שאל את הרב

אם ה' הוא אבא שלנו - למה צריך להתלבש מכובד בתפילה?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/07/21 01:02 יא באב התשפא

שאלה

שלום וברכה, רציתי לשאול כמה שאלות בנושא התפילה.

יש לנו בבית ספר תפילה בבוקר בבית מדרש ולאחר מכן דרשה. בימים האחרונים דיברו הרבה על כמה זה חשוב לבוא עם בגדים ארוכים ולהבין מול מי אנחנו עומדים. אבל אם ה' הוא אבא ושלנו למרות שהוא בורא עולם - אנחנו הבנים שלו, אז אכפת לאבא שלי אם איזה בגדים אני מגיע? ולמה זה חובה?

יש לי עוד כמה שאלות. אשמח אם תענו לי ואני אשאל עוד.

תודה רבה רבה.

תשובה

שלום וברכה אריאל היקר!

תודה רבה שפנית אלינו בשאלה החשובה שלך, שאלה מיוחדת שמחדדת את החשיבות של התפילה ואת היחס שלנו אליה.

אתה צודק שהקב"ה הוא אבא שלנו וגם מלך שלנו, על זה אנחנו אומרים בתפילה "אבינו מלכנו", והשילוב הזה הוא שילוב מעניין שנותן לנו הרבה זכויות אבל גם דורש מאיתנו הרבה, כי זה לא סתם אבא, זה מלך...

לכן טוב לדעת שהחשיבות של הלבוש בתפילה הוא לא בשביל ה' יתברך, לה' לא "אכפת" עם איזה בגד אתה מגיע לתפילה. אלא החשיבות של הביגוד בתפילה הוא עבורנו, כדי שאנחנו נתייחס לתפילה באופן רציני ומכובד.

אפשר להמשיל זאת למסיבת סוף שנה הם ההורים, גם שם המערכת מבקשת לבוא בלבוש מכובד. מדוע? הרי אלו ההורים שלנו, ואם כן מה הבעיה שנגיע עם חולצות טריקו ומכנסיים קצרות?! אלא כיוון שאנחנו רוצים לכבד את האירוע לכן אנחנו מתלבשים בכבוד, לא בגלל שלהורים אכפת עם איזה בגד הם יראו אותנו.

כך גם התפילה, היא זמן מיוחד של מפגש ושיח עם ה' יתברך, שוודאי מקבל אותנו תמיד כמו שאנחנו, אך על מנת שאנחנו נתייחס לתפילה כמו שצריך, חז"ל מבקשים מאיתנו לנהוג זה כבוד ולהתלבש בהתאם.

אמנם, טוב לדעת שהלבוש בתפילה אינו חובה עד כדי עיכוב התפילה ידי חובה, ומי שנמצא בטיול או בדיוק סיים עבודה, וודאי יכול להתפלל עם הבגדים בהם הוא נמצא, אמנם נכון וראוי להשתדל להחליף ללבוש יותר מכבד (מכנסיים ארוכות, חולצה נקיה), מפני שכעת למרות שאנחנו עומדים מול אבא שלנו, אנחנו נכנסים כעת לארמון של המלך, שהוא גם אבא שלנו, כמו שנוהגים להגיד בכניסה לבית הכנסת "ואני ברוב חסדך אבוא ביתך, אשתחווה אל היכל קודשך – ביראתך", ואת הארמון אנחנו צריכים לכבד.

בהצלחה רבה, וכמובן שאנחנו כאן לכל שאלה!

ידידיה

כתבות נוספות