שאל את הרב

צניעות לגברים לעומת נשים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 17/08/20 08:36 כז באב התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

מעסיקה אותי כבר זמן מה השאלה למה הרבנים והחכמים מייחסים חשיבות גבוהה מאוד לנציעות נשים אך לצניעות גברים אין כל כך הרבה פירוט.

הרי בתורה כתוב: "...לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אישה.."

למה מהפסוק הזה רבנים קבעו כי צניעות אישה זה חצאים מתחת לברך וחולצת שלושת רבע,( או אפילו איסור על הליכה בנעלים פתוחות, חצאיות עד הריצפה וכו')

אך לגבר סממני הצניעות מאוד מאוד מטושטשים, ולא ברורים.

תשובה

לשואלת שלום,

ראשית אודה לך על שאלתך החשובה והרלוונטית.

אשתדל לענות לפי הזמן העומד לרשותי, ובסוף התשובה אוסיף מקורות לעיון.

1. לדיני צניעות יש שתי מטרות מרכזיות: א. להפחית את המשיכה המינית הין המינים. ב. לחנך לערך הצניעות בין אדם למקום. במטרה השנייה שווים האיש והאישה כמעט באופן מוחלט, ועליהם לכסות את האיברים המוצנעים אפילו בחדרי חדרים.

(מקורות: שולחן ערוך סימן ב | משנ"ב שם)

2. נעמיק במטרה הראשונה. ראשית יש לומר בפה מלא: אין סימטריה בין גברים ונשים ביחס למיניות ובעוצמת היצר. הדבר בא לידי ביטוי בדיני הרחקות שבין איש לאישתו נידה (לדוגמא: אסור לו לשבת על מיטתה, ולה מותר), בדיני ייחוד של כמה גברים וכמה נשים, דיני קריעה, ועוד.

(מקור: ערוך השולחן אורח חיים סימן עה אות ה | באר משה ד, קמז, כג)

3. אחרי הבנה של העקרונות הללו, נתייחס באופן ישיר לשאלת הלכות צניעות לגברים.

לאדם ירא שמיים ותלמיד חכם יש הגדרות שצריך ללכת בצניעות, הם מפורטים ברמב"ם הלכות דעות פרק ה. לדוגמא: "וְלֹא יְהֵא בְּשָׂרוֹ נִרְאֶה מִתַּחַת מַדָּיו" - לא ללכת עם בגד שקוף.

4. מה לגבי שאר הגברים?

לדעת הרמ"א גם שאר אנשים מחוייבים בכיסוי הגוף כולו. (רמ"א סימן ב סעיף ו)

5. גם אם נניח להנחיית הרמב"ם - כמו שבהלכות צניעות נשים אחת הסיבות היא לא לתת מכשול בפני גברים המתבוננים, כך צריך להיות גם בכיוון ההפוך. אמנם עוצמת היצר אינה שווה, אך הוא קיים.

ולכן גם לאיש אסור להתלבש באופן שמעורר הרהורי עבירה אצל הרואים או שמעורר קרבה לא רצויה בין המינים. שכן גם נשים מחוייבות במצוות 'לא תתורו', מכאן שאסור לגבר להכשיל בכך.

ייתכן שיש איסור עצמי לגבר בלבוש לא צנוע מדין 'לא תקרבו'.

6. מצד אחד, החיוב קיים. מצד שני היחס לא סימטרי מבחינת הדינים. כיצד נקבע?

קשה לחתוך באופן חד. נראה לומר שיש לאיש ללכת באופן שלא מעורר הרהור או אי נעימות.

ודאי שלא ראוי ללכת במכנס קצרצר וללא גופיה. מצד שני מה נגיד על גופיה ללא שרוולים? על אורך המכנס?

קשה לומר, וכאן את צודקת - לא נכתב בזה מספיק.

7. כעת ניגש לשאלתך הראשית: למה יש פחות ספרות על כך? למה החכמים לא דיברו בזה?

נראה לי לומר שעד הדורות האחרונים היה ברור שטיפוח הגוף והיחס למראה החיצוני הם בעיקר נחלתו של המין היפה, הנשים. גברים לא התאפרו, לא התקשטו, בקושי התבשמו, ולא הסירו שיער גופם וכד'.

בדורות האחרונים גברה מודעות היופי והאסטתיקה בכל תחומי החיים היהודיים - בכתיבה, בבנייה, וכן גם בייפוי הגוף.

לכן אין לנו הרבה בכתובים, אך הסברות שכתבתי לעיל קיימות ולרוחן יש לנהוג למעשה.

(לעיון נוסף: מאמר "צניעות לגברים" תחומין לט)

ברכה והצלחה בכל אשר תפני!

כתבות נוספות