שאל את הרב

ציוד צבאי בבית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 29/08/19 14:29 כח באב התשעט

שאלה

אני חייל בישיבת הסדר (אחרי השירות הצבאי הפעיל) ועלתה לי שאלה לגבי ציוד צבאי שנשאר אצלי בבית.

מדובר בעיקר בדברים זרוקים שמצאתי, או שהביאו לי במהלך השירות הצבאי (כמה מדי ב', מעיל, ומדי א' שעליהם אני אמור עוד להזדכות אז שמרתי למקרה שלאחד מחברי יהיה חוסר ואז אני אביא לו מהספיירים)

אני מתכנן להשתמש בציוד רק לצורך מילואים, האם מותר לי להשאיר כרגע את הציוד אצלי ?

גם אם במקרה זה מותר , האם דברים כאלו מוגדרים כגזל שנמצא תחת ידי או שזה מוגדר כאבידה שעליי להחזירה לבעליה?

כמו כן האם הרב מכיר מקום בו הצבא או הרבנות הצבאית התייחסו לסוגיה של ציוד צבאי ושמירה עליו על פי ההלכה?

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה ועל האחריות לה.

לכאורה התשובה פשוטה מאוד – זהו ציוד צבאי, הצבא הוא זה שקובע מה עושים עם ציוד צבאי עודף, הוא לא הקצה בגדים לחיי מילואים מעבר למה שהוא קבע, ועל כן – חובה להחזיר את הציוד לצבא.

הגדרים הרגילים בדיני ממונות (שומרים, משיבי אבדה וכדו׳) אינם רלוונטיים לציוד הצבאי. היו מידי פעם דיונים הלכתיים על כך, אולם טענתי היא שזה בכלל קשור לדיני צבא, ולא לדיני שומרים או משיבי אבידה, ולכן לא ניתן ליישם את הגדרים האלה על ציוד צבאי.

אלא שהבעיה היא כפולה: ראשית, החזרה ל׳צבא׳ משמעה החזרה לאחד מגורמי האפסנאות במקום כלשהו, וכלל לא ברור שזה חוזר ל׳צבא׳, אלא הוא עצמו ינצל את זה באותה דרך שאתה מנצל את זה; הבעיה השניה היא שהצבא מדבר בשני קולות – אוסר על לקיחת ציוד אולם מצפה לעתים מזומנות מחיילי מילואים להתייצב עם ציוד צבאי לשרות מילואים וכדו׳ – שלמעשה לא ניתן לו.

מה אפוא עושים ?

מחכים למבצע הבא של החזרת ציוד צבאי לצבא, שאז שתי הבעיות דלעיל נפתרות, ומחזירים אותו. בנתיים, לא משתמשים בו אלא לשרות מילואים או להזדכויות אחרות שמחזירות את הציוד לצבא.

זהו מעין פיתרון ביניים שאיני מוצא בנתיים טוב ממנו.

כל טוב

כתבות נוספות