שאל את הרב

קושי נשי (זהותי) בלימוד

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/03/20 19:41 ד בניסן התשפ

שאלה

שלום רב:)

במסגרת ההסגר אני משתדלת לנצל את הזמן הפנוי שיש לי ללמוד תורה. החלטתי להתמקד קצת בחובת הלבבות. בעבר למדתי את חובת הלבבות אבל לא לפי הסדר וחשבתי שיהיה נחמד להתחיל מהתחלה בצורה מסודרת ומקיפה . בכל אופן, היום התחלתי אותו ממש מההקדצה ונתקלתי בקושי מנטלי מבחינה זהותית-השתייכותית להתחבר לתוכן. אני מאוד אוהבת את הספר הזה, אבל נתקלתי בפסקה שמאוד הפריעה לי בהקדמה:

"ואני שאלתי אחד מהנחשבים מחכמי התורה, במקצת מה שזכרתי לך בחכמות המצפון, והשיב אותי כי הקבלה תעמוד במקום העיון בזה ובמה שדומה לו.

אמרתי לו: אין זה ראוי אלא למי שאין בו יכולת לעיין מפני מעוט הכרתו ורוחק הבנתו, כנשים וכקטנים וחסרי הדעת מן האנשים. אך מי שבכוח שכלו והכרתו לעמוד על בירור מה שקיבל, ועכבוהו מלעיין בו בשכלו העצלות והקלות במצות האל ובתורתו - הוא נענש על זה, ואשם על אשר התעלם ממנו."

איך אני יכולה להתחבר לתוכן ברגע שמעצם היותי אישה אני נחשבת בעיניי המחבר לחסרת דעת שאין ביכולתי להבין. אני מבינה ש דובר בתקופה אחרת בה נשים לא עסקו בכך, אבל בכל זאת, לא ממקום אמוציונלי שנפגע- איך אני יכולה לקחת דברים ככ עמוקים בחשבון וללמוד אותם כשנאמר פה משפט כל כך לא נכון? אני מרגישה, סליחה על הישירות, שזה גורם לי להעריך אותו פחות שהרי נשים כל כך.חכמות וכל כך מסוגלות להבין. איך אני יכולה ללמוד תורה מכלי כזה ?

תשובה

שלום וברכה

האם אני רשאי להציע לך דרך אחרת ?

לא להדחיק את הקושי, ולא להתנכר לעובדה שדבריו על הנשים נראים כיום כבלתי רלוונטיים.

סביר להניח שמה שהוא כתב אז היה נכון: אישה הייתה בורה. היא הייתה כזו כי מטלות הבית היו עליה, והיא תפקדה ללא מים בברז, ושרותים צמודים, וללא מדיח, וללא מקרר, וללא מקפיא, וללא טיטולים, וללא מכונת כביסה, וללא וללא וללא – עד שרובן המוחלט של הנשים היו בדיוק כפי שהוא מתאר.

אולם, גם אם דברים אלה לא מתיישבים על דעתך – עומדות בפנייך שתי אפשרויות ראשונה בהן היא להסיק את המסקנה שבגלל שדבריו על הנשים מופקעים מההיגיון שאת רוצה לקבל ממנו, אין לך אלא לעזוב את דבריו האחרים, גם אם הם מוצאים חן בעינייך, וגם אם הם בונים בך דברים הרבה. אפשרות שניה היא לומר לעצמך כי בכל לימוד – יש שני שלבים: שלב אחד בו אנו לומדים את מה שגדול התורה אמר, ושלב שני שבו אנו שואלים מה מתוך זה בונה אותנו ומרומם אותנו, ומה מדברי תורתו אינו החלק שלנו בתורה.

האם לא יהיה נכון ללכת בדרך השניה ? הלוא אם תלכי בראשונה תחמיצי את הבשורה הגדולה שיש בדברי רבינו בחיי על העבודה הפנימית, חובות הלבבות, היחס לממדים שונים של הפנמת החיים הדתיים ועוד ועוד.

וכך אין את חייבת לכפות את עצמך להכניס לעולמך את מה שאינו מיטיב עימך, ובד בבד אין את מחמיצה את כל הבשורות הגדולות שבספרו.

כל טוב ולימוד פורה במקום שליבך חפץ בו

כתבות נוספות