שאל את הרב

חרדה מרופאים ובדיקות - איך מתמודדים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/05/22 19:20 א בסיון התשפב

שאלה

היי! יש לי קושי עם רופאים. אני שונאת רופאים בכל מובן אפשרי- שמתי לב שיכול להיות שזה נובע ממקום של חוסר ביטחון בגוף וקצת ענייני דימוי גוף.

אני ילדה בריאה סה"כ ברוך ה', אבל בתחילת שנה היה לי ביקור אצל רופא כי הייתי צריכה לקבל אישור לגבי תוכנית של עליית הנוער... והיה לי שם לחץ דם גבוה בטירוף רק בגלל הלחץ והמחשבה על זה... נלחצתי ברמות פסיכיות מה שהלחיץ גם את הרופא והוא נתן לי לעשות בדיקות (שהיו סיוט עבורי) ולחזור עם תוצאות, כבר חצי שנה עברה ולא חזרתי...

לא רוצה לדמיין את עצמי נכנסת לשום מרפאה או משו בסגנון... מתחילה לחשוב על ההריונות והלידות שלי בעז"ה ואני לא נושמת...(כמה פעמים לא הרגשתי טוב ולא הלכתי להיבדק ורק התפללתי ונסיתי להבריא או שהמשכתי כרגיל כדי לא לבקר רופאים)

באמת מנסה להבין מה שורש הבעיה וכמובן איך אפשר לטפל בה...

שבוע טוב, ותודה

תשובה

טליה יקרה, אני שמחה שכתבת לנו.

את מספרת שמשהו במפגש עם רופאים מאוד קשה לך. הסיטואציה הזו גורמת לך ללחץ, ותחושה גופנית מאוד לא נעימה- כמו עלייה של לחץ דם (ואולי גם של דופק?). את כותבת כי היית צריכה לחזור לרופא עם תוצאות של בדיקות אליהן הוא שלח אותך, אך היה לך קשה מדי לחזור ונמנעת מזה. את מספרת שגם בשגרה, כשאת מרגישה לא טוב- את נמנעת מללכת למרפאה, ומנסה ככל יכולתך להירפא לבד. החשש הוא כל כך גדול, שהוא מלווה אותך במחשבות, וגורם לך לתהות מה יהיה בעתיד- כשבעז"ה תהיי בהיריון ותלדי- איך תוכלי להיעזר ברופאים? אני בטוחה כי אלה מחשבות לא נעימות עבורך, אולי אפילו מלחיצות וכואבות. בכלל, החוויה הכללית הזו של הפחד בוודאי כל כך מכבידה ומקשה. אני מקווה שאצליח לעזור קצת.

קודם כל, פחד מרופאים הוא שכיח ביותר, ואפילו קצת עלה לכותרות בעקבות מגפת הקורונה. המונח איטרופוביה מתאר מצב בו אנשים פוחדים מרופאים, מטיפול רפואי או מן המערכת הרפואית. אין לי נתונים על השכיחות, אך בגדול ההשערה היא כי הפוביה, או הפחד הספציפי הזה- יחסית נפוץ. ניתן לחלק את המונח הזה- איטרופוביה- לשלוש קטגוריות:

1. פחד ממחלות ומבדיקות רפואיות

2. פחד מהתגובות של הרופאים

3. פחד שקשור לחסמים טיפוליים

ארחיב על שתי הקטגוריות הראשונות, כשהשלישית, לדעתי, פחות שכיחה בישראל.

פחד ממחלות ובדיקות רפואיות- לפעמים אנחנו חוששות מהליכה לרופא כי אנחנו פוחדות מאיזו בשורה רעה שהוא יגיד לנו, מאבחון של מחלה נוראה שלרגע אנחנו חוששות שיש לנו. לפעמים גם השיתוף עם הרופא לא נעים לנו, ואנחנו יכולות להרגיש מבוכה. זה יכול לקרות כשיש בעיה באזורים אינטימיים (כמו הפות, או השדיים), ומטבע הדברים אלה אזורים פרטיים ואישיים מאוד, שחשיפה שלהם יכולה להיות לא נעימה לנו. זה יכול לקרות גם כשהבעיה עצמה מביכה אותנו- כמו, לדוגמא, מצב של גזים, שלא נעים לנו לשתף בו. לפעמים אנחנו פוחדות שהבדיקה תכאב, שלא נרגיש בנוח מספיק להציב את הגבולות שלנו- עכשיו אני רוצה הפסקה, זה לא נעים לי- או שהרופא 'יטיל' עלינו משטר דיאטה, כדור עם תופעות לוואי לא נעימות, ובכנות, יש הרבה סיבות למה ללכת לרופא זה לא דבר שאנחנו עושות לשם בילוי:)

