שאל את הרב

שכר בשבת ותרומתו נותנת הצדקה לעבודה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/06/22 16:37 טז בסיון התשפב

שאלה

שלום רב,

משאלה שעלתה כאן, ענה הרב עקיבא כהנא שאין בעיה בעבודה בשבת שתי תנאים:

1. שלא תהיה מלאכת יצירה.

2. שלא יהיה שכר באותו יום, או שהעובד יקבל גלובלי ולא ספציפית על ימי שבת .

השאלה שלי היא כזאת:

אם אקבל כסף על ימי שבת, האם אפשר לתת את המשכורת של השבתות לתרומות ובכך לתת הצדקה לעבודה בשבת כשלא אראה כסף על הימים האלה?

או שהבעיה עדיין תהיה קיימת אם בכל מקרה אקבל שכר בשבת?

ומה לגבי לתת תרומה מכסף שהרווחתי בשבת?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, תודה רבה שפנית אלינו בשאלה חשובה, המעידה על הכבוד שאתה רוחש לשבת קודשנו, ועל רצונך לדעת מה דעת ההלכה לגבי שכר בשבת.

לפני שאענה חשוב לי לציין דבר חשוב. ההנחה שאם אתן כסף, שהרווחתי שלא עפ"י ההלכה, לצדקה זה יצדיק את קבלת הכסף – אינה נכונה. כפי שאדם שיגנוב או חלילה יגזול ויתן את הכסף לצדקה – לא יצדיק את הגניבה או הגזילה.

שכר על עבודה בשבת

מקור הדין, שאסור ליטול שכר על עבודה הנעשית בשבת, הוא הסוגיא בבא מציעא (דף נח ע"א). ומשם עולה שאסרו חכמים ליטול שכר על עבודה הנעשית בשבת גם אם היא אינה כרוכה בחילול שבת (כגון שמירה על הפרה על התינוק ועל הזרעים כמובא שם בסוגיא).הטעם לשכר שבת הוא מכמה טעמים: לדעת רש"י (כתובות סד ע"א), התוספות (נדרים לז ע"א) האיסור הוא גזירה משום מקח וממכר ושכירות. לדעת מהר"ם שיף (כתובות שם) האיסור הוא משום שהוא נראה כמעשה חול. לדעת המהרש"ג (ח"ב, סימן ס) האיסור הוא גזירת חכמים. שאם ישתכרו בשבת ממלאכה המותרת, יבואו להשתכר גם ממלאכה האסורה בשבת.

לכן פסקו השו"ע (סימן שו, ד), והרמב"ם (הלכות שבת פרק ו, כה) שבהבלעה עם ימים נוספים או שעות נוספות – השכר יהיה מותר.

עוד דרך להיתר שכר שבת הוא השתכרות בשבת מדבר מצווה (כמו שכר בלנית או בלן, חזנים, תוקעים בשופר, רופאים מצילי חיים וכדו').

לכן אם הרוויח שכר רק על יום השבת עצמו, ללא הבלעה עם ימים או שעות נוספות, או שהשכר לא על דבר מצווה, השכר אסור בהנאה אפילו בדיעבד, וכן פסק השולחן ערוך (סימן רמ"ה, ו). לפי דברים אלו, לעניות דעתי, אין לתת שכר שבת כזה לצדקה או לתרומה כלשהי.

אגב, מה העניין לעבוד בשבת אם את הכסף אתה ממילא נותן לצדקה או לתרומה? אם מדובר בעבודה רק בשבת – עדיף להישאר בבית ולנצל את השבת לתפילות, ללימוד תורה ולעונג שבת. ואם מדובר על שכר שבת שניתן גם על ימים נוספים או שעות נוספות – אין צורך לתת את שכר השבת כולו לצדקה, אלא לתת צדקה או מעשרות כפי יכולתך.

שיהיה לך בהצלחה, ותזכה לקיים שבתות מתוך רוב שמחה, עושר וכבוד ומיעוט עוונות, אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות