שאל את הרב

קשה לי לקום בבוקר בחופש!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/07/21 20:43 כז בתמוז התשפא

שאלה

שלום.

ממש קשה לי לקום בבוקר, אני מנסה תמיד לקום אבל אני לא מצליח. לפני החופש שמתי לי למטרה להתפלל כול בוקר במניין, אבל אני מתחילת החופש לא קמתי פעם אחת. זה הגיע אפילו למצב שהיום היה לי מבחן תיאוריה בבית הספר ופספסתי אותו בגלל שקמתי מאוחר למרות ששמעתי שעון מעורר.

זה כבר ממש מייאש אותי ופוגע לי בשגרה, מה אני יכול לעשות?

תשובה

שלום וברכה!

המצב שאתה מתאר נשמע באמת לא נעים. אתה רוצה לקום כל בוקר לתפילה, להתחיל את היום בטוב ולהיות עירני אבל כל פעם מחדש אתה מוצא את עצמך מתעלם מהשעון המעורר וממשיך לישון.

אז למה זה קורה? הרבה בני נוער מתקשים לקום בבוקר והסיבה הראשונה לכך היא שהגוף שלהם צריך הרבה שעות שינה כדי להתפתח. מספר שעות השינה המומלץ בגיל שלך נע בין 8 ל- 10 (!). המשמעות היא שאם הלכת לישון למשל בשתיים בלילה ואתה רוצה לקום לתפילה בשמונה הגוף שלך יהיה עייף כשהשעון המעורר יצלצל.

סיבה נוספת לכך שקשה לקום בבוקר היא שזו בחירה שקשה לקבל. החיים שלנו מלאים בבחירות בין טוב לרע. חוץ מעצם הקושי לבחור בטוב, יש גם הרבה מקרים שבהם שיקול הדעת עצמו קצת מעורפל. שינה הוא אחד מהם. לבחור בין ללכת לישון או להתפלל ערבית זו בחירה דיי קלה. אבל לבחור בין להמשיך לישון או לקום לשחרית זו בחירה קשה. וזה מכיוון ששיקול הדעת שלך מעורפל כשאתה ישן.

אז מה עושים?

קודם כל הולכים לישון בשעה סבירה. אין ספק שהעולם מעניין יותר בלילה מאשר בבוקר. בבוקר אין יציאות עם חברים למשל. אבל אם הלכת לישון בשתיים אל תצפה לקום בשבע. כמובן שמידי פעם זה בסדר, אבל לא כל לילה. הייתי ממליץ להניח את הפלאפון במקום לא נגיש כמו מגירה כדי שלא תתפתה להתעסק איתו עד מאוחר.

דיברנו על הקושי לקבל החלטה כשישנים. למרות זאת, ברור שככל שהרצון לקום גדול יותר כך גדלים הסיכויים שזה יקרה. לכן אני ממליץ לך ללמוד על המשמעות של התפילה ולחשוב עם עצמך למה אתה קם לתפילה. ככל שהתפילה תהיה יותר משמעותית עבורך, כך הרצון שלך יגדל והקושי לקום יקטן. אולי כדאי אפילו להתפלל ולבקש מהקב"ה שייתן לך את הכח לקום לתפילה.

דבר אחרון, ככל שיהיה לך ברור יותר מה הלו"ז שלך בבוקר הבא ככה יהיה לך קל יותר לקום. ובמילים אחרות, כדי לצאת מהמיטה בבוקר אתה פשוט צריך סיבה טובה.תכנן ודמיין כל ערב איך יתחיל בעזרת ה' היום הבא.

זהו. אל תתייאש, אני בטוח שאם תשים לב לשלושת הדברים שכתבתי הדברים יתחילו להשתפר.

מוזמן גם לשתף ולעדכן אותנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298.

הרבה הצלחה,

אסף,

חברים מקשיבים

כתבות נוספות