פחד מהתגובות של הרופאים- לפעמים אנחנו פחות חוששות מהצד שלנו, מהגוף שלנו ומהסימפטומים והאבחנות שלו, אלא דווקא מהצד של הרופאים. אולי אנחנו מפחדות שהרופא לא יהיה סבלני, ויאיץ בנו, אולי הוא ינזוף בנו על הזמן שלקח לנו להגיע אליו, יכעס שלא פעלנו כהנחיות שלו וכו'. בהקשר של דימוי גוף, שהצעת בתור גורם אפשרי לחשש שלך- אני אציע שאולי החשש שלך מהערות שונות של הרופא עומד בבסיס הפחד שלך מרופאים. אולי את חוששת שהוא יעיר משהו על המשקל שלך? שהוא יגיד משהו (רפואי לגמרי!) על האזורים האינטימיים שלך? אני חושבת שבגיל שלך סוגייה שמעסיקה כמעט את כל בנות הנוער היא הגוף, והדימוי שלו בעינינו ובעיני הסביבה. תתפלאי לשמוע כמה בנות מרגישות את אותו חוסר נוחות כשלך כשהן נמצאות בכל סיטואציה שקשורה לגוף שלהן, וזה באמת מאוד לא נעים.

אז מה אפשר לעשות?

1. אם יש לך חשש ספציפי ממשהו שהרופא יגיד- בקשי מאמא/מלווה אחרת שתזהיר אותו מראש. לכולנו יש נקודות רגישות, ואין שום בעיה להתחשב בהן. אם את מרגישה שיש משהו ספציפי שאת לא רוצה לשמוע- תיידעי את אמא, ותבקשי ממנה להגיד לרופא. (אני יכולה לשתף אותך שפעם הלכתי עם אחי הקטן לרופא, והוא ממש לא רצה להיכנס אליו כי הוא חשש שהוא יעיר לו על המשקל. נכנסתי לפני אל הרופא והסברתי לו את הסיטואציה, והוא הבין וקיבל מיד).

2. חשבי אם יהיה לך קל יותר ללכת לרופאה- אני לא בטוחה, אבל מציעה את זה בתור אופציה. יכול להיות שקשה לך יותר עם רופא גבר? הגיוני שאת מרגישה חשש גדול יותר מחוות דעתו (הרפואית!) של גבר על גופך, מאשר של אישה. חשבי על זה, אם נראה לך יהיה קל יותר ללכת לאישה- יש המון רופאות מדהימות.

3. נסי לבודד את החשש שלך, ושתפי אותו- הרחבתי לך על שתי קטגוריות עיקריות של פחד מרופאים. נסי לחשוב- מה אותי מלחיץ במיוחד? מה הכי קשה לי בסיטואציה הזו, ושתפי את הרופא/ה. אם את חוששת מכאב- יש דרכים רבות להקל עליו, כך גם לגבי הרבה חששות נוספים.

4. לכי עם אמא/מלווה אחרת שאת אוהבת- אנשים רבים (ואפילו מבוגרים!) מעדיפים ללכת עם מישהו למרפאה, ומוצאים את זה עוזר ומרגיע. חשבי עם מי את יכולה ללכת, ומי תעשה לך טוב ורגוע שם. שתפי אותה לפני בקושי, והנחי אותה איך להתנהג כדי לעשות לך טוב.

5. דה סינסטזציה שיטתית- שם מסובך, אבל ביצוע פשוט:) בגדול, בונים 'מדרג'- סולם של חרדה. את רושמת לעצמך מה הכי מפחיד אותך בהליכה לרופא, מה קצת פחות וכן הלאה. מציעה לכתוב משהו כמו 10 שלבים- כשהשלב הראשון הוא הדבר שהכי פחות מפחיד, והשלב העשירי- המפחיד ביותר. אחרי שיש לנו מדרג חרדה, אנחנו מחפשות דרך בה הגוף שלנו נרגע- זה יכול להיות דרך מוזיקה שקטה, מדיטציה או נשימות. בזמן שאת רגועה ושלוה- חשבי בדימיון על השלב הראשון (תזכורת- הכי פחות מפחיד) ותרגלי הרגעות בעזרת השיטה שבחרת. תרגלי את טכניקת ההרגעות, עד שאת מסוגלת לחשוב על השלב הנוכחי, מבלי להרגיש לחץ. כך, המשיכי הלאה עם השלבים, כשהשאיפה היא שתוכלי להגיע לשלב העשירי, לחשוב עליו בדימיון ולהישאר רגועה, תוך ביצוע הטכניקה בה בחרת. שימי לב- נכון שהתרגול נעשה בדימיון, אך התיאוריה היא שהוא ישפיע גם על המציאות, בעז"ה.

לסיכום, יקרה, שיתפת בפתיחות על החשש הגדול שלך מהליכה לרופא, וסיפרת איך הוא נוכח בחייך, וכמה שהמציאות הזו לא נעימה לך. הרחבתי קצת על פחד מרופאים, ועל שתי הקטגוריות להן הוא מתחלק, והצעתי כמה דרכים להקל על התחושה הלא נעימה. אני מאוד מקווה שהן יעזרו לך.

אני מזמינה אותך לדבר איתנו, על זה או על כל נושא אחר. תמיד נשמח להיות כאן בשבילך! את יכולה לפנות אלינו דרך האתר, הווטסאפ- 052-468-3927, או הטלפון- כוכבית 8298.

מאחלת לך המון הצלחה בהתמודדות שלך,

תמר

כתבות נוספות