שאל את הרב

קושי בפרנסה, אם אעזוב את מקום העבודה למרות הקושי, לאימי תהיה רפואה שלמה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/07/20 11:19 כא בתמוז התשפ

שאלה

שלום רב.

יש לי שאלה שאני מעוניין לשאול אותכם, ואין לי מישהו אחר שאני אוכל לשאול, לכן אשמח שתקראו ותענו לי.

אני מחפש עבודה כבר כמה חודשים ערב מצוקה כלכלית. במשך הזמן הזה מצאתי כמה עבודות שהתקבלתי אליהן, אבל הם עבדו לא כשר או בשבת, ואני - בחור דתי מסורתי ששומר כשרות ושבת - לא הסכמתי בשום אופן. עבדתי בעבודה במשך כמה ימים עבודה מאוד מאוד קשה שפגעה בי פיזית, ולכן ביקשתי לעזוב. עברתי הרבה תלאות, ומי שאחראי עליי ביקשתי ממנו בהודעה לקבל תשלום על הימים שעבדתי קשה. הוא סינן אותי ולא היה מוכן לשלם לי. היו כמה רגעים קשים של בכי, אבל זרקתי על השם כמו שאמרתם לי והמשכתי הלאה. עקב מצוקה כלכלית בקשתי לעבוד בברגר קינג והתקבלתי לעבודה. השכר משולם והכל, רק שהמקום לא כשר, זאת אומרת הבשר כשר, אבל מכינים בשר עם גבינה צהובה ובייקון לא עלינו. אמרתם לי שבמצב שלי אפשר לעבוד ותוך כדי לחפש עבודה. אני עובד יומיים שם וממשיך לחפש. לפעמים לאמא שלי יש כאבים מסוימים. היא כל העולם שלי. רציתי לשאול ככה - אם אני אעזוב את מקום העבודה הזה, ואנסה להסתדר עם המצוקה הכספית ואלך למקומות עבודה אחרים לחפש עבודה, וכבר הערב אני אעזוב את מקום העבודה הזה, שבו אני מכין המבורגרים ועושה כלים, האם בזכות זה יהיה לי הבטחה שלאמי היקרה יפסקו הכאבים בזכות הניסיון הגדול הזה!?

זה שאלה ארוכה אך חשובה לי מאוד. אני במצוקה ואשמח לעזרה.

תודה.

תשובה

שלום לך דניאל.

ראשית, אני רוצה לשבח אותך על מסירותך ורצינותך בעבודה, על היכולת שלך לשלב לימודים ועבודה, על הביטחון הגדול שיש לך בקב"ה למרות כל התלאות שאתה עובר ולמרות המצוקה הכלכלית, על האהבה והדאגה שלך לאמך, כשזה לעצמו מעורר השראה, מעבר למצוות כיבוד הורים. ניכר מהשאלה שאתה נער מדהים, עצמאי ובוגר מאוד. יישר כח!

בשאלה שלך אתה שואל האם בזכות זה שתעזוב את מקום העבודה הלא כשר תוכל לקבל הבטחה שהכאבים שיש לאמך ייפסקו. ברשותך, אתייחס קודם למקום העבודה ואז אשיב גם על השאלה שלך.

אני מבין לליבך ומבין שלא קל לחיות עם קשיים כלכליים, במיוחד בגילך שבו הכסף דרוש לכל מיני דברים שקשורים לעניינים חברתיים (כמו ביגוד ברמה התואמת את הסביבה, יציאות עם חברים וכו'). אין ספק שבמקום שבו אתה נמצא כרגע מבחינה כלכלית, יש קושי לעבוד במקומות המותרים על פי ההלכה.

עבודה במקום לא כשר

מבחינת ההלכה, יש איסור לעבוד במקום שבו מגישים בשר עם גבינה, ובוודאי בייקון (שזה בעצם חזיר). מכיוון שגם הכנת האוכל הלא כשר נעשית על ידך, ויש בכך משום איסור "לפני עיוור לא תתן מכשול", וגם אם אינך מכין את האוכל (אלא רק שוטף כלים למשל) הרי שאתה מסייע לעוברי עבירה לעשות את העבירה (למשל כמו שאדם טוען אקדח לאדם שמתכוון לרצוח). ולכן במקום כזה – אסור לעבוד.

