שאל את הרב

איך לכוון בתפילה?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/08/21 03:35 יט באלול התשפא

שאלה

שלום וברכה

רציתי לשאול למה צריך להתפלל ערבית בלילה? בדרך כלל בלילה אני מה זה גמור אחרי יום ארוך ואני לא מצליח לכוון בתפילה, וגם לגבי מנחה מאוד קשה לי לעצור הכל ללכת לתפילה ולחזור לעיסוקי, די קשה לי הרבה פעמים להתרכז כשאני באמצע משהו ואז עוצר.

ושאלה אחרונה בפרשת וירא כתוב שהגיעו לאברהם 3 מלאכים בצורת ערבים אבל הערבים בכלל הגיעו מישמעאל שאז היה נער?

תודה רבה על השאלות הקודמות שענה לי הרב ידידיה

תשובה

שלום וברכה אריאל היקר!

כמה כיף לקבל ממך שוב שאלה בנושא התפילה – ובכלל, ליבך הטהור מתגלה דרך המילים שלך, והרצון שלך להבין ולהתחבר הינו נדיר ומיוחד! אשריך!

תפילת ערבית בלילה הינה חובה בימינו, אף על פי שבתקופת חז"ל הקדומה היא הייתה רשות.

החשיבות של תפילת ערבית היא בכך שדווקא אחרי היום שלם של עשייה, לימודים, חברים וחוויות – אנחנו עוצרים את החיים ופונים לה' שממנו הכל – ומודים לו על כל מה שעברנו, משתפים אותנו בקשיים שלנו ומבקשים לקראת המשך היום הבא... זאת כמובן מלבד קיום עשה דאוריתא של מצוות קריאת שמע בערב.

לגבי העייפות בערב והקושי להתרכז – אכן עבודת התפילה דורשת מאיתנו להגבר על רצונות הגוף. תפילת שחרית מצריכה אותנו לקום גם כשאנחנו מאוד מאוד עייפים, להתרכז למרות העייפות ולמרות כל המחשבות שרצות במחשבתנו לקראת כל היום החדש. תפילת מנחה עוצרת אותנו באמצע העיסוקים, ותפילת ערבית פוגשת אותנו בסופו המתיש והמעייף של היום. ובכל שלב כזה עלינו לעצור ולדבר עם ה'.

בדיוק בגלל סיבה זו חז"ל במסכת תענית אמרו לנו "איזו היא עבודה שהיא בלב? זה תפילה". התפילה היא לא רק להבין בשכל למה חשוב להתפלל, אלא בעיקר לעבוד על החיבור הרגשי שלנו לתפילה, שנבין כמה התפילה היא טובה ומשמעותית עבורנו, על ידי זה נוכל להתגבר על הקשיים הגופניים ולהתפלל בשמחה ובכוונה.

אתן לך טיפ קטן, נסה להתרכז בקטע אחד בתפילה שבו אתה בוחר לכוון, למד עליו, הבן את מילותיו, התחבר לתוכנו, וכשאתה אומר אותנו - תשקיע את כל מחשבותיך ותתרכז רק בו.

כשתצליח בעזרת ה' לעשות זאת, המשך ובחר לך עוד קטעים כאלה, כך התפילה שלך תצמח בעזרת ה' מתוך שמחה והתרגשות.

זאת כמובן מעבר לעצם העבודה של ההשתדלות להתגבר, ללמוד על משמעותה של התפילה ולברר לעצמך את חשיבותה ופעולתה של התפילה.

לגבי השאלה על הערבים אצל אברהם אבינו, יישר כח גדול על שימת הלב לפרטים הללו. אכן, כיום קוראים לצאצאי ישמעאל "ערבים", מפני שישמעאל הלך עם צאצאיו לארצות ערב והשתקע בם. אך גם בתקופת האבות הקדושים היו אנשים בארצות ערב, ולהם קראו "ערביים".

מעריך מאוד, ומאחל לך בהצלחה גדולה!

ידידיה

כתבות נוספות