שאל את הרב

איך להתגבר על אובדן של סבא אהוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/22 09:13 ט באייר התשפב

שאלה

הי

סבא שלי ז"ל היה הבנאדם הכי יקר לי בעולם. היה האור והחיוך בחיים שלי.

4 שנים שהוא לא איתנו.

אני רוצה לדעת האם הוא כועס עלי. יש לו משהו להגיד? 4 שנים שלא חוגג איתי יום הולדת ולא עושה חגים... זה היה העיניים שלי

אין יום שלא חושבת עליו

תשובה

שלום לך!

את מתארת מקום כואב וקשה של אובדן. לרבים מאיתנו סבא וסבתא שלנו הם ממש כמו הורים שניים עבורנו, וכשהם מסתלקים מאיתנו, כדרך הטבע שבו הם מסתלקים לפנינו - זה קשה, מאד קשה.

ניכר מהכתיבה שלך שאת בחורה טובת לב, אכפתית עם רגישות גבוהה ועדינות. זכית לאהבה אדירה מסבא שלך, ואהבה שכזו משאירה בנו חותם הרבה זמן מעבר לתקופה שהאדם עוד איתנו בעולם.

האבדן שאת חווה הוא ענקי, כפי שכתבת סבא שלך היה הכי יקר לך בעולם. ומכאן שעיבוד החוויה לוקח זמן וזה ממש הגיוני וחשוב שתתנהלי בקצב שנכון וטוב לך באבל שלך. שמעתי פעם מאם שכולה שהיא לא הבינה את הקטע של לומר "לקבל ייסורים באהבה", זה משהו כל כך קשה לקבל גם את הטוב וגם את הרע ועוד באהבה, אתגר כמעט בלתי אפשרי. עד שהיא הבינה שאולי הכוונה לקבל איסורים על ידי אהבה – לקבל ייסורים בכך שמרבים באהבה. לנסות להוסיף עוד אור וטוב בעולם. זו משימה לא פשוטה בכלל אך זו שליחות ומשימה לכל החיים. את יכולה לחשוב עם עצמך, איזה אור סבא שלך הכניס לעולם שנגע בך שהיית רוצה להמשיך אותו?

לדאבוננו אנחנו לא יכולות לשמוע ממנו מה הוא בדיוק חושב. אבל עם תיאורי האהבה הרבה ששרתה ביניכם אני מאמינה שלא רק שהוא לא כועס עלייך, הוא גאה בך ושמח במי שאת היום ובאישה שאת צומחת להיות!

את בטח שואלת את עצמך – אז מה אפשר לעשות? הנה כמה רעיונות וכיוונים למחשבה שאת יכולה לשקול ולבחון.

1. לכתוב לו ולעצמך מכתב של דברים שהיית רוצה לומר לו, לשוחח עמו ואפילו גם לשמוע ממנו. זה עוזר כשמתבטאים בכתב במה שמעסיק אותנו ואולי תופתעי מהפנינים שיצאו מהכתיבה שלך.

2. לתחזק קשרים עם הקרובים לך. נוצר לך חלל בלב שכואב, כשנותנים לעוד אהבה לזרום בו, הלב מתרפא ומרגיש שוב מה זה לאהוב כל כך הרבה ומה זה להיות אהוב בצורה גדולה שכזו.

3. את יכולה לדבר על כך עם בני משפחה נוספים – אני מאמינה שהם שואלים את עצמם שאלות דומות ודיבור מסוג זה יכול לאפשר לכולכם לחלוק מעט את הכאב והפחד שאתם חווים ולתת קריאת כיוון לפעילויות משפחתיות בעניין. כמו שיתוף בסיפורים ויצירת ספר עם תמונות משפחתיות שתוכלו להתבונן בו.

לסיכום: תיארת בשאלתך באופן מאוד מדויק וכואב על פטירתו של סבא שלך שהיה קרוב לך מאד. דיברת על השאלות שלך על סבא שלך. ראינו שמדובר בנושא שרבים מאיתנו מתמודדים איתו, וסקרנו כמה כיוונים לפעולה שיכולים לעזור: לכתוב לעצמך ולסבא שלך את איך שאת מרגישה, לחזק קשרים עם הקרובים לך ולפתוח שיח עם בני משפחתך ולחשוב יחד על דברים שאתם יכולים לעשות יחד (כמו ספר תמונות).

בכל מקרה כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298, או לדבר איתנו בצ'ט בווטסאפ: 052-468-3927 נשמח לדבר איתך!

שולחת לך חיבוק מרחוק! בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

כתבות נוספות