שאל את הרב

למה לתרום דווקא דרך שירות לאומי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/12/21 00:55 ה בטבת התשפב

שאלה

מה נשמע?

אני תלמידת אולפנה. אני באמת רוצה להבין למה חשוב לעשות שירות לאומי, הרי יש כל כך הרבה דרכים לתרום לעם ישראל (עמותות וכד)- מה כל כך חשוב שזה יהיה דרך זה? הרי בשירות לא בטוח שיהיה את הכלים, את ההכוונה והאוזן הקשבת שזה יכול "להרוס" רק את הנותנת נגיד אם היא הלכה לנוער בסיכון- אין לה את הניסיון ויש מצב שהיא גם ללא מענה באותו מקום וזה יכול להשפיע על חייה, הרי היא בסוף לא מקבלת פסיכולוגית. ישנם כל כך הרבה מקרים שבהם בת השירות עברה קשיים ולא היה לה במי להעזר... אז למה לקחת סיכון? הרי יש כל כך הרבה אנשים שירצו לנצל את היותה בשירות, שאם היא היתה בשכר זה לא היה קורה.

אני גם בכללי לא מאמינה שהתרומה שלי יכולה כל כך להשפיע, אני חסרת ניסיון, אני חושבת שעדיף להביא מישהי מומחית בשכר ולא מתנדבת. בכללי, במידה ואלך לשירות לאומי אני רוצה להגיע ממקום אמיתי כי אני מאמינה בזה ולא כי כולם נותנים או כי זה כרטיס כניסה לחברה הישראלית.

תשובה

שלום לך.

מהשאלה שאת מתארת נשמע שמצד אחד את באמת רוצה להבין לעומק את הרעיון שמאחורי השירות הלאומי ואת המשמעות שלו, ומצד שני נשמע שאת מעט חוששת להגיע למקום שלא מתאים לך, ושאולי אף יכול לפגוע בך במידה ולא תקבלי את המענה המתאים.

חשוב להדגיש שהרבה מאוד בנות בגילך מתלבטות בשאלה הזו, ואין עליה תשובה נכונה, אלא הכל תלוי בך, ברצונות וביכולות שלך. בשאלתך את מעלה כמה שאלות כנות ואמיתיות אבל שונות במהותן לגבי השירות הלאומי ואנסה להפריד ביניהן.

בנוגע לשאלה הראשונה שלך, אשר מתייחסת לתרומה של שירות לאומי בכלל ולחשיבותו, אין ספק כי זו שאלה חשובה וכנה, שראוי שכל אחת תשאל. שירות לאומי מטרתו לתרום למדינה בדרכים שונות. אין דרך אחת נכונה לעשות זאת. כמובן שכאזרחית את תתרמי בדרכים נוספות בחייך, אבל יש משהו בשנה\ שנתיים ממוקדות שבהן את רק עוסקת בפעילות מסוימת בלי להיות מוסחת ממשפחה, לימודים וכו' שיכול להפוך את העשייה למשמעותית יותר. כמובן שהכל תלוי בך, במקום בו תבחרי ואולי גם בהרבה מזל. ושוב, לא לכולן זה מתאים, ואפשר גם לתרום בדרכים אחרות.

בנוסף, את מעלה את השאלה איפה את יכולה לתרום. למרות שאת חסרת ניסיון, יש הרבה מאוד מקומות טובים שתוכלי להיות טובה בהם ולהתמקצע עם הזמן. הרבה מהתפקידים בשירות לא דורשים הרבה מאוד ניסיון, להיפך, העובדה שאת מגיעה צעירה ורעננה, יכולה רק לתרום למקום במחשבה פתוחה ויצירתית.

בנוגע לחשש שאת מעלה, לגבי היכולת לעמוד מבחינה נפשית בקושי ואף לקבל תמיכה במידת הצורך, זה חשש לגיטימי וטוב שאת מודעת לקשיים שיכולים לצוץ בשירות! זה לא מובן מאליו, ואחראי מאוד מצידך. במידה ואת מחליטה לבדוק מקומות, חשוב שתהיי כנה עם עצמך ותביני האם תוכלי לעמוד מבחינה נפשית בדרישות המקום, וזה בסדר גמור להבין שאולי המקום לא מתאים לך. במידה והוא כן מתאים חשוב לוודא שיש שם ליווי אישי מקצועי שתוכלי להיעזר בו.

אז מה אפשר לעשות כדי למצוא את המקום הטוב ביותר עבורך ואולי גם כדי להחליט בכלל האם ללכת לשירות לאומי. הנה כמה רעיונות וכיוונים למחשבה שאת יכולה לשקול ולבחון.:

1. להתייעץ עם אחות גדולה\ אמא\ מדריכה או כל אדם שהוא משמעותי לך ויכול לייעץ לך בנוגע לשאלה האם בכלל ללכת לשירות לאומי.

2. לנסות לשבת עם עצמך ולחשוב במה את כן טובה ואיפה את יכולה לתרום מההיכרות שלך עם עצמך. בנוסף, נסי לחשוב מה מעניין אותך, ורק אז לחפש מקומות ספציפיים יותר.

3. לדבר עם מקשרת של שירות לאומי שתעזור לך לבדוק כמה מקומות, ואולי הביקור במקומות הללו יעזור לך להבהיר לעצמך האם כדאי לעשות שירות לאומי ובמה את יכולה לתרום. ובמקביל תוכלי לקבל תשובה לגבי הליווי והמענה החשוב כ"כ שאת רוצה בו ( ובצדק!)

לסיכום: דיברנו על השאלות השונות שהעלית, נסינו להפריד בין הדברים ולתת לכל דבר את המענה שלו. בנוגע לשאלת השירות יש חשיבות לשירות לאומי בזמן הזה, אבל הוא גם תלוי באופי של כל אחת ובמקום אליו היא מגיעה. דיברנו על היכולות שלך, למרות חוסר הניסיון, להשפיע במקומות מסוימים ודיברנו גם על החשיבות של מציאת מקום שירגיש לך טוב מבחינה נפשית ובמקביל שתהיה לך בו תמיכה מתאימה. נתנו כמה הצעות ורעיונות לפעולה: לדבר עם אדם קרוב שיעזור לך להחליט, לשבת עם עצמך ולחשוב על הדברים שאת טובה בהם, ואז לחפש מקומות ספציפיים. ולבסוף דיברנו על אופציה לדבר עם מקשרת של שירות לאומי, שתעזור לך למצוא מקום שתוכלי לבקר בו ולהתרשם ואולי הביקור יגרום לך לבהירות.

מוזמנת תמיד לפנות אלינו גם למוקד הטלפוני: 8298*

בהצלחה!

נועה

(st93)

כתבות נוספות