שאל את הרב

תפילה ובקשת צרכים מהשם

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 07/05/18 13:07 כב באייר התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב!

מדוע יש צורך לבקש מה' דברים והרי הוא יודע את כל מה שאנו צריכים?

בתודה איילת

תשובה

לשואלת שלום,

שאלה נהדרת שאלת. ואכן נקודת ההנחה שלך נכונה, בורא עולם יודע היטב מהם צרכינו, שהרי הוא בוחן כליות ולב, אין דבר נעלם ממנו.

אם כן - מדוע אנחנו צריכים לבקש?

התשובה לכך בנויה משני עקרונות בסיסיים ביהדות, ואנסה לפרטם בקצרה:

1. מטרת בריאת העולם והאדם היא *קשר* עם הקדוש-ברוך-הוא. 2. הדרך לקשר עם ה' עוברת דרך *עבודת הרצון*.

1. מיד לאחר בריאת העולם נכתב בתורה: "וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ, וכל עשב השדה טרם יצמח", למה? ממשיכה התורה ואומרת: "*כי לא המטיר ה' א-לוהים על הארץ*, ואדם אין לעבוד את האדמה". מסבירים חכמים מה עמד מאחורי ההחלטה: "יצאו דשאים ועמדו על פתח הקרקע, עד שבא אדם הראשון *וביקש עליהם רחמים* וירדו גשמים וצמחו, ללמדך שהקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים". זאת אומרת שמהיום השלישי בו נבראו הצמחים, הם לא צמחו בכלל, היו טמונים והמתינו.. עד שנברא האדם והתפלל עליהם שיצמחו, ואז צמחו. זה דבר מאוד מוזר! מה, ה' לא יכול להצמיח את העשבים לבד? אלא- שה' מעוניין בתפילה, למרות שהוא מסוגל להטיב עימנו גם בלעדיה.

זהו יסוד עצום! תחשבי שישנם דברים בבריאה שמוכנים לך, שפע שמיועד לך והגשמת חלומות, אך עדיין לא מזומנים לך באופן סופי, ורק בכח התפילה, הקשר שלך עם ה', את יכולה להוציאם מהכח אל הפועל.

התפילה בונה לנו *קשר* עם בורא עולם, הוא יודע היטב מה חסר לנו ולמה אנו זקוקים, אבל הוא רוצה וחפץ שבניו אהוביו ישמרו איתו על קשר, שיפנו אליו, שיבקשו ממנו, ועל ידי זה הם מקבלים.

2. אז מה קורה לנו בתפילה שמוציא את השפע מן הכח אל הפועל?

כפי שהסברנו, כשא-להים ברא את האדם הוא רצה שהדברים בעולמו יתנהלו בצורה של קשר בין הבורא לנברא. השפע שתקבלי אינו תלוי במקור ההשפעה (א-להים), שהרי הוא אינסופי. השפע נקבע על ידי רמת ההתעלות של האדם עצמו. דרך התפילה, הוא רוצה שאת תהיי מעורבת באופן פעיל *בהבנת הצרכים שלך*. על מה את מתפללת? מה חשוב לנו בחיים? *עבודת הרצון* היא עילוי הרצונות שלנו למקום גבוה יותר. התפילה עוזרת לנו להתעלות רוחנית, לראות את הדברים מתוך מבט של נצח ולא כצרכים רגעיים, וכך להיות ראויים לשפע שמוכן לנו.

אני מקווה שהדברים מובנים, אפשר לשלוח שאלות המשך כמובן.

(מקורות: בראשית פרק ב פסוק ה | גמרא חולין דף ס)

בהצלחה רבה לך!

כתבות נוספות