מידת הביטחון בשם

לצערי אינני נביא, ואינני יודע אם יש כאלו בדורנו, היכולים להבטיח לך שבזכות הפסקת עבודתך באותו מקום - הכאבים שיש לאמך ייפסקו. אבל כן אוכל לומר לך שאם תתחזק בביטחון בריבונו של עולם, כפי שגם תיארת בשאלתך, תבין שהישועה תבוא רק מהקב"ה.

אני אסביר. לכל אחד מאיתנו יש אמת שעל פיה הוא הולך. האמת הזו נקראת – התורה הקדושה. לאורך ההיסטוריה, תמיד נדרשנו להראות כמה אנחנו דבקים באמת שלנו ובערכים שלנו, וכמה אנחנו מוסרים את נפשנו עליה. אבן הבוחן לא חייבת להיות במיתה על קידוש ה' חלילה, אלא דווקא בחיים על קידוש ה'. האם בחיי היום יום אנו מוכנים לקיים את מצוות ה' במסירות גדולה, למרות הקשיים הכלכליים? ולמרות שיש אמא או אבא חולים? או שאנחנו מוכנים להאמין בקב"ה רק כשטוב לנו ואין בעיות? משמעות הביטחון בהשם אין כוונתה שלא נעשה השתדלות. בוודאי שאנו מחוייבים להשתדלות בכל דבר ואף יותר, אבל האם אנו שמים את הדגש על ההשתדלות או על כך שהכל מגיע מאיתו יתברך, וגם הסיוע שלנו הוא מה שה' דורש כדי שנצליח.

מה לעשות?

אני כן יכול להבטיח שככל שתעבוד על מידת הביטחון בהשם, כך תגדל ההבנה שכל מה שקורה לך הוא מאת ה' יתברך, ושעליך לפעול בהתאם למצבים שהקב"ה שם אותך בהם. יש לך אמא שסובלת? עזור לה ככל יכולתך, דאג לה לרופאים טובים, היעזר באנשים שמבינים במכאובים שלה. זה כיבוד הורים בשלמות! יש לך עבודה במקום לא כשר? קודם עזוב את העבודה מיד, עשה ככל יכולתך כדי לעבוד במקום כשר, או במקום שאין בו בעיות הלכתיות. יש מצוקה כלכלית? מצא עבודה טובה, התייעץ עם אנשים טובים שיכולים לעזור לך בעניין – אדם שמכיר את משפחתך, מחלקת הרווחה, ממליץ גם על עמותת 'פעמונים' שיכולה לעזור רבות למשפחתך. בקיצור, הקב"ה מזמן לך כל כך הרבה מצבים שבהם אתה אמור לקבל החלטות באופן עצמאי ושקול, וחשוב שתעשה זאת בהצלחה.

תפילה

כמו על כל דבר בחיים, עלינו להתפלל שהקב"ה יסייע בידינו. להתפלל על אמך שתחיה ושתתרפא ממכאוביה (רצוי לכוון על כך בברכת 'רפאנו' שבתפילת שמונה עשרה), להתפלל שישתפר המצב הכלכלי, להתפלל על הצלחתך בלימודים, ולהתפלל שתמצא עבודה טובה על פי ההלכה. רצוי להתפלל על כל אלו, במילים שלך ממש, בברכת 'שמע קולנו' בתפילת שמונה עשרה. בעזרת השם יתברך הקב"ה יסייע לך להצליח בכל מעשיך.

שתזכה ללכת בדרכים שהקב"ה מכוון אותך, להצליח בהן, ושתזכה שיתקבלו תפילותיך ברצון, ונתפלל שהקב"ה ישלח לאמך רפואה שלמה בכל אבריה, ויבטל מעליה גזירות רעות ויגזור עליה רק גזירות טובות, אמן.

בהצלחה צדיק!

אבי

כתבות נוספות