שאל את הרב

מנסה למצוא את האיזון בין סיפוק מהקיים לבין שאיפה ליותר-איך עושים את זה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/08/20 20:56 יא באלול התשפ

שאלה

שלום.

אני לומדת באולפנה, שייכת לגרעין תורני וישיבת הסדר בעיר בה אני גרה, ומדריכה בתנועת נוער. כרגע החופש הגדול..

אני חושבת שאני מרגישה בכל מיני תחומים בחיים שאני רוצה יותר. ללמוד יותר תורה, לקיים יותר מצוות, לעבוד יותר על המידות, להיות יותר חברותית, לנצל יותר את הזמן, להשתפר יותר בנגינה, להיות יותר מסודרת, לפעול ולהיות יותר בעשייה בדברים שחשובים לי ולמען ערכים שאני מאמינה בהם (בניית קשר בין החברה הדתית-לאומית לחברות החרדית והחילונית, ארץ ישראל, התנדבות ועוד).

אבל הרבה פעמים שאני מנסה או חושבת איך להוסיף ולהתקדם בכל מיני דברים, אני לא יודעת איך לגשת לזה, או שאין לי מספיק מוטיבציה או יכולת. הרבה פעמים זה עניין של מוטיבציה או התמדה.

מה אפשר לעשות? איך מצד אחד להתקדם באמת בצורה טובה ומצד שני לחיות בטוב במקום שאני נמצאת בו?

מחכה לתשובה, ותודה רבה על עבודת הקודש שאתם עושים, זה כ"כ חשוב ואתם עוזרים המון.

תשובה

שואלת יקרה.

את מספרת שאת נמצאת במספר מסגרות: אולפנא, גרעין תורני, מדריכה בתנועת נוער.  אני מניחה שגם יש לך חברויות, ומשפחה כמובן. יחסית לנערה בגיל 16, נשמע שאת מאוד פעילה ועושה הרבה.

למרות זאת, את מתארת רצון להשתפר ולהתפתח עוד, בתחומים שונים. בין אם זה מבחינה רוחנית, עבודת המידות, פיתוח קשרים חברתיים, פיתוח כישורים ועוד. אז קודם כל, כל הכבוד על הרצון להשתפר ולהתקדם.

אחת המטרות שלנו בעולם הזה היא להתפתח ולהתקדם מבחינה רוחנית. נאמר שאם אנחנו לא נמצאים בעלייה - אז אנחנו בירידה, אי אפשר לעמוד במקום. כך שהרצון לעשות עוד ולהתקדם, הוא מובן ובריא.

יחד עם זאת, חשוב גם לשמוח במה שיש לך, להעריך את העשייה שלך, ולהציב מטרות וציפיות הגיוניות ומציאותיות. חשוב לשאול את עצמך קודם כל - מה נדרש ממני בשלב הזה של החיים? נכון שעכשיו זה החופש הגדול, אבל עוד רגע חוזרים ללימודים, והלימודים בתיכון דורשים הרבה! סביר להניח שחלק גדול מהאנרגיה שלך מושקע שם. בנוסף, יש את הגרעין התורני וההדרכה בבני עקיבא, עשייה למען המשפחה (בוודאי יש לך תפקידים בבית?), שמירה על חברויות קיימות.  נשמע שהיום יום שלך עמוס מאוד, ולכן מובן מאוד מדוע את מתקשה להוסיף עוד, או מתקשה להתמיד בכך. יכול להיות שבחופש הגדול היה לך יותר זמן פנוי, ולכן התחושה שלך שאת לא מנצלת את הזמן התחזקה, אבל יכול להיות שגם היית זקוקה לחופש הזה בשביל לעשות קצת "כלום"... אחרי שעשית הרבה.

בכל מקרה, אם אנחנו רוצים להתקדם, חשוב לעשות את זה בצורה איטית ומדורגת. להתחיל מקטן. לא לצפות מעצמך להשקיע עכשיו שעות בנגינה, או שתוך שבוע תשפרי מידה מסויימת, או תתמידי בקיום מצווה חדשה.

קודם כל, אני מציעה שתעשי לך רשימה של דברים שהיית רוצה להתקדם ולהשתפר בהם. למשל, "לעבוד על מידת הכעס", "ללמוד נגינה", ו"ליצור חברויות חדשות". תכתבי הכל. אחרי שכתבת, תעברי על הרשימה ותבחרי לך דבר אחד או שני דברים שהכי חשובים לך כרגע, ושנראה לך מציאותי להתקדם בהם. תזכרי: מתחילים בקטן!

לאחר מכן, תחשבי מהם הצעדים שנדרשים ממך כדי להתחיל ליישם את הדבר, ואיך את יכולה להכניס אותו ללוח הזמנים שלך, על מנת שיהפוך להרגל. למשל, אם בחרת לעבוד על מידה מסויימת - כדאי להתחיל מלקרוא וללמוד על המידה, ואז ליישם כל פעם דבר קטן שלמדת. אז את צריכה להשיג את הספר, ואחרי שתשיגי אותו, את יכולה להחליט שאת קוראת על הנושא כל ערב לפני השינה למשך רבע שעה. בהמשך תוכלי להחליט על הנהגה מסויימת שקשורה למידה הזו, שתנסי ליישם ביום יום שלך.

העבודה על המידות היא דבר שאנחנו עושים תוך כדי החיים. בלימודים, בתנועת הנוער, עם החברים והמשפחה. פשוט צריך להיות מודעים לנקודה המסויימת שאנחנו עובדים עליה, עד שזה יהפוך להרגל. למשל: לעצור לפני שכועסים. בהתחלה אנחנו נצטרך להזכיר לעצמנו כל פעם לעצור, אבל עם הזמן זה יקרה באופן טבעי.

אם את רוצה להשתפר בנגינה - תתחילי לברר כמה עולה לקחת שיעורים, והאם ההורים שלך מסכימים. לאחר מכן תמצאי מורה מתאים ותקבעי שעה קבועה של למידה. אם את כבר יודעת לנגן - את יכולה להחליט על זמן מסויים בשבוע שאת מקדישה לאימון. אפשר להתחיל מחצי שעה פעם בשבוע, ובהמשך להעלות לחצי שעה פעמיים בשבוע. בהדרגתיות.

אם את רוצה להתקדם בקיום מצוות, את יכולה להחליט על הלכה מסויימת שאת רוצה להקפיד עליה. כדאי לקרוא קודם על ההלכה ולהבין אותה, ואז להתחיל לקיים. חשוב שזה יהיה משהו קטן ולא "בומבסטי". למשל, להקפיד על "בורר" בשבת. משהו נקודתי שניתן לעמוד בו.

חשוב לזכור שההתקדמות וההתפתחות שלנו נעשית תוך כדי החיים. אנחנו כל הזמן עובדים על המידות שלנו, תוך כדי חיי היומיום. זו התקדמות! תנסי להכניס את זה לחיי היומיום שלך, לאט לאט, כל פעם דבר קטן. אל תצפי לשינויים גדולים ומיידיים, ותפרגני לעצמך על כל התקדמות והצלחה.

מאחלת לך להמשיך תמיד להתקדם ולהתפתח.

רעות

כתבות נוספות