שאל את הרב

צניעות לבנות בתסרוקת: האם אפשר להיות צנועה וגם להרגיש יפה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/07/22 21:18 ב באב התשפב

שאלה

שלום וברכה, אשמח שבת תענה לי על השאלה הבאה:)

ב"ה השם נתן לי שיער ממש יפה שאני קוצרת עליו כל הזמן מחמאות(מתולתל וארוך..)

בכיתה בכיתה ט- י הלכתי ממש פזור בצורה שהוא הפוך לצד וזה היה מאוד יפה אבל גם מאוד לא צנוע.. ב"ה התקדמתי והתחלתי בכיתה יא לשים קליפס בשיער.. זה היה הרבה יותר צנוע וגם יפה ושמחתי..

עכשיו אני כבר בת 22 ובחודשים האחרונים התחלתי להרגיש מאוד לא בנוח איתו. מצד אחד יש מחלוקת הפוסקים האם נשים רווקות צריכות לאסוף או לא, ואני אוספת באיזשהוא אופן, מצד אני מרגישה עדיין לא צנועה. גם איך שאספתי אותו עם הקליפס, זה היה מאוד מאוד מאוד יפה והתלתלים שלי פשוט נראו מושלם! אני קולטת מבטים ברחוב של אנשים ונשים וכל הזמן מקבלת מחמאות ובאמת שזה ככ הולם אותי גם מבחינה פנימית, מרגשיה שהתסרוקת הזאת מבטאת אותי. מצד שני שוב לא מרגישה צנועה, בייחוד שזה תקופה של פגישות ואני לא רוצה שהמוקד יהיה על הצד החיצוני ומצד שני רוצה להרגיש יפה!

בחודשיים האחרונים החלטתי ללכת עם צמה ולפעמים הרגשתי יפה ולפעמים הרגשתי ממש לא. וזה ככ קשה כי אני לא שלמה עם הצמה, מרגישה שאני רוצה את התלתלים שלי בחזרה, בייחוד שאני כל היום עם צמה ובלילה כשאני מפזרת לפני המקלחת השיער לא נראה יפה ואני לא רואה את התלתלים שלי ואחרי מקלחת אני עושה קוקס כדי שהרטיבות תשמר לי לבוקר. בקיצור לא רואה את התלתלים שלי! ובאמת שזה קשה!! בתור אישה אני מאמינה שתביני, חלק ממני פשוט אבד וזה מעציב אותי ממש.

אחת הסיבות שהחלטתי לאסוף היא כי באמת לא רוצה למשוך צומת לב מגברים שהם לא בעלי וכי אני בחלום הכי הייתי רוצה שבעלי יראה את התלתלים שלי אחרי החתונה, הלוואי והייתי במדרגה זאת. אבל אני לא שם. זה מעציב אותי ואני מרגישה לא מספיק יפה.

בוכה על זה הרבה, כי אני רוצה להיות גם יפה וגם צנועה!

אני כן אגיד שהתסרוקת שעשיתי קודם כנראה לא אעשה אותה שוב, באמת לא מרגישה בנוח, אבל יש תסרוקת אחרת שהיא טיפה מפוזרת אבל יותר צנועה מהשניה ואותה אני חושבת כן לעשות.

לסיכום אשמח שתגידי לי מה דעתך. אני באמת רוצה קדושה וטהרה ולהיות יפה.

תיארתי פרטים כדי שתביני יותר את התמונה הכללית, תודה מראש!

תשובה

שלום שואלת יקרה!

וואו, איזו שאלה. ואיזו התמודדות.. הרי השיער הוא חלק מאיתנו. יש בו כוח, עוצמה, אהבה וכמובן המון יופי.

בואי נתחיל מגדרי ההלכה:

לפני כן חשוב לי להדגיש- אני לא רב. אולי אם יש לך דמות תורנית שאותה תוכלי לשאול / הרב שלך, ממליצה גם לפנות אליהם. בכל מקרה בדקתי קצת כאן באתר ובספר נוסף, ומצרפת את המסקנות.

1. תשובה הלכתית שענו למישהי כאן באתר: "..יש בסיס הלכתי לכך שבנות צריכות לאסוף את שיערן. כך כותב במפורש הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה (פרק כא, יז): "לא יהלכו בנות ישראל פרועי ראש בשוק אחת פנויה ואחת אשת איש", וכך דעת המגן אברהם בשולחן ערוך (חלק אורח חיים, סימן עה, ג).

עם זאת לשון השולחן ערוך (שם): "שיער של אישה שדרכה לכסותו אסור לקרות כנגדו, אבל בתולות שדרכן לילך פרועות הראש מותר". זאת אומרת שבנות רווקות שדרכן ללכת פרועות ראש (-בשיער פזור), אין בכך איסור, ובדרך זו הולכים פוסקים נוספים (דוגמת 'מחצית השקל' וה'מגן גיבורים').

