שאל את הרב

קדימות לגבר בהצלת חיים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 21/11/19 15:13 כג בחשון התשפ

שאלה

לכבוד הרב, שלום וברכה,

ראיתי הלכה שגבר קודם לאשה בהצלת חיים כיוון שהוא מצווה במצוות לימוד התורה.

הלכה זו יושבת לי על הלב המון זמן..ומאוד קשה לי לקבל אותה. אקדים ואמר שאני שואלת מתוך אמונת חכמים וענווה, ולא ממקום מתריס חס ושלום. באמת ממש רוצה להבין ולהתחבר.

האם ההלכה הזאת נפסקה גם לימנו? למעשה, האם אכן במציאות מתוקנת בה משרד הבריאות הולך על פי כללי התורה, יש לתת לבנים קדימות על הבנות (ברשימות להשתלת לב לצורך הדוגמא)? או שהלכה זו היא מאותם הלכות שאינן נהוגות כיום?

בנוסף לכך, אני מאוד מאמינה בחשיבות לימוד התורה ועדיין מאוד קשה לי שזו הסיבה. אם הגבר שנמצא בסכנה בכלל לא עוסק בלימוד תורה ודווקא האשה שנמצאת עמו בסכנה עוסקת רבות במעשי חסד, צניעות ועבודת ה'? ובכלל, תמיד אומרים שאשה לא מצווה במצוות לימוד תורה כיוון שהיא לא צריכה לכך בכדי לעבוד את ה'. מהלכה זו נשמע שעבודת ה' של האשה פחות משמחת את ה' מעבודת ה' של הגברים הכוללת לימוד תורה. מרגיש לי שמצוות לימוד התורה עלולה חס ושלום להתפרש כ"קלף" שמשתמשים בו כדי להשיג את אהבת ה' , כבוד או אפילו הצלת חיים, ולא בגלל הסיבה המהותית של לימוד התורה - התקרבות לה' והשכנת שכינה בעולמות התחתונים. הייתי רוצה להאמין שגם אנחנו מסייעות בהשכנת שכינה בעולם הזה דרך צניעות חסדים ,תפילה ועוד, על אף שאיננו מצוות בלימוד התורה. מקריאת הלכה זו של קדימות גברים להצלת חיים בשל הציווי ללמוד תורה, נוצרת לי התחושה שבסופו של דבר, נבראנו בשביל לימוד התורה של הגברים ועבודת ה' שלנו אינה עומדת בפני עצמה.

שוב, מדגישה שיש לי אמון מלא בתורה ובחז"ל ואני שואלת בשביל לדעת ולהתחבר ולא מהתרסה חס ושלום.

אשמח לתשובה,

תודה רבה!!!

תשובה

שלום

בסופו של דבר, עלינו להקדים אחד על משנהו.

אם מדובר על מצוקה- האשה קודמת לאיש, כגון בשביה. אם מדובר בחיים- האיש קודם לאשה משום שהוא מצווה ביותר מצוות, ולאו דוקא בת"ת.

אין העניין הזה אומר דבר על מעלת האיש או מעלתה של האשה. אלא על קדימות מאולצת כשאין ברירה אלא להעדיף אחד על השני. ובזה מכריעים לפי הפרמטרים הנותרים שיש בשניהם, לכאן או לכאן. גם לו היו מעדיפים להציל האשה תחילה, היתה עולה שאלה מדוע לא האיש. ודאי עלינו לעמול להציל את שניהם. וכשאין כל ברירה אלא להעדיף ראשית אחד מהם, אזי יש צדדי העדפה בשביה לה ובחיים לו.

כל טוב

כתבות נוספות