שאל את הרב

מה כוונת חז"ל באמרה "שבעים פנים לתורה"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/10/19 23:16 ג בתשרי התשפ

שאלה

שלום עליכם.

מה כוונת חזל באמרה "שבעים פנים לתורה"

תודה רבה

תשובה

שלום רב!

בדרך כלל כשחז"ל מביאים מספר הם לא בהכרח מתכוונים למספר הסידורי שלו, המתמטי שלו. הרבה פעמים זה סמל, ביטוי לכוונה מסוימת, הרבה פעמים המהר"ל עוסק בזה. למשל ארבע זה עניין של פיזור "ארבע רוחות השמים", חמש זה איחוד הפיזור בנקודה האמצעית שבה, אלף זה ריחוק מופלג וכן על זה הדרך.

שבע מסמל את הקודש שבטבע, שבעים זה כבר טבע ציבורי, כללי, בעניין שלנו, כל ישראל יש להם חלק בתורה, אות בתרה ביטוי בתורה, התורה זה ביטוי של עם ישראל ועם ישראל הוא ביטויה של התורה. אם אני לומד תורה אז התורה מתבטאת בטבע שלי כי היא עוברת דרכי. לא כמו הפירוש שכל אחד יפרש איך שהוא רוצה את התורה, אלא התורה ופירושה נמסרה לנו מדור לדור, אבל יש הבדל בין איך שהתורה מאירה בי לבין איך שהיא מאירה בך, ולכן אם יש לי חידוש בתורה על פי היסוד שלא משנה את יסוד התורה, החידוש הזה הוא החלק שלי שמאיר בתורה, הביטוי שלי דרך התורה.

נפשט יותר: אם החלק שלי בתורה זה להאיר בתורה את תחום הרמז או הדרש או הסוד, כשזה עובר דרכי הוא נותן את הגוון שלי בתורה, כך אתה יכול לראות, איך שלכל אחד יש את הסגנון ואת מה שהוא בא להאיר, יש את רש"י ואת הרמב"ן ואת הרמב"ם וכל אחד יש לו סגנון אחר, ביחד עם זה צריך להיזהר לא לחרוג מהיסוד של התורה ואמונתה.

בברכה,

חן

כתבות נוספות