לתשובה מלאה - כאן:

האם מותר לבנות רווקות ללכת עם שיער פזור?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1106733

2. בספר "הלכות בת ישראל" עמוד ע"ט כתוב: .."מצד דרכי הצניעות והנהגות בנות ישראל הכשרות אין ראוי שתלכנה בנות רווקות בשיער פזור לגמרי כדרך שהולכות הרחוקות מדרך התורה והיהדות... בנות רווקות מותרות לילך בלא כיסוי הראש ויש מהפוסקים שכתבו, שלא תלכנה אלא בשיער קלוע ולא סתור אך יש מקילים".

מסקנה לגבי שיער פזור: רצוי בשיער אסוף, אך יש על מי לסמוך גם בשיער פזור, יש מי שמקל.

צנוע זה גם דבר מאוד סובייקטיבי

כן, כן. מה שקראת. צנוע- זה גם דבר מאד סובייקטיבי. אחת יכולה לחשוב שנראות מסויימת היא צנועה ומכבדת בעוד שהשניה חושבת שהיא בוטה ומזלזלת. זה גם תלוי בתקופה, בנוהל המקום, בגיל הנערה/בחורה/אשה ועוד.

בואי רגע נחדד לעצמנו- צניעות זה דבר יפה ונשי, מכבד ומגן ולא אמור להלחיץ או לגרום לבאסה ולחץ. להפך! התורה רואה את בנות ישראל כיקרות מפז ועליהן מגנה ושומרת.

הגדרות נועדו לכבד ולהעצים אותנו ולתת לנו מקום של כבוד אמיתי שמתבטא באופן חיצוני וכמובן מושפע ומשפיע גם על הכבוד, הצניעות והיופי הפנימיים.

איזה יופי שיש לך שיער יפה. כמו לגביי הגוף שלנו- לא צריך להחביא אותו, כלומר אנחנו לא ננסה לטשטש את היותנו נשים, כן נלבש חצאית וכו'. מאידך גם לא נשים דגש על הגוף, נשתדל לא ללכת צמוד, בוטה וכו'. וכך גם לגביי השיער, אולי באמת פחות ראוי ללכת עם התסרוקת של כיתה י', אם הבנתי אותך נכון, אבל אפשר בהחלט לחשוב על כיון אחר של שיער פזור. אולי חצי קוקו, אולי קליפס.. לעניות דעתי, אני חושבת שאפשר ללכת לא אסוף, אבל גם לא פזור לחלוטין. ושוב, אני לא רב, אך ממה שראינו- ניתן להקל.

לגביי פגישות ודייטים: קודם כל המון בהצלחה וסייעתא דשמיא!! ממליצה לך ללכת כמו שאת רוצה ומרגישה- כמובן ברוח ההלכה. הרי אנחנו לא רוצים שתסבלי ותכאבי את "אובדן" השיער כל הזמן.. גם כאן זה באמת משהו קצת יותר אישי וסובייקטיבי. יש לנו גם שפת גוף, שהיא גם מבטאת צניעות או חלילה הפוך. למשל, האם כל הזמן את נוגעת בשיער ומעיפה אותו לצדדים? אני מניחה שלא. יש שפת גוף של צניעות. וכך גם לגביי צמה. צמה זה מקסים, באמת! אבל אם את לא תמיד שלמה איתה, אז אפשר גם תסרוקות אחרות שאת אוהבת.

שמחה בעבודת ה'

יקרה, נשמע שעשית התקדמות ממש יפה וגדולה מאז כיתה י', אשרייך! ממה שקראתי את כל כך משתדלת להיות עם יד על הדופק- באותו כיוון חשבי עם עצמך האם זה ראוי או פחות. אבל- וזה חשוב מאוד- לנסות לבדוק עם עצמך בשמחה! ולא בעצב חלילה..

את מדהימה שאת כותבת שאת בוכה על עניין הצניעות, על השיער. אבל אל תהיי עצובה, ה' רוצה שתשמחי במצוות! הוא לא רוצה שנסבול חלילה. וכתבת שיש לך רעיון שאת אוהבת- ".. אבל יש תסרוקת אחרת שהיא טיפה מפוזרת אבל יותר צנועה מהשניה ואותה אני חושבת כן לעשות".

אשרייך שאת שומרת על עצמך, על הזוגיות שלך בעתיד, על הרצון לשמור אותך לבעלך. מדהים! בע"ה מאחלת מכל הלב שזה יקרה ובקרוב (וסליחה על הייבוש, יש מצב שהחצי השני שלך לא יראה כמה השיער מדהים, פשוט כי הוא.. בן).

ונקודה למחשבה. כתבת: "בתור אישה אני מאמינה שתביני, חלק ממני פשוט אבד וזה מעציב אותי ממש". בע"ה כשתתחתני אני מניחה משאלתך שתתחילי מצוות כיסוי ראש, וזה גם יוביל לשערת, סליחה- סערת רגשות J מניסיון, זה גם לא פשוט ובכל זאת מקיימים את המצווה. אז אולי אפשר לראות זאת כחלק מהתמודדות שלך עכשיו- הכנה לחיים כאשה נשואה..

מצרפת תשובה נוספת בנושא: מה הבעיה בשיער פזור?

https://www.makshivim.org.il/answer?id=670452

מחזקת את ידייך ואת שיערך!

ומאחלת לך שתצליחי להיות טהורה-

וגם יפה כמו שכתבת.

ברכת ה' עלייך!

שרון

כתבות נוספות