שאל את הרב

שירות לאומי- להישאר או לעזוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/03/21 22:48 כב באדר התשפא

שאלה

בס"ד

שלום וברכה, אני בת שירות לאומי שנה ראשונה באולפנא (שלא בדיוק אולפנא בצביונה הדתי בלשון המעטה) בתור מדריכת של"ח. אני עובדת עם מורה וחניכות. השנה התחילה והמשיכה לא כשנה נורמטיבית, זוהי 'שנת קורונה' בה אין טיולים וגם אין בי"ס, על כן אני עובדת מהבית ומייצרת לעצמי עבודה. שאינה משמעותית והזמן רק הולך וחולף (וכל דקה היא יקרה!). אני מוצאת עצמי מתמודדת עם ניסיונות גזל ולאחרונה גם כן הזדחלה למוחי המחשבה על לעזוב ולהתמקד בעבודת השם כדוגמת מדרשה וכו'. יש לציין שגם דמי הכיס החודשיים אינם מספיקים לי למצוות כגון לבוש יותר צנוע, מזוזות לבית וספרי קודש ללמידה.

איני יודעת מה לעשות, אני חושבת לעזוב ולעבוד ולחסוך לחתונה ובשעות הערב בלי נדר ללכת למדרשה הקרובה לביתי בכל יום, ואני מוצאת שהשירות לא רק שאינו מקדם אותי, אלא גם מעכב אותי ועוצר את עבודת השם שאני מנסה לעבוד עליה.. מאידך, אני חוששת לעזוב כיוון שהחניכות הן נערות בסיכון ואולי אני יכולה לעשות שם איזהו חסד ולעזור במה שאוכל, אבל בכל מחיר..?

תודה רבה מראש.

תשובה

שלום לך.

מאוד משמח שאת רוצה לעשות דברים משמעותיים בשרות הלאומי. את ממש צודקת שבשנה הזאת - זה קשה מתמיד. אז כל הכבוד לך שאת משמרת את הרצון והמוטיבציה להתגבר ככל האפשר על המכשולים.

יש בשאלה שלך שתי סוגיות, שאולי הן קצת נפרדות:

1. חוסר סיפוק מהשירות עצמו.

2. קושי כלכלי

מאוד מובן ומוכר המצב שאת מתארת, שבו ה"מערכת" לא משכילה להקצות לך משימות מתאימות. זה קורה לפעמים בצבא, בשירות, וגם בעולם העבודה. לפעמים שווה לבדוק איפה את יכולה לקחת איזו יוזמה עצמאית, גם אם היא לא בדיוק "רשמית". למשל לעשות שיחות אישיות עם הבנות, או איזה פרויקט בית ספרי שמעניין אותך. לחפש את המקומות שמעניינים אותך, שמשמעותיים עבורך, ולנסות לעשות שם דברים. האם זה בכרח יצליח? לא. אבל שווה לנסות. כמו כן שווה לנסות לדבר עם בעלות התפקידים לעמותת השירות הלאומי שבה שדרכה את מתנדבת. יש שם יועצות ורכזות שאחד התפקידים שלהן הוא להגן עלייך ולוודא שהשירות שלך משמעותי.

אין ספק שטוב לחשוב על העתיד, גם מבחינה כלכלית. אבל בדרך כלל בזמן השירות לא ממש "עושים כסף". יחד עם זאת, החסד כלפי אחרים לא יכול לבוא על חשבונך. התפקיד העיקרי שלך הוא לדאוג לעצצמך מבחינה כלכלית ורוחנית, וכך תהיה לך האפשרות הטובה לדאוג גם לאחרים. ולכן האפשרות לעזוב, לעבוד קרוב לבית וללמוד קרוב לבית - היא לא בהכרח גרועה. אולי זאת גם ההזדמנות שלך לבוא לרכזת שלך ולומר לה: תראי, זה המצב. אם אין לך הצעה לשינוי, אני לא יכולה להישאר כאן. ואז תראי מה קורה. או שיימצא פתרון שיספק אותך בשירות (אולי גם תימצא איזו מלגה או משהו, שתוכלי לקבל), או שתעברי למסלול אחר ועצמאי יותר, ותוכלי ללמוד, לעבוד, אולי אפילו להתנדב - בתנאים שלך.

מוזמנת לעדכן אותנו איך הולך, גם בווטסאפ או בטלפון - 8298*.

בהצלחה!

אוהד

כתבות נוספות