שאל את הרב

תפקיד הניסיונות בחיינו ואיך כל זה קשור לגמל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/11/20 20:03 כד בחשון התשפא

שאלה

שלום לכם, תודה רבה על הנגישות שלכם אלינו! זה טוב לדעת שרוצים לעזור לנוער היום כדי לדעת יותר טוב...

השאלה שלי היא כזאת-אומרים שנותנים לאנשים ניסיונות שהם יכולים להתמודד איתם, אז איך זה הגיוני שיש בני אדם שהתאבדו או מתו בגלל ניסיונות שה' הביא להם?

אני יודעת שכנראה ה' החליט שהם גמרו את תפקידם וזו בחירה וכו' אבל למה לסיים בצורה כזאת קשה?

תשובה

שלום לשואלת היקרה!

שמחים שפנית אלינו. השאלה שלך מעידה על רצון פנימי להבין את האמונה לעומק. המשיכי להיות סקרנית ולשאול שאלות! מקווה שהתשובה תפתח לך כיווני מחשבה בנושא..

ונתחיל מבראשית.

בספר בראשית אנו פוגשים את אברהם אבינו ואת עשרת הניסיונות שהקב"ה ניסה אותו. החל מ"-לך-לך" ועד לניסיון הקשה ביותר-"עקידת יצחק". בחסידות מסבירים ש-"מעשה אבות סימן לבנים" ולכל אחד ואחת מאיתנו יש עשרה ניסיונות מרכזיים בחייו, כל אחד ומסלול החיים שלו. ניסיון מלשון נס, כמו דגל שמתנוסס ונמצא בגובה. תפקידם של הניסיונות הוא לרומם אותנו ולהעלות אותנו. כשאנו מצליחים להחזיק מעמד ולהתגבר על קשיים-אנו מוציאים לפועל כוחות שלפעמים אפילו לא האמנו שקיימים בנו. ניסיון לא חייב להיות איזשהו קושי מטורף שהצלחתי להתגבר עליו, לפעמים פשוט להמשיך בשגרה טובה ואיכותית ולהתמיד-זה אתגר לא פשוט בכלל.

בעניין הניסיונות, הגמרא אומרת ש: "אין הקב"ה בא בטרוניא (=תלונה) עם בריותיו". כלומר, הקב"ה לא בא להכשיל אותנו, ואם הוא נתן לנו ניסיון אז סימן שאנו יכולים לעמוד בו. כי אם לא היינו מסוגלים- הוא לא היה נותן לנו אותו. לכל אחד ואחת מאתנו נתפרה חליפה מיוחדת, שמתאימה בדיוק למידות שלו. סל כישרונות ויכולות ייחודי, כל אחד ואחת והכלים המיוחדים המתאימים לניסיון שלו. לתיקון שהוא צריך לתקן בעולם, לאור הייחודי שהוא ורק הוא יכול להופיע בעולם. לא אף אחד אחר, גם אם הוא הצדיק או הצדיקה הכי גדולה - כי התפקיד שייך רק לנו!

ניקח לדוגמא את הגמל, הוא יכול להגיד לעצמו "איזה באסה שיש לי בליטה מעצבנת על הגב". "וזה כל כך מעצבן שיש לי ריסים כל כך ארוכים שמפריעים לי, אוף!". הוא יכול להסתכל כך על המצב ולהתמרמר. אך אפשר גם אחרת, הוא יכול ללמוד על עצמו ולהבין שמבנה הגוף המיוחד שלו מותאם בדיוק למשימת חייו- החיים במדבר. הדבשת מסייעת לו להצליח לשרוד במדבר הצחיח תקופה ארוכה ללא מזון. ותפקידם של הריסים הארוכים הוא להגן עליו מסופות החול הנפוצות במדבר. לפי זה, נוכל ללמוד לאט-לאט על הכישרונות והיכולות שהקב"ה נתן לנו ולנסות לזהות בעזרתם את שליחות חיינו.

ולשאלתך בנוגע לאדם שסיים את תפקידו - הנביא ישעיהו אומר: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם ה'". איננו יודעים חשבונות שמיים, הדרך שבה מנהיג הקב"ה את העולם היא נסתרת. ולפעמים אדם מסוים בא לתקן תיקון מסוים בעולם וסיים את תפקידו. זה לא שהוא עשה משהו רע חלילה, בדיוק להיפך.

בנוסף לכך, הקב"ה נתן לנו בחירה חופשית, היא עד כדי כך חופשית כך שאתה יכול לבחור לסיים את חייך בעצמך. אך היחס של התורה למעשה כזה הוא יחס חמור ביותר. איננו באים לשפוט חלילה, זה לא תפקידנו לשפוט. המשנה באבות אומרת-"אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו". ואם אנו מכירים מישהו שעולה או עלתה לו מחשבה כזו פעם-תפקידנו לעודד אותו, לעזור לו וליידע את הגורמים החינוכיים והרווחה כדי שיסייעו לו בקשיים שהוא מתמודד איתם. כי שום דבר זה לא סוף העולם, לא משנה מה קרה-הקב"ה תמיד איתנו ונותן לנו את היכולת להתמודד.

לסיכום, הניסיונות הם חלק משמעותי מחיינו והם אלו שמסייעים לנו להוציא את הכוחות שלנו לפועל. לשם כך הקב"ה נתן לכל אחד ואחת מאיתנו יכולת בחירה חופשית רחבה וסל כלים וכישרונות ייחודי (לפחות כמו של הגמל..) כדי שנוכל לעמוד בהם בגבורה!

בהצלחה רבה!

חזקי ואמצי!

מוזמנת לפנות שוב כמובן..

כפיר

כתבות נוספות