שאל את הרב

המתבגר שלי לא קם לתפילה בבית, מה ניתן לעשות??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/12/21 21:54 כה בטבת התשפב

שאלה

שלום הרב.

מה הרב ממליץ לעשות עם ילד בן 16 שהוא תלמיד ישיבה מאוד מאמין רציני חכם אוהב להתנדב אבל לא קם לתפילה בבוקר כשהוא בבית.

האם כדאי ללמוד איתו ספר קשור לנושא התפילה? אם כן איזה ספר מומלץ?

מה עוד אפשר לעשות כאמא?

תודה על התשובה.

מרים.

תשובה

שלום וברכה מרים היקרה!

ראשית תודה של שאלתך, ואני מעריך מאוד את עצם הפנייה והרצון להיות משמעותיים לילדנו, זהו דבר יקר וחשוב כל כך, במיוחד בדורנו המופלא!

עלינו להבין שכאשר ילד לא קם לתפילה בבית, זה יכול לנבוע מכמה וכמה סיבות, כגון: עייפות מצטברת של השהות בישיבה, תחושת שחרור מהמחויבות למסגרת שמחייבת בישיבה, או סיבות עמוקות יותר כגון: חוסר חיבור לעולמו של נוסח התפילה, שאלות אמוניות על מקומה של התפילה בחייו וכו'. ובוודאי שלך שכאמא יש מקום עצום בחינוך הילד, וכדברי שלמה המלך "אל תיטוש תורת אמך", האמא היהודייה היא אבן היסוד עליה מושתת כל תורת הילד וחיבורו לעבודת ה' מתוך שמחה ובריאות הנפש.

ולכן, לדעתי, אם את מרגישה שהקשר בניכם הוא בריא, נעים ונוח, נסי למצוא זמן באווירה טובה לשיחה אמיתית וכנה עם הילד הצדיק, לשמוע ממנו מה הסיבה העקרונית שמקשה עליו לקום בבוקר כשהוא נמצא בבית. מפני שרק כאשר תדעי מה הנקודה עליה זה יושב – תוכלו ביחד לשוחח על כך ולחשוב על פתרונות מעשיים, מחשבתיים, מנטליים ואמוניים, שהם הסיבה לכך.

כמו כן, טוב לדעת שהתמודדות של בנך אינה התמודדות שלו בלבד, אלא של רבים וטובים מהנוער בני גילו. זהו גיל שהן באופן הפיזי הגוף עייף יותר, והן באופן הנפשי הוא מברר ובודק את עולמו האישיותי, מה שמקרין על פעולותיו ומעשיו. ולכן, אין סיבה להתרגש יותר מדי מהעובדה שהוא לא קם בבוקר, אלא בעיקר לחייך, לחבק, לעודד במילים חמות ולבטא הערכה לעצם המאמץ שלו בעשייה, בלימוד בכלל, ובקימה לתפילה בפרט.

חום ואהבה הם תרופת פלא לכל הבעיות החינוכיות, ומומלץ להשתמש בהן במינון גבוה. ומתוך דברייך נשמע שאת ובנך חיים בשמחה והערכה ביחד. המשיכי בכך ביתר שאת!

לגבי ספר מומלץ, ישנו את הספר "בסוד התפילה" של הרב פיירמן, העוסק בעיקר באופן המחשבתי, הלוגי והשכלי של התפילה. ואת הספר "תפילה, שווה לכל נפש" העוסק בעיקר באופן הרגשי, הנשמתי והחסידי בעולמה של התפילה. כמו כן יש את הספר "צמאה נפשי" של הרב דרוקמן העוסק בעיקר בתחום האידיאלי - אמוני במקומה של התפילה בחיינו. ואת הספר "ואני תפילה" של הרב אורי שרקי העוסק בביאור מילולי ורעיוני של המילים והבקשות לפי סדר נוסח התפילה.

אינני יודע מה הכי נכון לבנך היקר, אך מתוך היכרותך איתו, ומתוך השיחה שתנהלו בעזרת ה', אני מאמין שתוכלי לחשוב לבד או יחד איתו על הספר המתאים ביותר עבורו.

מאחל לך בהצלחה גדולה, בהערכה רבה!

ידידיה

כתבות נוספות