שאל את הרב

שירות ומדרשה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/03/20 13:07 כג באדר התשפ

שאלה

שירות לאומי, צבאי, מדרשה.. איך בוחרים?

שלום! אני כרגע נמצאת באמצע כיתה י"ב בשלב מכריע מבחינת החלטות. במשך כל השנה מאוד התלבטתי בין שירות לאומי לצבאי וכעת אני במקום בו אני מתחילה להיסגר על שירות לאומי.

ההתלבטות שלי כרגע היא אם שנה הבאה ללכת למדרשה שכעיקרון מכוונת לפני צבא והרוב המוחלט מתגייס בה (ןכן גם כל הצוות עשה צבא) ועדיין להמשיך להתלבט במשך השנה הזאת (משהו שמביא לי הרבה כאב מכיוון שקשה לי להחליט) ואני עלולה להתבלבל מאוד מכך שרוב חברותיי יתגייסו..

או להצהיר וכך להתחיל את השירות הלאומי במקום טוב שבכל מקרה אני מכוונת אליו לאחר שנת המדרשה. אני מרגישה שזה חשוב שאעשה שנת מדרשה בשלב מסויים בחיי וספציפית בשלב הזה מכיוון שאני מרגישה שאני לא יודעת אפילו טיפה ממה שאני אמורה לדעת, להאמין ולהבין בעולמי הרוחני. התורה שקיבלתי באולפנה הייתה יפה אך לא מדוייקת לי ואני מרגישה שבמדרשה הדרך חיים הרבה יותר נכונה לי וזה אידיאה שאני לא אמצע במדרשות שלפני שירות לאומי.

אשמח לייעוץ, תודה רבה!

תשובה

שלום יקרה!

ההתלבטות בין שירות לאומי לצבאי ובין שנת מדרשה מעידה שאת מחוברת לעצמך, ובוחרת לקבל את ההחלטה מתוך שיקול דעת ומודעות עצמית. זה מדהים וחשוב ממש! גם הנחרצות שלך לגבי שנת מדרשה מרשימה בעיניי, זה לא מובן מאליו שאת שמה את העולם הרוחני שלך כמטרה ושאת שואפת להתחזק מהבחינה הזאת.

כמו הרבה שמיניסטים, את נמצאת בשלב של בחירת "מה לעשות שנה הבאה". לחלק גדול מהחבר'ה זאת פעם ראשונה שבה צריך לקבל החלטה משמעותית כל כך. זה תהליך שיכול להיות מבלבל, ולגמרי הגיוני שייקח זמן להחליט. אני גם זוכרת את עצמי בהתלבטות הזאת, לא היה כזה פשוט.. אבל בסוף מחליטים והכל מסתדר, בעזרת ה'.

יש שני דברים עיקריים שעולים ממה שאת כותבת-

חשוב לך לעשות שנת מדרשה. אז אפשר כבר לומר שבזה כבר בחרת, והשאלה היא רק לגבי התזמון- האם עכשיו, לפני השירות, או אחרי שירות. נשמע שאת שלמה עם הרעיון של מדרשה באופן כללי, ואת יכולה כבר להיות רגועה שאת חלק מההחלטה כבר עשית.

כתבת שחשוב לך לעשות בשלב מסויים בחייך וספציפית בשלב הזה. למה ספציפית בשלב הזה? מזמינה אותך לחשוב מה מבחינתך המטרה בשנה כזאת והאם תפיקי את המקסימום עכשיו או אחרי השירות.

את מתחילה להיסגר על שירות לאומי. אם זה מרגיש לך נכון, אני מציעה ללכת עם התחושה הזאת ולהמשיך בכיוון הזה. נשמע שאת חוששת שאם תלכי למדרשה שממנה הרוב מתגייסות זה יבלבל אותך וישאיר את ההתלבטות פתוחה, וגם כתבת שזה גורם לך הרבה כאב.. אבל זה לא מחייב, יכולה להיות גם אופציה שתלכי לשנת מדרשה כזאת וזה לא יבלבל אותך. את יכולה להחליט שאת לא מתעסקת בזה כרגע, אלא מתמקדת בלימוד במדרשה.

ננסה לעשות קצת סדר בין האופציות-

1. ללכת ישר לשירות לאומי במקום טוב שאת מכוונת אליו בכל מקרה, ולעשות שנת מדרשה אחרי השירות.

2. ללכת למדרשה ולהצהיר כבר עכשיו כדי לחסוך את ההתלבטות בהמשך, ולעשות שירות לאומי אחרי הצבא.

3. ללכת קודם למדרשה ולשמור את ההחלטה להמשך. יכול להיות שבהמשך באמת תרצי לבחור אחרת, וזה בסדר. אל תפחדי לשנות את ההחלטה אם תרגישי שנכון לך ככה.

כשאני צריכה לקבל החלטה אני משתדלת לא לחשוב על כל העתיד שלי, אלא על מה נכון לי בנקודת הזמן הנוכחית. גם אם יש כיוון כללי, לפעמים קשה לדעת מה בדיוק יתאים לי עוד 5 שנים, ולכן אני אוהבת להתמקד בעתיד הקרוב – מה הצורך שלי כרגע? מה מתאים למי שאני היום? ברור שזה משליך על העתיד הרחוק יותר וצריך לקחת את זה בחשבון, אבל במידה מסויימת.. ולגבי ההמשך, כשנגיע לגשר נעבור אותו, בעזרת ה'.

לכן במקרה שלך אני מציעה לך לא לחשוש מבלבול לגבי שירות צבאי וכד', אלא בעיקר לחשוב מה ישמח אותך מחר בבוקר. יש לך מוטיבציה ורצון כרגע לעשות שירות לאומי? יותר מתחשק לך לשבת וללמוד תורה? מאחורי שתי האופציות האלה עומד עולם ערכים, אבל כאשר השאלה היא בעיקר עניין של "מתי" ופחות "האם", להחלטה יש משקל עדין יותר.

ודבר אחרון, תזכרי שאת בוחרת בין טוב לטוב. זה אולי משפט מעצבן בזמן התלבטות, אבל מחזק לזכור שבע"ה כל אופציה שתבחרי תוביל אותך לעשות טוב ותעצים אותך. אף פעם לא נדע מה "הבחירה הנכונה" במאה אחוז, וגם אחרי שמקבלים החלטה תמיד אפשר להיתקע ולהתעסק במחשבה מה היה קורה אם היינו בוחרים אחרת. אבל אנחנו בני אדם, ובעיניי העיקר שנדע לבחון את הדברים בשיקול דעת, לקבל החלטה לפי מה שמרגיש הכי נכון ובסופו של דבר להינות מהדרך שבחרנו ולהוציא את המקסימום.

ממליצה לך להתייעץ עם דמות קרובה שמכירה אותך, לפעמים עוזר כשמישהו מסתכל על הדברים טיפה מבחוץ ושופך אור מזוית חדשה.

מאחלת הצלחה גדולה ובחירות טובות בע"ה!

עידית

כתבות נוספות