שאל את הרב

איך אפשר לשמוח, ולא להיות מושפעת מביקורת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/03/22 21:16 ו באדר ב'

שאלה

היי, אני כבר תקופה מרגישה ממש לא שמחה, אז אשמח לדעת איך אפשר להיות שמחה באמת?

וגם אם מישהו אומר לי משהו רע עלי, איך אפשר שזה לא ישפיע עלי?

תשובה

שלום רותי.

החוויות שאת מתארת נשמעות בהחלט לא פשוטות. מצד אחד את מתארת את חוסר השמחה שאת חשה כבר תקופה, ומצד שני את מתארת את העובדה שכשאנשים אומרים עלייך דברים רעים זה משפיע עלייך. חשוב לציין ששתי החוויות הן נורמטיביות לחלוטין והרבה מאוד אנשים מתמודדים איתן.

בשאלתך את מתארת תקופה בה את ממש לא שמחה, זה קורה כמעט לכל אדם בתקופות שונות בחייו, מסיבות שונות ומגוונות. השאלה איך אפשר להיות שמחה באמת היא שאלה שכל אחד יכול למצוא לה תשובה אחרת ( ובהמשך אפרט איך את יכולה למצוא לה תשובה..) אבל חשוב להגיד שהיא יכולה גם להשתנות בין תקופה לתקופה. במקביל את מתארת סיטואציה בה אומרים עלייך משהו רע, ברור שזה משפיע עלייך! אנחנו בני אדם חברתיים, וחשוב לנו לדעת מה חושבים עלינו, כולם מרגישים ככה במידה כזו או אחרת, זו הרגשה טבעית ואנושית מאוד!

אז מה אפשר לעשות עם השאלות והחוויות שאת מתארת?

1. קודם כל לגבי השמחה, בסופו של דבר זו שאלה שרק את תוכלי לתת עליה תשובה. אני הייתי ממליצה לנסות ולחשוב על דברים שעושים לך טוב ( תחביבים, יציאה עם חברות מסוימות, ספרים וכו') ולהקפיד לעשות את הדברים האלה כמה שיותר פעמים בשבוע. לא בטוח שזה יהפוך אותך לשמחה, אבל זה יכול לעשות לך טוב.

2. נשמע שזו כבר תקופה שאת מרגישה לא שמחה, אולי כדאי לנסות ולהתייעץ עם מישהו מקצועי כמו יועצת, פסיכולוג או מישהו שיכול לעזור לך למצוא נקודות שכן משמחות אותך בחיים, ואותן להגביר. אני חושבת שרוב האנשים בעולם לא חווים כל הזמן שמחה, אבל בהחלט אפשר לנסות להגביר את הרגעים המשמחים. איש המקצוע אולי יוכל לעזור לך להבין גם למה את לא שמחה, ולפעמים ההבנה עצמה היא חלק גדול מהפיתרון. בנוסף איש המקצוע יוכל לעזור לך לפתח בעצמך חסינות וביטחון, כך שכשאנשים מדברים איתך ופוגעים בך תעלבי, אבל במידה מסוימת. ושוב להיעלב זה רגש טבעי ומאוד מאוד הגיוני, אבל אם מפריע לך שאת נעלבת אולי תוכלי לפתוח חסינות מסוימת מהדברים שאומרים עלייך.

3. הייתי אולי מנסה לשתף את אמא שלך\ אחותך\ מדריכה חברה או כל אדם שאת סומכת עליו. את תופתעי לגלות כמה אנשים אלו גם נפגעו מדברים שאמרו עליהם, וגם הם חוו תקופות לא שמחות, ואולי יהיה להם רעיון או טיפ שיכול לעזור לך, ובכלל לשתף מישהו זה תמיד טוב (:

4. כמובן שאת יותר ממוזמנת לפנות אלינו למוקד בטלפון: 8298*

סיכום:

בשאלתך תיארת הן את התחושות שיש לך בתקופה האחרונה, והן את הפגיעה שלך כאשר מדברים עלייך דברים רעים. אלו חוויות מאוד מאוד אנושיות, שמתרחשות אצל כמעט כולם בשלבים שונים בחיים. חשוב לציין שההרגשה שאת לא שמחה יכולה לעבור, זה לא אומר שככה תרגישי כל החיים.

דיברנו על כך שאלו סיטואציות הגיוניות ואנושיות כי אנחנו אנשים בעלי רגשות ולכן אכפת לנו מהשמחה שלנו וגם ממה שאומרים עלינו. אז מה אפשר לעשות? דיברנו על כך שאת צריכה למצו מה עושה לך טוב ולנסות להתמיד בו. בנוסף אולי אפשר לנסות להתייעץ עם איש מקצוע שיעזור לך להגביר את השמחה ואת הרגעים שעושים לך טוב, ובנוסף להבין מדוע את לא שמחה. במקביל איש המקצוע יוכל לחזק אותך ואת היבטחון שלך כך שהפגיעות מאנשים אחרים תהיה אולי קטנה יותר. הצענו גם להתייעץ ולספר למישהו שאת סומכת עליו, הרבה אנשים עוברים מה שאת עוברת בתקופות שונות ואולי יהיה להם משהו להגיד מניסיונם.

וכמו שאמרתי, מוזמנת תמיד להתייעץ עם המוקד שלנו.

תזכרי שאלו רגשות נורמטיביים ואנושיים מאוד אבל שאפשר אולי לנסות לשנות את הרגשתך לפחות בחלק מהזמן.

נעה

Ns))

כתבות נוספות