל הדעות אין בהפסקת כח חשמלי אלא משום איסור דרבנן ואולי פחות מזה לדעות אחרות, להסוברים שאיסור הפעלה הוא משום מתקן כלי או מוליד. אלא גם להסוברים בונה וסותר אינו ע"מ לבנות יותר טוב, ובפרט לפי מה שמשמע במג"א (שז סק"ה) שדבר שנעשה בשינוי מותר לצורך מצוה בכל אופן ובפרט לדעת הרמ"א בסימן רע"ז וכדברי המג"א משמע גם שו"ע הרב.

כתבות נוספות