שאל את הרב

מתחזקת באמונה וחווה קשיים - איך אפשר להחזיק מעמד?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/10/19 23:02 ח בתשרי התשפ

שאלה

שלום ותודה רבה, האתר שלכם מדהים.

אני עוד מעט בת 16 וב"ה התחלתי לפני כמה זמן התחלתי לקיים מצוות להתחזק ולהתקרב להשם. האהבה שלי להשם היא לא אהבה רגילה ,אני אוהבת אותו כל כך שאי אפשר אפילו להסביר. אני רוצה להרגיש ולהתקרב לאמונה ולדת עוד יותר אבל הדרך תלולה ויש הרבה קשיים בדרך.

בזמן האחרון אני חווה המון דיכאונות ,כעס על עצמי ומדרדרת אפילו בלימודים בגלל כל מיני מחשבות של היצר הרע אני מרגישה שהוא גובר עלי. אני לא מצליחה להתפלל ולחשוב בלי המחשבות האלה, כך שזה מפריע לי במשך כל היום. קראתי תגובה אחת באתר שאומרת להפסיק לחשוב על לאט לאט זה נחלש, אבל עדיין אני חושבת על זה .אני מרגישה על כך רע עם כל רגשות האשמה האלו .מה עשיתי?? השם נותן לי הכל ואני רק מזלזלת ופוגעת בו??!

תהליך ההתחזקות קרה די מהר, אני מאוד מפחדת שהתהליך הוא אשליה .שבעוד כמה זמן אני חס וחלילה המצב הרוחני ירד מעט. אפילו אמא שלי אמרה לי שאני זאת לא אני. אני נוראאאאא מפחדת. מה לעשות??

יש לציין שאני לומדת בבית ספר חילוני כך שמערכת החינוך אינה מתאימה בשיעורי היסטוריה אני יוצאת הרבה כי המורה מדבר על דברים שגויים עושים ומאמינים (לא בכפייה )ואני מרכישה לא בנוח .יש לציין גם שעוד כמה זמן יהיה לי בגרות על זה אז זה יהיה קשה מאוד לצאת משיעורים אלה .

תודה מיוחדת לכם ,סליחה על האורך של הבעיות אשמח מאוד אם תענו לי בהקדם ותענו לי תשובה שתוכלנה לספק

לי את השאלות .

תודה רבה.

תשובה

שלום יקרה.

משמח לשמוע על התהליך שאת עוברת. תהליך התחזקות בכל שלב בחיים הוא תהליך לא פשוט משום שמדובר בשינוי של אורח חיים, הרגלים, אמונות, תפיסות עולם מסוימות ולעיתים גם חברה. בגיל ההתבגרות התהליך עשוי להיות מורכב יותר מפני שזהו גיל שבין כה וכה האישיות גדלה ומשתנה וכך נוסף עוד מרכיב שמשתנה בחיים. לכן מרשים לקרוא על רצונך להתמיד בתהליך ולהתקדם לדרך הנכונה.

עם זאת, דווקא בשל המורכבות של התהליך, חשוב וכדאי להיעזר באדם דתי שיכול לכוון אותך ולתמוך בך בתהליך הזה. גם אנשים דתיים מלידה מתייעצים רבות עם רבנים או מדריכים אחרים. הליווי יכול להעניק לך ביטחון בדרך החדשה, להדריך אותך בהתלבטויות, לענות על שאלות, להקשיב לחוויותייך ובעיקר להיות איתך בתהליך הזה. אין מדובר בהכרח ברב או ברבנים אלא באדם שבא מהעולם הדתי ומוכן ללוות אותך. כדאי שזו תהיה מישהי מאזור מגורייך כדי שתוכלי גם להיעזר בה גם בשבתות. אם את לא מכירה אדם כזה, אני מזמינה אותך לכתוב לנו בחזרה לאתר ולציין את מקום מגורייך ונוכל לחשוב על מישהי מתאימה.

לצד הליווי, כדאי שתקבעי לך גבולות וכללים שיעזרו לך להתקדם בתהליך הזה. הגבולות האלה יסייעו לך לא לרוץ מדי מהר בתהליך ולקפוץ גבוה מעל היכולת שלך כלומר ימתנו את התהליך לממדים הנכונים והם גם יוכלו לעזור לך להתמיד בתהליך ולהמשיך אותו עוד ועוד. הגבולות יכולים להיות, למשל, להתפלל רק תפילה אחת ביום או רק בשבת או לברך ברכת המזון מקוצרת בהתחלה ולאט לאט להוסיף עוד קטעים, כך גם בתפילה. וכן בכשרות, להקפיד בהתחלה על כשרות רבנות ואם תרצי תוסיפי בהמשך. גם על הגבולות האלה כדאי להתייעץ עם אדם שילווה אותך.

יש לנו הרגשה שעבודת ה' אמורה להיות בכל היום. אך אם נדייק נאמר שהיא אמורה ללוות את האדם ולא לדכא אותו חלילה וחס. לשם כך נועדה ההלכה, ללכת עם האדם בכל דרכיו ובכל יומו. החל מעת אמירת "מודה אני" בבוקר וכלה באמירת קריאת שמע על המיטה לפני ההליכה לישון בלילה. אם אדם מודע להלכות שמוטלות עליו במשך היום ומקיים אותם כחלק מסדר יומו, הוא מכניס את ה' בחייו והוא גם פנוי במחשבותיו לעבודתו ולחייו. למשל, אם עובד במשרד, שיודע שעליו להתפלל מנחה באמצע היום, אך הוא מראש בודק היכן יוכל להתפלל ומתי, הוא פנוי לעבוד ואינו לחוץ מתפילת מנחה. לכן ממליצה לך גם להתחיל ללמוד את ההלכות הפשוטות של היום יום, ולאט לאט להטמיע אותן בחייך. ייתכן שהלימוד הזה יסיר ממך את הלחץ והמחשבות הטורדניות ממהלך היום כי תדעי מה לעשות, מתי ואיך.

בתחום ההלכתי, אני ממליצה מאוד על ספרי הרב מלמד- פניני הלכה. אם את לא יכולה לקנות, יש הכול במהדורת אינטרנט, ואפילו יש אפליקציה. הכול מסודר על פי סעיפים ונושאים. הרב מלמד כותב בבירור ופסקי ההלכה שלו לרוב מתייחסים לכל העדות והוא מביא גם הסברים מעבר להלכות עצמן שמסייעים להבין מעט את העומד מאחורי ההלכה היבשה.

כאמור, מוזמנת לפנות אלינו שוב בכל עת.

עלי מעלה מעלה ויהא ה' בעזרך.

כל טוב,

רינת.

כתבות נוספות