שאל את הרב

האם מותר לבנות רווקות ללכת בשיער פזור?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/02/21 02:15 יא באדר התשפא

שאלה

היי, תודה רבה על הזמן שאתם מקדישים לי.

השאלה שלי כבר נשאלה כאן אבל התשובה לא כל-כך סיפקה אותי עד הסוף...

זה על עניין הבעייתיות בשיער פזור.

שמעתי על זה בפעם הראשונה בחיי לפני שנתיים, ובהתחלה חשבתי שזה מוגזם והרחקתי את זה ממני מאוד. והאיש שסיפר לי ניסה להסביר וכו׳, אבל עדיין הלב שלי לא היה שלם עם זה. השיער חלק ממני! איך אני יכולה לאסוף אותו! אני גם מרגישה הרבה פחות יפה ועדיין אני צריכה לאסוף? הקב״ה רוצה שארגיש פחות יפה? למה הוא אומר לנו לאסוף? אני יודעת שזה כדי לשמר את היופי וכו׳ שזה מדהים ומיוחד כל-כך. אני רוצה ששיערי יהיה פזור רק מול בעלי לעתיד, אבל עדיין זה חורה לי וקשה כל-כך. אני לא מוצאת גם תסרוקת יפה שתכבד את השבת! קוקו מעפן לשבת? בא לי משהו מיוחד לכבוד שבת המלכה! לא קוקו יומיומי.. ובא לי גם להרגיש בה יפה!

אני צריכה לחסום את רצוני ולא לאהוב את איך שאני נראית עבור רצון ה׳ יתברך? מה עליי לעשות? ושוב, אשמח לתשובה למה לאסוף את השיער? למה לא להשאיר אותו פזור ולהרגיש בנוח ויפה?

גם השיער שלי מתולתל ולא חלק, כך שהוא צנוע כמובן ולא פרוע, אבל גם לא מסודר ממש ממש כמו השיער החלק, ולכן אני מניחה שגם בזה יש עניין....

תשובה

שלום לך.

ראשית, תודה שפנית אלינו בשאלה כה חשובה. השאלה מעידה על יראת השמיים שלך, ועל רצונך לבירור האמת. יישר כח!

אינני יודע מה ענו לך בשאלה הקודמת, אך אוכל לומר לך את דעתי הענייה בעניין זה.

יש בסיס הלכתי לכך שבנות צריכות לאסוף את שיערן. כך כותב במפורש הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה (פרק כא, יז): "לא יהלכו בנות ישראל פרועי ראש בשוק אחת פנויה ואחת אשת איש", וכך דעת המגן אברהם בשולחן ערוך (חלק אורח חיים, סימן עה, ג).

עם זאת לשון השולחן ערוך (שם): "שיער של אישה שדרכה לכסותו אסור לקרות כנגדו, אבל בתולות שדרכן לילך פרועות הראש מותר". זאת אומרת שבנות רווקות שדרכן ללכת פרועות ראש (-בשיער פזור), אין בכך איסור, ובדרך זו הולכים פוסקים נוספים (דוגמת 'מחצית השקל' וה'מגן גיבורים'). וכך גם כותב המשנה ברורה (שם, ס"ק י): "לא בא (- האיסור לקרוא קריאת שמע) למעט רק בתולות שמותרות לילך בראש פרוע, או כגון שיער היוצא מחוץ לצמתן. שזה תלוי במנהג המקומות שאם מנהג בנות ישראל בזה המקום ליזהר שלא לצאת אפילו מעט מן המעט חוץ לקישוריה ממילא בכלל ערוה היא ואסור לקרות כנגדן (קריאת שמע) ואם לאו (-אין מנהג כזה אצלן) מותר, דכיוון שרגילין בהן ליכא הרהורא".

יוצא מזה שהכל תלוי במנהג המקום אם לאסור שיער פזור או להתיר. וברוח זו פסק גם הרב עובדיה יוסף זצוק"ל בשו"ת יחווה דעת (חלק ה סימן ו), ואף כתב שאיסור זה הוא מדרבנן, ויש להקל בכך. בנוסף, סיים שם הרב זצוק"ל את תשובתו שראוי מאוד לנערות לכסות את שערות ראשן כאשר מזכירות שם שמיים בברכות או בתפילה או בלימוד התנ"ך: "מכל מקום נראה יותר שלכתחילה ראוי להורות גם לנערות פנויות לכסות ראשן בעת שמברכות, וכל שכן בעת שמתפללות תפילת שמונה עשרה (שאף לדעת הרמב"ם צריך להחמיר בזה). וכן פסק הרה"ג הקדוש רבי מצליח מאזוז זצ"ל בשו"ת איש מצליח (חלק אורח חיים סימן כד), שיש להנהיג שגם נערות פנויות יכסו ראשן בעת שמברכות ומתפללות, או כשקוראות בתנ"ך ומזכירות שם ה', ושכן היה המנהג בכמה מארצות המזרח".

לעניות דעתי, כיום כל בנות ישראל הרווקות לא נוהגות לקלוע את שערות ראשן, ולכן מותר לכתחילה, לבנות רווקות, ללכת בשיער פזור. בוודאי כאשר מדובר בנערה שרוצה לעשות כך לכבוד שבת קודש (ולא ממניעים אחרים כמו מחמאות מבנים) פשוט שהדבר מותר, ואין זה משנה האם השיער חלק או גלי. ואם תשאלי מדוע הדבר מותר למרות שיש פוסקים שמחייבים בנות רווקות לכסות את שיער ראשן? התשובה היא שההלכה מתקבלת רק אם עם ישראל מקבל אותה ומקיים אותה, אך אם ההלכה לא התפשטה בעם ישראל – אין ההלכה מחייבת למעשה (וכך רואים בימינו שאפילו נשים נשואות לא הולכות עם כיסוי ראש ואין פוצה פה ומצפצף). מכל מקום ראוי (אך לא חובה מצד הדין) לבת ישראל לכסות את ראשה בתפילה או בכל פעם שמזכירה את השם בברכות וכדו'.

מאחל לך שתזכי לקדש שם שמים, ותזכי ללכת בדרכן של אימותינו בצניעות, קדושה וטהרה, אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות