שאל את הרב

נפלתי בשמירת העיניים ובמחשבות לא צנועות. איך אוכל להתחתן כך בהמשך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/08/20 16:41 כו באב התשפ

שאלה

שלום. רציתי לשאול לגבי שמירת העיניים והמחשבה. לצערי היו לי עליות וירידות בנושא הזה.

השאלה שלי היא איך אוכל לבוא לאשתי בעתיד בעזרת השם שתהיה, ולא לחשוב על חטאי העבר ועל הדברים הלא טובים שראיתי.

כבר ראיתי תשובה שלכם באתר בנושא זה שבה אמרתם להמשיך הלאה ועם הזמן זה ישכח. אבל עדיין "למעשה" מתי שאבוא לאשתי, ועוד הרבה לפני, אני מאמין שאזכר בזה.

אני באמת רוצה לבוא נקי. אני יודע שאי אפשר למחוק את זה ככה מהראש בשניות. תוכלו לתת לי עצות? אני באמת רוצה להתחזק בעבודת השם וביראת שמים שלי? תוכלו לתת כמה עצות בנושא? תודה.

תשובה

שלום לך!

לפני הכול, הרצון שלך להגיע נקי לאשתך הוא מדהים ומבורך, ובע"ה אשתך תזכה בבעל נפלא ואתה תזכה באשה שראויה למאמץ ולרצונות הקדושים האלה. אשריך!

לגבי ההתמודדות עצמה אתן כמה עצות.

דבר ראשון, חשוב שתבין שדווקא שליחת השאלה, או כל התעסקות בנושא הזה ובחטאי העבר הם אלו שמזכירים. הגמרא אומרת שאסור להזכיר לבעל תשובה את חטאי העבר, ובמיוחד בנושא הזה של שמירת העיניים ההנחיה של רבני דורנו היא להתקדם הלאה ולא לחזור שוב ושוב במחשבות אל העניין. גם אם זה מתוך רצון לתקן ולמרק את החטא.

למה זה עובד ככה? זה מאוד פשוט. כל התעסקות בנושאים שהלב והיצר נמשכים אחריהם, מכילה בתוכה סכנה. הבעת צער מרובה על העניין הזה, בוודאי שאתה עוד רווק, יכולה להוליד מחשבות דומות וחזרה אל החטא ,וממילא יבוא צער גדול יותר על אותן מחשבות. מצב שכזה יכול להפוך לגלגל של צער שרק חוזר על עצמו. אין תועלת ממשית במחשבה והתעסקות בעניין. יש מה לעשות כדי להיות טוב יותר וטהור יותר במחשבותיך בעתיד, אך התעסקות והצטערות על מה שכבר קרה, יכולה רק לתת לך את התחושה שאתה עדיין שם. מה שלא נשמע, לפי מה שכתבת.

דבר נוסף, הפסיכולוגיה מלמדת אותנו שהתעסקות קבועה בנושא מסוים יכולה ליצור אצלנו דפוסי פעולה חוזרים. ולכן, גם במצב שלך, התעסקות חוזרת בחטאי העבר יכולה לגרור תחושת אשמה קבועה, למרות שאתה בסדר וחלילה גם היגררות חוזרת לאותן טעויות.

אז מה כן עושים?

לימוד. תלמד על הנושאים של שמירת העיניים, צניעות ועל מקומו של היצר בלב האדם. אני יכול להמליץ על הספר "היצר הלב והאדם" של הרב אלי שיינפלד. הלימוד ייתן לך את התחושה שיש פורקן ומקום חיובי ואפילו מקודש ליצר, בתוך מסגרת של נישואין כמובן.

דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא עולם התפילה. התפילה שלך יכולה להתמקד בבקשת סליחה והבעת חרטה, זה אכן חלק עיקרי מתהליך התשובה. אך כפי שכתבתי מקודם, לא כדאי להגזים בעניין. תתמקד בתפילה מעומק הלב על מה שעתיד להיות, על הבית שתבנה, על שאיפות אחרות בקדושה כמו לימוד תורה ועבודת ה', חברות טובה ועשיית חסד. התפילה בונה בנו עולם ערכים שלם, התפילה הופכת אותנו לראויים יותר לשאיפות שאנו מביעים בה.

כמו כן חשוב מאוד שתאפשר לעצך את התנאים הטובים ביותר להתרחק מן החטא. וזה על ידי סינון איכותי למכשירים עם אינטרנט.

ולסיום חשוב לי מאוד להדגיש את הדבר הבא. לא טוב שתחיה תחושה של אשמה תמידית בעניין, לא טוב שתרגיש שאתה רע. היכולת לעשות תשובה ולהיטהר תלויה מאוד במקום הנפשי שבו אתה נמצא. עזוב את החטא, נשמע שאתה מביע חרטה אמתית מעומק הלב, שאתה רוצה לשנות לעתיד. ואלו התנאים העיקריים שכתובים בהלכות תשובה. תתקדם הלאה תחיה בשמחה ותקווה ולא מתוך פחד וכאב. אם תתמיד בכך, יש סיכוי מצוין שכשתתחתן חטאי העבר לא ירדפו אותך ותוכל לחיות חיי אהבה נהדרים עם אשתך. ויותר מכך, הדברים שכתבתי כאן נכונים לא רק לגבי מה שכבר ארע אלא גם לגבי מצב שבו ח"ו יהיו נפילות בעתיד. גם אז תזכור שהאפשרות לעשות תשובה תמיד בידך, ושהתהליך לא כרוך בחיי אשמה וצער.

הרבה טוב וברכה!

אסף

כתבות נוספות